35 501 läst ·
73 svar
36k läst
73 svar
Avföring eller järnutfällning ....
Förmodligen trycker järnhaltigt grundvatten upp i diket eller så trycker grundvattnet upp i den gamla brunnenbonnier skrev:
Och ut i infiltrationen och sen ut i diket !
Dock så går utloppet åt ett annat håll än mot diket , så jag vet helt enkelt inte 🙁 området har högt grundvatten
Och jag blev tvungen att göra om min trekammarbrunn med upphöjd markbädd och infiltration för ett par år sedan pga högt grundvatten .....
Löven4ever skrev:
nickepeck skrev:
Men vad är problemet? Luktar det skit hos din granne? På vilket sätt drabbas de av det som bilden visar ovan?Löven4ever skrev:
Det är järnutfällning. Bajs är inte orange. Om den inte är använd på 30 år så är det som fanns i brunnen borta för länge sen.
Verkar ju inte precis vara några smarta grannar du har, det är ju ett som är säkert...
Verkar ju inte precis vara några smarta grannar du har, det är ju ett som är säkert...
Anmäl till kommunen men gör det anonymt så är problemet löstLöven4ever skrev:Hej !
Vet inte om detta blir rätt ämne men moderator får väl flytta ..
Till saken grannen hävdar att det kommer avföring från en gammal tvåkammar tank på vår tomt
Som ej varit använd på 20 + år ...
Har tagit prov på vattnet i brunnen och det är rent och klart ..
Och ingen avföring finns i brunnen vilket jag försökt förklara ...
Har även försökt förklara att det runt om i naturen finns dessa avlagringar i diken lite varstans .
Nu tror jag mig veta vad som orsakar detta vilket jag inte visste tidigare : Järnutfällning verkar
Vara boven ..
Dock vet jag inte hur jag ska förklara detta på ett sätt dom förstår. Det har varit upprörda känslor
Från deras sida på ett sånt sätt att jag inte tror att dom tar till sig det jag säger ....
Har varit i kontakt med kommunens miljö och hälsoskydd för att få hjälp men dom måste få in
En anmälan för att göra något , fick inte anmäla mig själv heller .... Ridå ner moment 22 och
Murphys lag kombinerat ...... Vad ska jag göra ??
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Tjena!
Vissa personer kan inte ta ett nederlag, surt när det är ens grannar som man vill kunna ta hjälp av i en krissituation.
Kolla med http://www.eurofins.se om de kan hjälpa dig.
Vissa personer kan inte ta ett nederlag, surt när det är ens grannar som man vill kunna ta hjälp av i en krissituation.
Kolla med http://www.eurofins.se om de kan hjälpa dig.
Jag förstår inte helt - vill du lägga en massa pengar på ett prov för att kunna visa upp ett skriftligt protokoll för att övertyga en okunnig granne.
Det blir mycket svårt att hitta avföringsprov eftersom att sådant inte finns. Möjligen så kan du göra ett mikrobiologiskt prov där antalet koliforma bakterier mäts. Men hur ska du kunna övertyga en så pass okunnig om att si och så många cfu/ml betyder att det inte är avföring? Vattnet i tank och dike lär knappast vara av dricksvattenkvalitet avseende det mikrobiella så det kommer att beskrivas som otjänligt p g a för höga halter av bakterier.
Det blir mycket svårt att hitta avföringsprov eftersom att sådant inte finns. Möjligen så kan du göra ett mikrobiologiskt prov där antalet koliforma bakterier mäts. Men hur ska du kunna övertyga en så pass okunnig om att si och så många cfu/ml betyder att det inte är avföring? Vattnet i tank och dike lär knappast vara av dricksvattenkvalitet avseende det mikrobiella så det kommer att beskrivas som otjänligt p g a för höga halter av bakterier.
Sluta lägga pengar och tid på att försöka göra grannen nöjd, eftersom han bestämt sig för att det är skit så kommer han ju att fortsätta bråka hur du än försöker lösa det.
Förklara för honom att Du kontrollerat så långt Du kan och fått svaret att det är järn och uppmana honom att själv ta kontakt med kommunen och få ett utlåtande från tredje part.
Han måste få ett svar från någon annan än dig, och Du gör bäst i att stå bredvid och lyssna.
Skall det göras en utredning och åtgärd som kostar pengar på ert gemensamma dike så skall ju han också vara med och betala.
Förklara för honom att Du kontrollerat så långt Du kan och fått svaret att det är järn och uppmana honom att själv ta kontakt med kommunen och få ett utlåtande från tredje part.
Han måste få ett svar från någon annan än dig, och Du gör bäst i att stå bredvid och lyssna.
Skall det göras en utredning och åtgärd som kostar pengar på ert gemensamma dike så skall ju han också vara med och betala.
TS du skriver att det känns tråkigt att bli oskyldigt anklagad. Tycker jag också men välkommen till livet som husägare.Man styr inte över sina grannar, lösningen är att styra sig själv. Dvs sitt lugnt i båten, håll inte på och försök anpassa och krusa så att alla runtom ska bli nöjda, det är ett omöjligt arbete. Grannen får gå den formella vägen. Dvs ta hjälp från kommunen.
En anonym anmälan till kommunen leder till att de måste utreda, och eventuellt måste ta prover, men om fastighetsägaren inte gjort något fel kan de inte debitera honom/henne för provtagningen.j-o75 skrev: