Hej!
Jag går i planer om att riva en vägg för att få öppnare planlösning i min lägenhet.
Varit i kontakt med kommunen och fått ut konstruktionsritningar och planritningar och undrar om man utifrån dom kan avgöra om väggen är bärande eller inte. Bifogar nedan.
Grön markering = Pelare
Röd markering = Vägg som skall rivas
Blå markering = Bit av vägg som skall vara kvar
Utgår man från att "tjocka" väggar är bärande ser det lugnt ut men undrar om någon har mer erfarenhet inom området.
Tack på förhand!
Jag går i planer om att riva en vägg för att få öppnare planlösning i min lägenhet.
Varit i kontakt med kommunen och fått ut konstruktionsritningar och planritningar och undrar om man utifrån dom kan avgöra om väggen är bärande eller inte. Bifogar nedan.
Grön markering = Pelare
Röd markering = Vägg som skall rivas
Blå markering = Bit av vägg som skall vara kvar
Utgår man från att "tjocka" väggar är bärande ser det lugnt ut men undrar om någon har mer erfarenhet inom området.
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Man kan i alla fall inte avgöra det bara utifrån en planlösning för en lägenhet. Det kan vara lite lurigt i och med den indragna balkongen.
En byggkonstruktör bör kunna avgöra saken genom att studera samtliga tekniska ritningar.
En byggkonstruktör bör kunna avgöra saken genom att studera samtliga tekniska ritningar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det för mörkt material som smular i väggen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man utläsa om väggen är bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Avgöra om en vägg är bärande eller inte
Planlösningar -
Något svart kommer från väggen/golvet
Hustillverkare -
Avgöra om väggen är bärande. (Originalritning & bild bifogas)
Byggmaterial & Byggteknik