Lät installera en avhärdare för ca 2 mån sen och nu börjar de ljushåriga i familjen få "grönt hår". Vi har bott i huset i 2.5 år utan problem och detta gör att man funderar över om avhärdaren gjort vattnet aggressivt mot vvb.

Finns det nån här på forumet som har några tips eller kunnande att delge en aningens desperat man?

Tack på förhand.

Har ni gjort vattenprov/analys?

Min syster fick lär grönaktigt hår när hon var liten. Detta berodde på att vattnet var något surt och således fälldes det ut kopparoxid (tror jag) från kopparrören.

krillek skrev:
Har ni gjort vattenprov/analys?
Nej, ingen analys utförd, kommunalt vatten med av kommunens vattenverk uppgivna 16 dH. Därav inst av avhärdaren.

Vvb är i princip enda av koppar i systemet, rir i nybyggt 2010.

Det finns mycket i vattnet som kan verka korrosivt på ett koppar kärl. Speciellt ett behandlat vatten med ex. Klor.
Att ta bort kalciumet helt kan skapa ett aggressivt vatten.
Jag rek. Att du öppnar bypass kopplingen lite så lite råvatten passerar förbi filtret. Då borde du kunna få ett vatten på ca 3-4 hårdhetsgrader, det brukar kommunen reglera sitt vatten till.
Det borde lösa ditt problem!
Med vänlig hälsning, Morgan

Håller med mogge_73, kolla vilken hårdhet du har EFTER filtret. Blandar du inte det avhärdade vattnet med "råvatten" blir det på tok för mjukt.

eran skrev:
[länk]

Där finns den senaste mätrapporten på det vatten vi får. Några konstiga värden?
Det enda jag kan se är att kondiktiviteten är lite hög. Gränsvärdet är 70. Konduktiviten är vattnet totala saltvärde. Ett avhärdnings filter byter kalciumjoner mot natriumjoner vilket kan höja total salthalt något. Detta kan göra att vattnet blir lite saltare vilket ger dig ett högre värde. Släpp igenom lite kalcium så skyddat det kärlet bättre, och borde få ner korrisionen.

Här gärna av dig hur det gick!
Lycka till!

Tack för alla svar!

Just nu kör jag filtret helt på bypass för att jag fick för mig att det skulle "boosta" och ev läka vvb igen... Kanske galet.
Vidare har jag skaffat mig ett hårdhetstest bestående av vätskor A och B som blandas i 5ml vatten. Tänkte koppla tillbaka avhärdaren snart och mäta vad som rinner igenom.

Är det läge att mäta upp det inkommande vattnet hos nåt labb?

eran skrev:
Tack för alla svar!

Är det läge att mäta upp det inkommande vattnet hos nåt labb?
Nä! Det behövs nog inte.
Jättebra med en hårdhetstest kör på 3-4 i hårdhet.

P
hade precis samma problem . blanda in lite råvatten så kommer det lösa sig. Min försäljare av avhärdaren kom hem och hade ett lite labb med sig och han ställde in blandningen på 15 minuter. Det är sånt man blir glad över och gärna betalar extra för.

Nu har jag mätt vattnet och med det test jag har så får jag det till 3 dH. Tre droppar så vart det blått...
Bypassventilen står på max. Är det för lite?

Det låter bra! Kör på det och problemet borde vara löst.

Mogge_73, hur länge ska man avvakta?

Vad är fel annars om kopparen fortsätter komma?

Det kan finnas en hel del koppar kvar i tanken. Det bästa är att omsätta vattnet ordentligt. Efter det borde det lösa sig tämligen omgående.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.