Hej,
Någon som har tips på hur man kan få bort det vrålande/gurglande ljudet som uppstår under vasken när diskmaskinen tömmer vatten? Det låter väldigt högt. Vi har en dubbel diskho och diskmaskinavloppet är inkopplat innan vattenlåset för att undvika avloppslukt i diskmaskinen.

Det har låtit så här sedan installation när vi byggde huset. Så det beror inte på smuts i avloppet.

Tacksam för tips.

• Vattenrör och avlopp under dubbel diskho med inkopplat diskmaskinavlopp markerat med röda pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på dubbel diskhoanslutningar med synliga vattenlås och slangar under en diskbänk.
    Skapa konto
Har funderat på exakt samma sak eftersom vår installation ser likadan ut. Ska bli intressant att se om det kommer några kloka inputs.

• Gilla
rufsig
  • Laddar…
Obs! Sätt den i mitten. Jag satte den längst ut först, fick problem att vattnet oförklarligt fyllde diskmaskinen då.

Rörsystem under diskbänk med avloppsslangar anslutna, en felaktigt placerad vilket ledde till vatten i diskmaskinen.
Skapa konto

• Gilla
rufsig och 1 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Obs! Sätt den i mitten. Jag satte den längst ut först, fick problem att vattnet oförklarligt fyllde diskmaskinen då.

[bild]
Tack för tipset! Får fixa efter nästa ikeabesök. Kommer inte till storstaden så ofta

Har fixat installationen så att diskmaskinen ansluter mellan vaskarna. Dock fick jag nu problem med att avloppsvatten från maskinen trycks upp i den högra vasken när den tömmer och det verkar ibland bli stopp i den vasken också.

Är det nån mer luftning som behövs? Det kluckar en del nu men vrålar inte alls längre.

Annars funderar jag på att kanske förgrena avloppet och installera separat vattenlås till diskmaskinen. Men då fylls ju inte det låset från vaskarna. Men det kanske funkar om man kör diskmaskinen regelbundet.

Vad kör ni för lösningar som fungerar bra för dubbelvask kombinerat med diskmaskin?

Rörsystem under diskbänk där diskmaskinens avloppsslang är ansluten mellan två vaskar med flera vattenlås och kopplingar.
Skapa konto

Men diskmaskinen fungerar ju själv som ett vattenlås. Det ligger ju alltid vatten kvar i slangen.

Jag hade satt anslutningen längre ner på stammen.

Eller tänker jag helt fel här.

Mina föräldrar har samma bekymmer men då det är hos dem har jag inte rotat vidare i det…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.