Hej!
Jag ska montera ett avhärdningsfilter. Anslutningen på filtret är 3/4 tum,
tänkte kapa pemslangen mellan hydroforpump och den blå kulventilen och sätta en Monteringssats och Prk kopplingar.
Pemslangen är 25 mm, kan man fortsätta med den eller man måste förminska den sista biten,
Sitter Pex 22 mm som stam.
Jag ska montera ett avhärdningsfilter. Anslutningen på filtret är 3/4 tum,
tänkte kapa pemslangen mellan hydroforpump och den blå kulventilen och sätta en Monteringssats och Prk kopplingar.
Pemslangen är 25 mm, kan man fortsätta med den eller man måste förminska den sista biten,
Sitter Pex 22 mm som stam.
Ja, allt vatten, har egen brunn, ligger på ca 20 dh. Så är nog väldigt hårt vatten.Krilleman skrev:
Blir mycket kalkfläckar, beror väl på hårdheten?
Har inte avhärdningsfiltret hemma, kommer om någon vecka, men tänkte göra klart allt innan, så det bara är och koppla in.
Har köpt detta från amazon, har fått överlag bra recensioner.
Jag försöker hitta en korrekt monteringsanvisning, men det verkar vara svårt.
Hittar endast detta:
https://www.water2buy.com/blogs/wat...e/how-to-plumb-your-home-for-a-water-softener
Hittar endast detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.water2buy.com/blogs/wat...e/how-to-plumb-your-home-for-a-water-softener
Hittade denna, men väldigt intetsägande när det kommer till VUK innan filtrering...J Julius_99 skrev:
Vattenutkastare (VUK) bör ju kopplas innan filtrering, men tillåter denna enheten "backflöde" från trycktank är frågan...
Tvärt emot den text jag markerat i #5 ovan.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...ater-softener-owners-manual2.pdf?v=1682431610
Logga in
Skapa konto
Förbigångskoppel verkar ju dessutom ingå, varför köpa ett separat?
Logga in
Skapa konto
Var man tar ut tappet för utkastaren handlar bara om det sätts in före eller efter avhärdaren, förstår inte varför det är så viktig med detta?
Det stora problemet är var backspolningsvattnet med saltet skall ta vägen - inte i avloppet vart fall och speciellt inte om det är enskild avlopp då stora saltmängder över tid kan helt paja infiltrering och markbäddars bakterieliv, likväl minireningsverks funktion.
platsen där man släpper ut backspolningsvattnet så kommer det att salta upp marken runt utloppstället och det bästa är att få ut det i någon dike, dagavlopp eller motsvarande med regnvattenavrinning från området, då det också späds ut kraftigt...
Ha inte utloppet i närheten av den egna brunnen eller i geologisk nedförsriktning (dvs grundvattenströmmen) som även kan påverka grannars dricksvattenbrunnar
med kalkavhärdning med saltgenerering så kommer det vara säckvis med salt utsläppt per år - och räknat på 10 år motsvarar pallvis med salt, det blir ett problem med uppsaltning av tomten om det inte försvinner med dagvattnet ut från området i tillräcklig mängd..
Det stora problemet är var backspolningsvattnet med saltet skall ta vägen - inte i avloppet vart fall och speciellt inte om det är enskild avlopp då stora saltmängder över tid kan helt paja infiltrering och markbäddars bakterieliv, likväl minireningsverks funktion.
platsen där man släpper ut backspolningsvattnet så kommer det att salta upp marken runt utloppstället och det bästa är att få ut det i någon dike, dagavlopp eller motsvarande med regnvattenavrinning från området, då det också späds ut kraftigt...
Ha inte utloppet i närheten av den egna brunnen eller i geologisk nedförsriktning (dvs grundvattenströmmen) som även kan påverka grannars dricksvattenbrunnar
med kalkavhärdning med saltgenerering så kommer det vara säckvis med salt utsläppt per år - och räknat på 10 år motsvarar pallvis med salt, det blir ett problem med uppsaltning av tomten om det inte försvinner med dagvattnet ut från området i tillräcklig mängd..
Jag får kanske Maila dom och fråga,Krilleman skrev:
Hittade denna, men väldigt intetsägande när det kommer till VUK innan filtrering...
Vattenutkastare (VUK) bör ju kopplas innan filtrering, men tillåter denna enheten "backflöde" från trycktank är frågan...
Tvärt emot den text jag markerat i #5 ovan.
[länk]
[bild]
Förbigångskoppel verkar ju dessutom ingå, varför köpa ett separat?
[bild]
Har sett att andra använd en, här är några bilder som exempel
Engelska regler gäller när det kommer till Moder Swea, så där har du inte mycket att hämta tråkigt nog.J Julius_99 skrev:
Principiellt skulle jag kopplat likt min CAD-rinting nedan:
Tryckströmbrytaren la jag till med grön pil för att vara övertydlig.
Man ska aldrig kunna stänga av denna kontra pumpen.
Logga in
Skapa konto
Tack för utförligt beskrivning, så man kan inte använda avhärdningsfilter till vattenutkastare ? då blir det problem.Krilleman skrev:
Precis som @Dilato skriver...J Julius_99 skrev:
Det är helt onödigt med tanke på saltförbrukningen och att vattna gräsmattan/spola bilen med avhärdat vatten.
Men vattnar du aldrig gräsmatten/fyllerpoolen/tvättar bilen så är det ju inte direkt något hinder alls...
Men om man ska fylla en pool kan man väl bara köra förbi det så det inte blir avhärdat, är väl inget större problem eller jag kanske tänker fel? Men har lite dålig koll, vad pratar vi om per saltmängd per 1000 liter ungefär?Krilleman skrev:
Med det filtret som du länkar till har jag ingen aning.J Julius_99 skrev:
Men det jag vet är att om man måste gå och göra en "manöver" blir det sällan gjort när det kommer till kritan. Då är det bättre att koppla "rätt" på en gång.
Människan är lat (precis som jag själv)... 🙄🙄😂😂