25 526 läst ·
11 svar
26k läst
11 svar
Avgöra om vägg är lättbetong eller 'riktig' betong?
Hoppas detta hamnar i rätt forumdel.
Hur kan jag som glad amatör skilja på om en vägg är gjord av lättbetong eller riktig betong utan att göra åverkan på väggen? Har vid borrning i lättbetong och betong och märkt en markant skillnad, men jag är osäker på om jag hör skillnad om jag bara knackar.
I samma veva vore det intressant att veta om en vägg i lättbetong kan vara bärande eller om det då måste vara riktig betong?
Tacksam för svar.
Hur kan jag som glad amatör skilja på om en vägg är gjord av lättbetong eller riktig betong utan att göra åverkan på väggen? Har vid borrning i lättbetong och betong och märkt en markant skillnad, men jag är osäker på om jag hör skillnad om jag bara knackar.
I samma veva vore det intressant att veta om en vägg i lättbetong kan vara bärande eller om det då måste vara riktig betong?
Tacksam för svar.
Ett nästan helt oförstörande sätt är att skruva bort en väggströmbrytare eller ett vägguttag.
Då kan man känna med en liten skruvmejsel vid sidan av dosan.
Kan man trycka in mejseln är det lättbetong.
Då kan man känna med en liten skruvmejsel vid sidan av dosan.
Kan man trycka in mejseln är det lättbetong.
Tack för svaren. Tyckte mig inte höra någon större skillnad på innerväggen i fråga och en yttre vägg. Antar att yttre väggar sällan är av lättbetong och därför kan agera 'facit'?
Ska prova vid eluttaget, det lät som ett säkert knep.
Ska prova vid eluttaget, det lät som ett säkert knep.
Det är ju jättevanligt, nästan så man tror det är vanligast, med ytterväggar i hyreshus av lättbetong eller någon slags reglad konstruktion med gipsskiva mot bostaden.
Det är antagligen något slags smart sätt att bygga den bärande strukturen och samtidigt få bättre ljuddämpning och bra brandskydd mellan lägenheterna.
Bor du i bostadsrätt bör väl föreningen ha tillgång till ritningarna.
Det är antagligen något slags smart sätt att bygga den bärande strukturen och samtidigt få bättre ljuddämpning och bra brandskydd mellan lägenheterna.
Bor du i bostadsrätt bör väl föreningen ha tillgång till ritningarna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avgöra om en vägg är bärande eller inte
Planlösningar -
Avgöra om avskiljande vägg i garage är bärande?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Avgöra om väggen är bärande utifrån ritningar från kommun
Planlösningar -
Behöver hjälp att avgöra om denna vägg är bärande.
Byggmaterial & Byggteknik -
Avgöra om väggen är bärande. (Originalritning & bild bifogas)
Byggmaterial & Byggteknik