En elektriker har hjälpt oss att dra om gammal el och hittade kablar i väggen som enligt uppgift inte ska vara ström i. Han har klippt av dem och tejpat ändarna.
Vi är på väg att måla om och jag undrar jag kan sätta över för att dölja detta? Dels för att det är fult men också för att verkligen vara på säkra sidan? (Även om elektrikern sagt att detta räcker)
Vi är på väg att måla om och jag undrar jag kan sätta över för att dölja detta? Dels för att det är fult men också för att verkligen vara på säkra sidan? (Även om elektrikern sagt att detta räcker)
Varför måste väggar rivas för att du tar bort utanpåliggande kablar som inte används? Och används inte kablaget så kan det ligga där det ligger och behöver inte avslutas i någon dosa eller isoleras. Men för att slippa framtida frågetecken är det "standard" att man demonterar det som inte används.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Ta en dosa med plintar och skruva fast trådarnaSommarstugelivet skrev:
Varför frågar säkert någon, jo i framtiden kanske någon spänningssätter andra sidan av kabeln av någon anledning tex tror att kabeln drar iväg någon annan stans där de vill ha lyse eller uttag , är den dosad så händer ingenting
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Tyvärr syns det inte i andra änden om den är avklippt och inspacklad i väggen, när någon händig ska fixa elen....E elmont skrev:
Demontera eller dosa av.
Och kan man inte se den andra änden så kopplar ingen vettig mänska in kabeln.hsd skrev:
Men helt klart demonterar man det som inte ska användas, man ska inte tro att kvarlämnade ledningar kan utnyttjas senare, det är bara en teoretisk möjlighet.
De är inte utanpåliggande utan går under tapet osvE elmont skrev: