7 603 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Avhärdare och grönt hår?
Sida 1 av 2
Lät installera en avhärdare för ca 2 mån sen och nu börjar de ljushåriga i familjen få "grönt hår". Vi har bott i huset i 2.5 år utan problem och detta gör att man funderar över om avhärdaren gjort vattnet aggressivt mot vvb.
Finns det nån här på forumet som har några tips eller kunnande att delge en aningens desperat man?
Tack på förhand.
Finns det nån här på forumet som har några tips eller kunnande att delge en aningens desperat man?
Tack på förhand.
Det finns mycket i vattnet som kan verka korrosivt på ett koppar kärl. Speciellt ett behandlat vatten med ex. Klor.
Att ta bort kalciumet helt kan skapa ett aggressivt vatten.
Jag rek. Att du öppnar bypass kopplingen lite så lite råvatten passerar förbi filtret. Då borde du kunna få ett vatten på ca 3-4 hårdhetsgrader, det brukar kommunen reglera sitt vatten till.
Det borde lösa ditt problem!
Med vänlig hälsning, Morgan
Att ta bort kalciumet helt kan skapa ett aggressivt vatten.
Jag rek. Att du öppnar bypass kopplingen lite så lite råvatten passerar förbi filtret. Då borde du kunna få ett vatten på ca 3-4 hårdhetsgrader, det brukar kommunen reglera sitt vatten till.
Det borde lösa ditt problem!
Med vänlig hälsning, Morgan
Det enda jag kan se är att kondiktiviteten är lite hög. Gränsvärdet är 70. Konduktiviten är vattnet totala saltvärde. Ett avhärdnings filter byter kalciumjoner mot natriumjoner vilket kan höja total salthalt något. Detta kan göra att vattnet blir lite saltare vilket ger dig ett högre värde. Släpp igenom lite kalcium så skyddat det kärlet bättre, och borde få ner korrisionen.eran skrev:
Här gärna av dig hur det gick!
Lycka till!
Tack för alla svar!
Just nu kör jag filtret helt på bypass för att jag fick för mig att det skulle "boosta" och ev läka vvb igen... Kanske galet.
Vidare har jag skaffat mig ett hårdhetstest bestående av vätskor A och B som blandas i 5ml vatten. Tänkte koppla tillbaka avhärdaren snart och mäta vad som rinner igenom.
Är det läge att mäta upp det inkommande vattnet hos nåt labb?
Just nu kör jag filtret helt på bypass för att jag fick för mig att det skulle "boosta" och ev läka vvb igen... Kanske galet.
Vidare har jag skaffat mig ett hårdhetstest bestående av vätskor A och B som blandas i 5ml vatten. Tänkte koppla tillbaka avhärdaren snart och mäta vad som rinner igenom.
Är det läge att mäta upp det inkommande vattnet hos nåt labb?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 450 inlägg
hade precis samma problem . blanda in lite råvatten så kommer det lösa sig. Min försäljare av avhärdaren kom hem och hade ett lite labb med sig och han ställde in blandningen på 15 minuter. Det är sånt man blir glad över och gärna betalar extra för.