hej! skulle fixa med avgränsningskabeln till robotgräsklipparen och råkar gräva av telekabel med en jäkla massa trådar! typ 20 par som leder till en fördelningsstolpe/rör. MEN det som förvånar mest är att man stöter på en sådan ”stor” telelekabel endast på 5 cm djup. får de verkligen ligga så ytligt ?????

Åsa Lund
Nej, det får de inte. Ska ligga 60 cm ner om jag minns rätt.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nej, det får de inte. Ska ligga 60 cm ner om jag minns rätt.
ska felanmäla imorgon och funderar på om man åker på en fet faktura men det känns märkligt att man inte ska kunna ”påta” i sin trädgård och va rädd för ledningar som ligger så ytligt…..

Åsa Lund
Finns säkert regler för Kabelförläggning.
Härryda energi hade bra anvisningar. Lyckas inte kopiera länken.
Kablar ska ligga minst 35 cm ner, även tele

Redigerat:
Det finns inga lagar kring förläggningsdjup för telekablar. Om din fastighet har last i form av servitut eller ledningsrätt för kablarna då kan du avkrävas skadestånd.
Jag tycker dock att det är oansvarigt att förlägga kablar så grunt.

Finns det kvar några som använder koppartele i ert område?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Det finns inga lagar kring förläggningsdjup för telekablar. Om din fastighet har last i form av servitut eller ledningsrätt för kablarna då kan du avkrävas skadestånd.
ja 5 cm meter är sjukt lite! man vågar ju inte sticka ner krocketbågar ens ….

A AndersS skrev:
Finns det kvar några som använder koppartele i ert område?
ja en granne kör adsl och en gsmmal tant kör på fast telefoni ….. suck

Villa vista Villa vista skrev:
hur vet man det ?

Trumpethempel Trumpethempel skrev:
ja en granne kör adsl och en gsmmal tant kör på fast telefoni ….. suck
Men om du inte har problem med kabeln så hade jag faktiskt varit så ful att jag inte felanmält något alls.
Risken är att du åker på att betala, bättre att de som har problem med sina tjänster felanmäler.

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
A
hur vet man det ?
Jo det finns regler kring detta..
Jag är lantbrukare och har fiber mm i åkrarna. ligger kablarna för grunt så åker entreprenören som plöjt ner den på självrisken för lagningen.
Du som ägare av fastigheten är utan skuld.
Men kolla vad det är för kabel och hör dem ledningsägaren över åtgärder.

tala om att den låg på ca 5 cm djup..

Har de servitut så spelar inte djupet så stor roll beroende på hur du grävde av den. Va det en maskin så ska man alltid kolla med lednigskollen och då ska den finnas med där. Visste ingen om att den ligger där så går du helt fri.
ANg djupen så är det för grunt enligt alla normer men finns inga lagar utan möjligen avtal då med den som grävde ner eller i sevitutet så att man inte som bonde plöjer av den eller som husägare inte måste leta fram kabel för att gräva en plantering. Sedan på¨tomtmark har jag själv hittat kabel i dagen för att någon långt tillbaka sänkt marknivån så att kablen kommit grunt. Även åt andra håller har jag varit med och grävt över 2,5 m innan vi hittade kablen som brukade ligga på ca1 m med den typen.

• Gilla
Villa vista
  • Laddar…
T
ska felanmäla imorgon och funderar på om man åker på en fet faktura men det känns märkligt att man inte ska kunna ”påta” i sin trädgård och va rädd för ledningar som ligger så ytligt…..
Har du använd Ledningskollen och följt anvisningarna ska du inte behöva betala något.

E
T tanaris skrev:
Har du använd Ledningskollen och följt anvisningarna ska du inte behöva betala något.
Kan tycka att ledningskollen för 5 cm är lite överkurs. Kabeln har säkerligen legat djupare förr men att tidigare fastighetsägare sänk marken eller dylikt.
Är det berg borde det legat i någon form av rör.

Ta bild med millimeterstock, du ska kunna göra normala saker i din trädgård. Vid grävning kontaktas ledningskollen.se, detta är något annat.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo det finns regler kring detta..
Jag är lantbrukare och har fiber mm i åkrarna. ligger kablarna för grunt så åker entreprenören som plöjt ner den på självrisken för lagningen.
Du som ägare av fastigheten är utan skuld.
Men kolla vad det är för kabel och hör dem ledningsägaren över åtgärder.

tala om att den låg på ca 5 cm djup..
Inga regler finns, dock praxis från branschen vilket normalt följs av ledningsägarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.