35 501 läst ·
73 svar
36k läst
73 svar
Avföring eller järnutfällning ....
Ett liknande fall av oresonlig granne: Jag hade plockat upp fallfrukt från min gräsmatta och tömt korgen i skogen tvärsöver grusvägen. En dag knackar grannen på dörren (han bor en kilometer bort):
"Du skräpar ner i min skog!" Det tog inte lång tid innan han blev otidig.
Därpå vidtog en lång och delvis trist diskussion. Jag hade bott på stället i några månader. Gubbstrutten kunde aldrig förstå mitt resonemang om äppelhögen gjorde nytta som t ex rådjursmat, och att den skulle vara borta i vår...
Helt omöjligt!
Grannsämjan hann aldrig börja. Vi hälsar inte. Vissa människor tar inte reson.
Så j...a sjukt!
Därpå vidtog en lång och delvis trist diskussion. Jag hade bott på stället i några månader. Gubbstrutten kunde aldrig förstå mitt resonemang om äppelhögen gjorde nytta som t ex rådjursmat, och att den skulle vara borta i vår...
Helt omöjligt!
Så j...a sjukt!
Jag tycker inte att det är sjukt att markägaren har åsikter om att folk kastar skräp på hans mark, men nu antar jag att det var din granne som var markägaren. Det är inte en rättighet att få lämna saker bara för att man själv anser att det kan vara något positivt.chopper43 skrev:Ett liknande fall av oresonlig granne: Jag hade plockat upp fallfrukt från min gräsmatta och tömt korgen i skogen tvärsöver grusvägen. En dag knackar grannen på dörren (han bor en kilometer bort):
Helt omöjligt!
Så j...a sjukt!
Jag är osäker om du har ett "riktigt" problem.
Som jag tolkar det har du försökt att prata med grannen flera gånger och gjort allt du kan. Att en brunn som inte använts på 20+ år skulle börja läcka avföring är orimligt. Dock undrar jag varför en brunnkammare som inte använts på 20+ år är full med vatten? Bajs som ligger 20+ år är inte längre bajs. Speciellt inte om det kommer in grundvatten med mikroorganismer. Dessa torde "ta hand" om bajset.
Jag anser att du gjort tillräckligt. Om du är mån om grannsämjan vilket du verkar vara så känns det som att du måste ta bort brunnen. Grannen verkar ha svårt att förstå. Det torde vara upp till grannen att bevisa att det är bajs som läcker. Låt honom göra en anmälan.
Du har gjort allt du kan förutom att ta bort brunnen.
Som jag tolkar det har du försökt att prata med grannen flera gånger och gjort allt du kan. Att en brunn som inte använts på 20+ år skulle börja läcka avföring är orimligt. Dock undrar jag varför en brunnkammare som inte använts på 20+ år är full med vatten? Bajs som ligger 20+ år är inte längre bajs. Speciellt inte om det kommer in grundvatten med mikroorganismer. Dessa torde "ta hand" om bajset.
Jag anser att du gjort tillräckligt. Om du är mån om grannsämjan vilket du verkar vara så känns det som att du måste ta bort brunnen. Grannen verkar ha svårt att förstå. Det torde vara upp till grannen att bevisa att det är bajs som läcker. Låt honom göra en anmälan.
Du har gjort allt du kan förutom att ta bort brunnen.
Jag hade väntat med att fylla brunnen tills grannen hunnit göra en anmälan, skulle du bara fylla igen den så anser han kanske att du tycker han hade rätt och det är besvärligare att utreda när brunnen är fylld, kanske blir tvungen att riva en massa och krångla.. Ge honom nummret till miljö och hälsa! 
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Fråga grannen vad han anser vara problemet.
Troligen störs han endast av tanken på att det skulle vara skit som rinner in på hans tomt.
Har han inget konkret att komma med - vilket han rimligen inte har - förklara för honom att fekalier bryts ner på ett par år och kan helt enkelt inte finnas kvar efter över 20 år. Det är totalt omöjligt!
Köper han inte det så säg att ni gemensamt kan skicka in ett prov för analys. Självfallet ska ni bägge vara med när provet tas och bägge ta del av svaret. Den som har fel står för kostnaden.
Framför detta i en lugnt resonabel ton med visad välvilja att komma till rätta med frågan.
Är det den ilskna typen som inte går att avbryta i sitt gormande så finns inte mycket att göra om han inte blir direkt efterhängsen, då det får bli en polisanmälan.
Troligen störs han endast av tanken på att det skulle vara skit som rinner in på hans tomt.
Har han inget konkret att komma med - vilket han rimligen inte har - förklara för honom att fekalier bryts ner på ett par år och kan helt enkelt inte finnas kvar efter över 20 år. Det är totalt omöjligt!
Köper han inte det så säg att ni gemensamt kan skicka in ett prov för analys. Självfallet ska ni bägge vara med när provet tas och bägge ta del av svaret. Den som har fel står för kostnaden.
Framför detta i en lugnt resonabel ton med visad välvilja att komma till rätta med frågan.
Är det den ilskna typen som inte går att avbryta i sitt gormande så finns inte mycket att göra om han inte blir direkt efterhängsen, då det får bli en polisanmälan.
Om grannen läser tråden borde något fastna även om texten många debattinlägg i någon mån nedvärderar grannens kunskaper om bajs/avföring/dynga/exkrementer/träck/skit och hur detta bryts ned av sig själv i naturen.
Sen kan man undra om det är dags att göra en inmutning och bryta järn på platsen.
Har någon testat att använda en magnet?
Fastnar FE på magneten borde ärendet kunna lösas med en gammal högtalare (å då menar jag inte membranet) . Bra story!
Sen kan man undra om det är dags att göra en inmutning och bryta järn på platsen.
Har någon testat att använda en magnet?
Fastnar FE på magneten borde ärendet kunna lösas med en gammal högtalare (å då menar jag inte membranet) . Bra story!
Det är ju inte alla samma sak. Du dumpar skräp på hans mark och blir sedan förvånad över att han blir arg?chopper43 skrev:Ett liknande fall av oresonlig granne: Jag hade plockat upp fallfrukt från min gräsmatta och tömt korgen i skogen tvärsöver grusvägen. En dag knackar grannen på dörren (han bor en kilometer bort):
Helt omöjligt!
Så j...a sjukt!
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Det är nog det klokaste att bara göra som du redan tänkt utan vidare diskussion och att svälja förtreten över anklagelsen bara. Grannen förstår kanske orsaken till missfärgningen trots allt så småningom.Löven4ever skrev:
Nja, jag håller nog med dem som säger att det är bra att vänligt men bestämt se till att grannen förstår att det är rost och inte skit först, annars kommer han att tro att brunnen fylldes på hans begäran och att TS alltid kommer att lyda vad han än hittar på.Matzeball skrev:
Håller med övriga om att du troligtvis inte löser problemet med att fylla din brunn. Grannens "problem" kommer ju att finnas kvar varvid grannen kommer att hävda att det är rester från din brunn som urlakas ur marken.
Kan du inte ta hjälp av någon oberoende sakkunnig som förklarar för grannen, t.ex. be grannen kontakta kommunen och tillsammans göra en inspektion då du själv inte kunde göra anmälan.
Kan du inte ta hjälp av någon oberoende sakkunnig som förklarar för grannen, t.ex. be grannen kontakta kommunen och tillsammans göra en inspektion då du själv inte kunde göra anmälan.