Hejsan!
Tänkte det vore på plats med en tråd om de mystiska avgasvärdena som ger ombesikning och hur man fixar dom.
Besiktigade bilen idag och fick "tokfelaktiga värden" enligt besikningsgubben. Se nedan.
Alla mina tidigare fel har berott på ett läckande avgassystem. Sannolikt är det inte så denna gång.
"Gubben" trodde på för mycket bensin.
Vad är er förklaring
Tänkte det vore på plats med en tråd om de mystiska avgasvärdena som ger ombesikning och hur man fixar dom.
Besiktigade bilen idag och fick "tokfelaktiga värden" enligt besikningsgubben. Se nedan.
Alla mina tidigare fel har berott på ett läckande avgassystem. Sannolikt är det inte så denna gång.
"Gubben" trodde på för mycket bensin.
Vad är er förklaring
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CO och HC mäts på tomgång.
CO 2500 och Lambda mäts när motorn varvas ca 2500 rpm.
CO och HC ska vara så låga som möjligt, om avgasreningen fungerar bra är värdena noll.
Lambda är ett ”teoretiskt” värde. Dvs mätning av CO HC och Syre i avgaserna. 1.00 är perfekt.
Med för höga CO eller HC sjunker Lambada, med för mycket syre i avgaserna stiger Lambada. Dvs smygläckage i avgassystem ger för högt Lambda då det drar in tjuvluft.
Dina värden tyder på att avgasreningen inte fungerar. Alls.
Dålig lambdasond, eller katalysator. Eller nåt helt annat.
Det är inte så lätt att gissa. Tyvärr
CO 2500 och Lambda mäts när motorn varvas ca 2500 rpm.
CO och HC ska vara så låga som möjligt, om avgasreningen fungerar bra är värdena noll.
Lambda är ett ”teoretiskt” värde. Dvs mätning av CO HC och Syre i avgaserna. 1.00 är perfekt.
Med för höga CO eller HC sjunker Lambada, med för mycket syre i avgaserna stiger Lambada. Dvs smygläckage i avgassystem ger för högt Lambda då det drar in tjuvluft.
Dina värden tyder på att avgasreningen inte fungerar. Alls.
Dålig lambdasond, eller katalysator. Eller nåt helt annat.
Det är inte så lätt att gissa. Tyvärr
Ja, tex kan motortempgivaren ge fel värden så motorn tror att den är kall fast den inte är det och fetar på bränsle. Det är troligtvis ett fel som inte genererar felkod, läckande spridare en annan.
Uppkopplad kan man se alla givares värden live.
Man kan se hur respektive cylinder jobbar mm mm.
Uppkopplad kan man se alla givares värden live.
Man kan se hur respektive cylinder jobbar mm mm.
Jag gar en sådan här. Men mina brister i mobil och datorkunnande gör att jag inte får den att koppla in sig på min läsplatta eller telefon.
https://www.ebay.de/itm/18712847548...7778&msclkid=d9ed713a274b14ec52771831de58b5c5
Motortempsensorn kan jag möta med en Ohmmätare. Ändras motståndet när motorn värms upp, fungerar den nog 🤔
https://www.ebay.de/itm/18712847548...7778&msclkid=d9ed713a274b14ec52771831de58b5c5
Motortempsensorn kan jag möta med en Ohmmätare. Ändras motståndet när motorn värms upp, fungerar den nog 🤔
Vad är det för bil och vad är det för insprutningssystem? Vissa äldre och enklare insprutningssystem kan inte detektera att lambdasonden är trasig. Det är inte fel att säga att det beror på för mycket bensin. Men inte heller så hjälpsamt om man inte vet varför den får för mycket bensin.
Det finns olika versioner av Bosch Motronic. Jag har haft motsvarande problem med en Audi 100. På den var insprutningssystemet Bosch mono Jetronic som endast har spjällpotentiometer för att avgöra luftmängden. System som i stället har en tryckgivare i insuget är mer kapabla att detektera att lambdasonden inte fungerar. Bäst i det avseendet är system med luftmassemätare.
Uppenbart är att lambdaregleringen inte fungerar. Att insprutningsdatorn inte kan detektera detta är kanske snarast kuriosa. Märker du av någon svartrök eller att avgaserna luktar ovanligt illa? Gör du det så går det ju att prova att byta lambdasonden och se om det blir bättre innan du kostar på en till besiktning.
Uppenbart är att lambdaregleringen inte fungerar. Att insprutningsdatorn inte kan detektera detta är kanske snarast kuriosa. Märker du av någon svartrök eller att avgaserna luktar ovanligt illa? Gör du det så går det ju att prova att byta lambdasonden och se om det blir bättre innan du kostar på en till besiktning.
En sådan har jag. Air flow sensor. När den börjar paja blir bilen väldigt svårstartad.A Avemo skrev:Det finns olika versioner av Bosch Motronic. Jag har haft motsvarande problem med en Audi 100. På den var insprutningssystemet Bosch mono Jetronic som endast har spjällpotentiometer för att avgöra luftmängden. System som i stället har en tryckgivare i insuget är mer kapabla att detektera att lambdasonden inte fungerar. Bäst i det avseendet är system med luftmassemätare.
Allt fungerar normalt. Blev väldigt överraskad över avgasvärderna.A Avemo skrev:Uppenbart är att lambdaregleringen inte fungerar. Att insprutningsdatorn inte kan detektera detta är kanske snarast kuriosa. Märker du av någon svartrök eller att avgaserna luktar ovanligt illa? Gör du det så går det ju att prova att byta lambdasonden och se om det blir bättre innan du kostar på en till besiktning.
Den går ju inte extremt fett, katalysator tycks ju också kunna hålla nere hc-värdena under gränsvärdet.
Har eftermarknadssprut på hobbybilen och hänger på sådana communityn ibland och folk tycker oftast att motorn går fint på tomgång när den går lite fett.
Men angasvärdena är ju ganska konsekventa att den får för mycket soppa så lambdasonden eller att tempmätaren lagt av så att den aldrig går ur kallstartläge är ju sannolika fel.
Gammbilar har ofta separata tempsensorer för ecu och instrumenten så det kan se normalt ut på instrumentpanelen men datorn får fel värden.
Har eftermarknadssprut på hobbybilen och hänger på sådana communityn ibland och folk tycker oftast att motorn går fint på tomgång när den går lite fett.
Men angasvärdena är ju ganska konsekventa att den får för mycket soppa så lambdasonden eller att tempmätaren lagt av så att den aldrig går ur kallstartläge är ju sannolika fel.
Gammbilar har ofta separata tempsensorer för ecu och instrumenten så det kan se normalt ut på instrumentpanelen men datorn får fel värden.