H
S stranger skrev:
För tydlighetensskull förlades fibern år 2017 av dåvarande IP-ONLY och numera GLOBAL CONNECT mot en fast avgift .
La dom även inne på tomten eller var det tomtägaren som var ansvarig för att lägga ducten där?

Jag själv fick fiber till tomtgräns sen var det mitt ansvar att förlägga ducten på min tomt.
Var inget krav om märkband eller liknande

H
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Leverantören har ju inte lagt fibern som hen skall göra. Eller hur? Fiber skall väl ligga i ett skyddsrör tillsammans med en dragtråd så att man kan hitta den? Jag gissar att installationen inte varit gratis . Jag skulle vart fall försöka få dom att stå för kostnaden. Det är ju helt omöjligt att hitta fibern då den saknar skyddsrör och dragtråd man har ju rätt att gräva på sin tomt. Att lägga en fiber så grunt är ju helt hål i huvudet.
ja eller inne på egen tomt så kan du vara ansvarig för egen förläggning.
Där jag bor finns inget krav om skyddsrör eller dragtråd utan ducten ligger rakt i marken.
De som äger nätet kommer med ducten till tomtgräns, sen är det mitt ansvar att få den till huset.
Jag kan ta nätägaren att göra det till en dyr peng.
Där ser nog många chansen att spara ett par tusen med att trycka ned den själva med tveksamt förläggnings djup.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
U
2017 fanns ”robust fiber” och IP-only sitter ju med i deras råd, så de borde ju förlägga enligt de.
Har du kvar avtalet som handlar om dragningen inne på tomten? Står det något om robust fiber där?

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
La dom även inne på tomten eller var det tomtägaren som var ansvarig för att lägga ducten där?

Jag själv fick fiber till tomtgräns sen var det mitt ansvar att förlägga ducten på min tomt.
Var inget krav om märkband eller liknande
Ja och t.o.m installationen i huset utfördes av nätleverantören.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
S stranger skrev:
Ja och t.o.m installationen i huset utfördes av nätleverantören.
Ja då kan man gå på leverantören och klaga

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kolla även i avtalet om det står något om ansvar för att dokumentera hur fibern är grävd på fastigheten.
Är lurigt med den delen för det finns i vissa avtal att fastighetsägaren ska göra egen dokumentering så man inte skadar fibern och är försiktig vid arbeten.
Men börja med att kontakta GlobalConnect, berätta hur den var lagd och saknade märkband.
Det har fuskats av de som grävt och lagt duct.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det fanns en hel del köttskallar som åkte runt och installerade fiber. Här fick man välja att gräva själv på tomten eller att köpa till tjänsten. Grävde själv ner den ganska djupt och och i skyddsrör, men ute i gatan ligger den bara några få cm under asfalten.

Så det beror nog lite på vem som förlagt den. Tror man brukar säga att den ska ligga minst ett spadtag djupt

Nu ser man ju inte superbra, men är det duct?
Isåfall har @AndersS helt rätt.

Tyckte att jag skymtade flätan i en fiberkabel och utgick från att det var just en fiberkabel

U
L lordi skrev:
Det fanns en hel del köttskallar som åkte runt och installerade fiber. Här fick man välja att gräva själv på tomten eller att köpa till tjänsten. Grävde själv ner den ganska djupt och och i skyddsrör, men ute i gatan ligger den bara några få cm under asfalten.

Så det beror nog lite på vem som förlagt den. Tror man brukar säga att den ska ligga minst ett spadtag djupt
Djupet beror helt på vart den dras. Åkermark är 75cm, tomtmark 30cm, naturmark 45cm osv.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
hsd
Så har tomtarna gjort hos oss också, jag var väldigt nära att kapa fibern
Har felanmält förläggningen men blir bollad kors å tvärs mellan olika som alla säger att de inte kan göra något
Nu vet ju vi var fibern licger me hur blir det med nästa fastighetsägare.....

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
B
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Vem har du som fiberleverantör? Jag skulle kräva att dom står för kostnaden.
Inte när man själv gräver av, det gäller att alltid lägga in på ledningskollen, det är gratis.

dock är det ju inte gjort enligt RobustFiber så det går kanske förhandla, men räkna med att betala reparationen. Du ska dock kunna få RUT-avdrag på den.

Med lite tur kanske man kan få med fb på det hela?
Måste erkänna att jag har ingen bra kolla på vad som gäller

Kontakta försäkringsbolaget, detta bör täckas av allriskförsäkring

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi lyckades med exakt det i somras. Ringde IF som bara bad oss skicka räkningen när den kom så allt gick på hemförsäkringen -1500 kr i självrisk.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
7 mm DB-dukt är godkänd att lägga direkt i backen utan skyddsrör. Tror inte heller att man märker ut med märkband på tomtmark. Tyvärr är det inget ovanligt att fibern ligger bara någon decimeter under marken men det är ju så klart ett argument man bör lyfta fram.

Anmäl alltid grävjobb på ledningskollen.se, det är ju som nämnts tidigare kostnadsfritt. Om fibern inte är inmätt kanske du inte kan lita 100 % på dokumentationen du får ut men det blir i alla fall mycket enklate att prata med försäkringsbolaget efteråt.

• Gilla
Micke Fyhr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.