Avfallet mals ner fullständigt. Det får ungefär samma konsistens som grönsaksjuice. Kvarnen har en motor på 500 - 1000 Watt. I mitt hushåll kör vi den kanske 1 minut om dagen. Elkostnad alltså ca 1 öre om dagen. Slammet går ut till trekammarbrunnen, där det bryts ner biologiskt tillsammans med det övriga avfallet. Restprodukterna hämtas av kommunens slamtömningsbil en gång om året. Sen vet jag inte riktigt vad som händer med det, men jag förmodar att det rötas i ett reningsverk för att sluta som rötslam på någon åker. Slamtömningen sker inte oftare eller till ett högre pris för att jag har avfallskvarn. Däremot slipper jag betala för hämtning av köksavfall, och sparar därigenom en slant. Dessutom slipper jag hålla på med papperspåsar med köksavfall och jag slipper den där tunnan med ruttnande avfall och fluglarver.
Citat:
Ursprungligen postat av breakman
I eftermiddag ska jag övertala min andra hälft att vi ska ha avfallskvarn...
Är du schizofren : )
Breakman är en han, väl? Annars brukar det vara kvinnorna som försöker övertala sina män att installera en avfallskvarn.
Ursprungligen postat av breakman
I eftermiddag ska jag övertala min andra hälft att vi ska ha avfallskvarn...
Är du schizofren : )
ÄKTA hälft menar han, men det förstod nog de flesta av oss.tank77 skrev:
Breakman är en han, väl? Annars brukar det vara kvinnorna som försöker övertala sina män att installera en avfallskvarn.
Att mala ner matrester, det borde bli julafton för de "små" liven.andersmc skrev:
Anledningen till att jag frågar se tråd http://forum.byggahus.se/vatten-avlopp/74769-rattan-i-toaletten.html
Avloppet är ju ett helt slutet system. De enda ingångarna är vattenlåsen. Genom avfallskvarnen kan de inte ta sig, den är av rostfri plåt med millimeterstora hål i silen. Råttorna kan möjligen krångla sig ner i trekammarbrunnen, men där avlider de nog rätt snart.magnusss skrev:
Jämför avfallskvarnen med vad du skulle gjort med avfallen om du inte haft den. Kompost eller den kommunala avfallstunnan. DÄR har du råttorna!
Det är ju allmänt känt att råttor lever i mängder i kloaksystem och frågan är om jag lockar till mig dom.andersmc skrev:Avloppet är ju ett helt slutet system. De enda ingångarna är vattenlåsen. Genom avfallskvarnen kan de inte ta sig, den är av rostfri plåt med millimeterstora hål i silen. Råttorna kan möjligen krångla sig ner i trekammarbrunnen, men där avlider de nog rätt snart.
Jämför avfallskvarnen med vad du skulle gjort med avfallen om du inte haft den. Kompost eller den kommunala avfallstunnan. DÄR har du råttorna!
Om jag ställer en burk med sylt och en utan brevid ett getinghärjat område så kommer de troligen vara fler getingar vid syltburken.
Är komunens avloppsystem slutet så att inga råtter kommer ut?
Vi söker tillstånd nu i Kävlinge kommun men det verkar inte som av vi får någon avfallskvarn.
Saken är den at det blir inte något stopp i avloppen, avfallen mals ner så fint. Jag är själv uppvuxen med avfallskvarn i många år och det har aldrig varit något problem.
Saken är den at det blir inte något stopp i avloppen, avfallen mals ner så fint. Jag är själv uppvuxen med avfallskvarn i många år och det har aldrig varit något problem.
Be om ett skriftligt beslut som är taget i din kommun om just avfallskvarnarrufsiga skrev:
Oftast har de inte något sådant utan det är ett tyckande om att du inte skall få ha avfallskvarnen
Om de fick tycka till ordentligt fick vi nog inte gå på toaletten heller
Jag har nu blivit av med råttor och möss runt huset sen jag slutade med kompostering
som är enda alternativet i vår kommun
Det är väldigt olika från kommun till kommun just om organiskt avfall
I framtiden kommer det att betalas för just vårt avfall i de kommunala reningsverken
genom att ta tillvara energin i det organiska avfallet ( metangas genom rötning )
Det förekommer mycket forskning om hur vi skall ta hand om vårt avfall och kommunerna avvaktar
nog en bra teknik innan de vill ge besked om de skall säga ja eller nej till avfallskvarnar
se:
http://www.y.lst.se/download/18.49a...gring,+rötning+och+kompostering+av+avfall.pdf
se även:
http://www.avfallskvarn.se/
Om du vill satsa på en kvalitétskvarn rekommenderar jag Blanco
Den kraftigaste kvarnen tar till och med kotlettben
Avfallet blir som en tunn sås
Intressant tråd!
Skulle gärna vilja slippa dessa grisiga soppåsar och ska kolla om vi får använda sådana i vår kommun.
Tvivlar dock på det då jag bor i Järfälla och här verkar inget vara tillåtet.
Har en kvarn i min toalett i husbussen som finmaler det som spolas ner. Sörjan far sen vidare till en 200 literstank.
Tankens avlopp går ut under bussen så jag kör bara in på t ex ett truckstop (som har tömning för turistbussar) och ställer mig över en brunn och öppnar kranen. Reningsverken brukar också ha dessa brunnar.
Tycker mig se på bilderna på avfallskvarn.se att det är liknande konsistens så problem med stopp i avloppet borde det inte bli.
Skulle gärna vilja slippa dessa grisiga soppåsar och ska kolla om vi får använda sådana i vår kommun.
Tvivlar dock på det då jag bor i Järfälla och här verkar inget vara tillåtet.
Har en kvarn i min toalett i husbussen som finmaler det som spolas ner. Sörjan far sen vidare till en 200 literstank.
Tankens avlopp går ut under bussen så jag kör bara in på t ex ett truckstop (som har tömning för turistbussar) och ställer mig över en brunn och öppnar kranen. Reningsverken brukar också ha dessa brunnar.
Tycker mig se på bilderna på avfallskvarn.se att det är liknande konsistens så problem med stopp i avloppet borde det inte bli.
Jahapp, nu var det vår "tur" att få ett finfint
() erbjudande om att få en extra, brun, soptunna att ställa bredvid den befintliga gröna...
Nappar vi inte på detta erbjudande kommer soptömningsavgiften att höjas.....
Alternativet till den bruna tunnan tycker renhållningsverket skall vara en varmkompost...
Själv är jag inte intresserad av att varken sortera ut matavfall i papperspåsar eller att kompostera, utan tänkte då istället sikta in mig på en avfallskvarn.
Ni som har skaffat avfallskvarn sedan tråden var aktuell förra gången, hur har det funkat?
Fördelar?
Nackdelar?
Leverantör och fabrikat på kvarn?
Pris?
Funktion?
Importera en avfallskvarn?
Nappar vi inte på detta erbjudande kommer soptömningsavgiften att höjas.....
Alternativet till den bruna tunnan tycker renhållningsverket skall vara en varmkompost...
Själv är jag inte intresserad av att varken sortera ut matavfall i papperspåsar eller att kompostera, utan tänkte då istället sikta in mig på en avfallskvarn.
Ni som har skaffat avfallskvarn sedan tråden var aktuell förra gången, hur har det funkat?
Fördelar?
Nackdelar?
Leverantör och fabrikat på kvarn?
Pris?
Funktion?
Importera en avfallskvarn?