Hejsan!

Tänkte det vore på plats med en tråd om de mystiska avgasvärdena som ger ombesikning och hur man fixar dom.

Besiktigade bilen idag och fick "tokfelaktiga värden" enligt besikningsgubben. Se nedan.

Alla mina tidigare fel har berott på ett läckande avgassystem. Sannolikt är det inte så denna gång.
"Gubben" trodde på för mycket bensin.

Vad är er förklaring Bilbesiktningsprotokoll med överdrivet höga CO-värden och felaktigt lambda-värde nämnda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några felkoder?

Men det tyder på dålig/trasig lamdba-sond alternativt hål i avgassystemet som gör blandningen fel.
 
Röd CAN OBDII-skanner med ett digitalt meddelande som visar "NO CODES". Två stora knappar med texten "ENTER" och "SCROLL" syns nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
CO och HC mäts på tomgång.
CO 2500 och Lambda mäts när motorn varvas ca 2500 rpm.
CO och HC ska vara så låga som möjligt, om avgasreningen fungerar bra är värdena noll.

Lambda är ett ”teoretiskt” värde. Dvs mätning av CO HC och Syre i avgaserna. 1.00 är perfekt.
Med för höga CO eller HC sjunker Lambada, med för mycket syre i avgaserna stiger Lambada. Dvs smygläckage i avgassystem ger för högt Lambda då det drar in tjuvluft.


Dina värden tyder på att avgasreningen inte fungerar. Alls.
Dålig lambdasond, eller katalysator. Eller nåt helt annat.
Det är inte så lätt att gissa. Tyvärr:)
 
Du får läsa ut värdena live, då blir det enklare att köra uteslutningsmetoden.
Att skriva ut bilmodell kan göra saken lättare också
 
H Holmspel skrev:
Du får läsa ut värdena live, då blir det enklare att köra uteslutningsmetoden.
Hur menar du då?
 
Intet Intet skrev:
Hur menar du då?
Du kopplar upp dig med ett felsökningsverktyg/dator, startar/kör bilen och samtidigt kollar hur värdena slår beroende på varm/kall bil eller bara allmänt.
Kan man läsa datan så blir felsökningen lättare för du kan inte börja byta allt bara på måfå
 
  • Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Ja, tex kan motortempgivaren ge fel värden så motorn tror att den är kall fast den inte är det och fetar på bränsle. Det är troligtvis ett fel som inte genererar felkod, läckande spridare en annan.
Uppkopplad kan man se alla givares värden live.
Man kan se hur respektive cylinder jobbar mm mm.
 
Vad är det för bil och vad är det för insprutningssystem? Vissa äldre och enklare insprutningssystem kan inte detektera att lambdasonden är trasig. Det är inte fel att säga att det beror på för mycket bensin. Men inte heller så hjälpsamt om man inte vet varför den får för mycket bensin.
 
Bosch Motronic enligt Duck duck go AI.
Det är en Jaguar Xj6 96 med den lilla motorn på 3,2L. X300 kallas den.
 
Om jag hade detta problem skulle jag ta mitt diagnosverktyg (VCDS i mitt fall) och titta på utsignalen från tempgivare och lambda. Jag gissar att något av det ser mindre bra ut…
 
Det finns olika versioner av Bosch Motronic. Jag har haft motsvarande problem med en Audi 100. På den var insprutningssystemet Bosch mono Jetronic som endast har spjällpotentiometer för att avgöra luftmängden. System som i stället har en tryckgivare i insuget är mer kapabla att detektera att lambdasonden inte fungerar. Bäst i det avseendet är system med luftmassemätare.

Uppenbart är att lambdaregleringen inte fungerar. Att insprutningsdatorn inte kan detektera detta är kanske snarast kuriosa. Märker du av någon svartrök eller att avgaserna luktar ovanligt illa? Gör du det så går det ju att prova att byta lambdasonden och se om det blir bättre innan du kostar på en till besiktning.
 
A Avemo skrev:
Det finns olika versioner av Bosch Motronic. Jag har haft motsvarande problem med en Audi 100. På den var insprutningssystemet Bosch mono Jetronic som endast har spjällpotentiometer för att avgöra luftmängden. System som i stället har en tryckgivare i insuget är mer kapabla att detektera att lambdasonden inte fungerar. Bäst i det avseendet är system med luftmassemätare.
En sådan har jag. Air flow sensor. När den börjar paja blir bilen väldigt svårstartad.
A Avemo skrev:
Uppenbart är att lambdaregleringen inte fungerar. Att insprutningsdatorn inte kan detektera detta är kanske snarast kuriosa. Märker du av någon svartrök eller att avgaserna luktar ovanligt illa? Gör du det så går det ju att prova att byta lambdasonden och se om det blir bättre innan du kostar på en till besiktning.
Allt fungerar normalt. Blev väldigt överraskad över avgasvärderna.
 
Den går ju inte extremt fett, katalysator tycks ju också kunna hålla nere hc-värdena under gränsvärdet.
Har eftermarknadssprut på hobbybilen och hänger på sådana communityn ibland och folk tycker oftast att motorn går fint på tomgång när den går lite fett.

Men angasvärdena är ju ganska konsekventa att den får för mycket soppa så lambdasonden eller att tempmätaren lagt av så att den aldrig går ur kallstartläge är ju sannolika fel.
Gammbilar har ofta separata tempsensorer för ecu och instrumenten så det kan se normalt ut på instrumentpanelen men datorn får fel värden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.