Hej,
Är väldigt sugen på en avfallssvarn. Blir inte klok på hur de monteras. Kan man ha den på en diskho som bara har en sil? Eller måste man ha dubbelho?
 
Kolla först om du överhuvudtaget får ansluta den till avloppet. Många kommuner tillåter inte det.
Anslutningen sker till röret under diskbänken.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag får ansluta
 
Skulle rekommendera dubbelho, annars måste du köra kvarnen så fort du bara ska skölja ngt.
Kvarnen måste snurra för att vattnet skall rinna undan.
Jag har kvarn och är supernöjd!
 
Noterat. Bra info. Tack
 
J Jörgen Ö skrev:
Skulle rekommendera dubbelho, annars måste du köra kvarnen så fort du bara ska skölja ngt.
Kvarnen måste snurra för att vattnet skall rinna undan.
Jag har kvarn och är supernöjd!
Vi har sedan 4 år tillbaka en kvarn https://www.sinks-taps.com/shop/evolution-200-waste-disposal-unit.html

Vi har en enkelho, men på vår modell behöver man inte köra kvarnen för att vatten ska rinna ner, det låter som om något är felmonterat/felkonstruerat om det skulle behövas.
Vi är också väldigt nöjda med vår kvarn, tyst snabb och stark.
 
S
J Jörgen Ö skrev:
Skulle rekommendera dubbelho, annars måste du köra kvarnen så fort du bara ska skölja ngt.
Kvarnen måste snurra för att vattnet skall rinna undan.
Jag har kvarn och är supernöjd!
Har monterat ett 100tal kvarnar, mestadels av Disperators sortiment men även några billigare skräpkvarnar. Ingen kvarn har krävt att man kör den för att vattnet ska rinna ur, låter mer som att du haft en fullproppad kvarn som behövde köra ur alla matrester för att vattnet skulle komma ut.
 
Helt korrekt, jag gjorde en liten tankevurpa....det är såklart bara när man kvarnar och maten stoppar upp vattnet innan man trycker ner resterna i kvarnen som vattnet kan stoppa upp. Bara vatten rinner såklart igenom
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ok, i så fall funkar alltså singelho. Bra att veta vad man kan välja på. Lutar nog iofs åt en dubbelho ändå. Tar kvarn så mycket plats att det blir svårt att få plats med vanlig diskbänksskåpsinredning ? Tänkte IKEA standardlösning med källsortering nere och disk-&rengöringsgrejer på ovanvåningen. Övre lådan/hyllan är ju lite mindre djup för att få plats med rör men är det tillräckligt?
 
Det är tvärtom, vattnet ska spolas när man kör kvarnen, och glöm inte att koppla diskmaskinens avlopp till kvarnen så den spolas rent.
 
H
h-man h-man skrev:
Ok, i så fall funkar alltså singelho. Bra att veta vad man kan välja på. Lutar nog iofs åt en dubbelho ändå. Tar kvarn så mycket plats att det blir svårt att få plats med vanlig diskbänksskåpsinredning ? Tänkte IKEA standardlösning med källsortering nere och disk-&rengöringsgrejer på ovanvåningen. Övre lådan/hyllan är ju lite mindre djup för att få plats med rör men är det tillräckligt?
Jag är också intresserad av att veta hur det fungerar med en kvarn ovh Ikeas diskbänksinredning. Är det någon som har erfarenhet av det?
 
h-man h-man skrev:
Ok, i så fall funkar alltså singelho. Bra att veta vad man kan välja på. Lutar nog iofs åt en dubbelho ändå. Tar kvarn så mycket plats att det blir svårt att få plats med vanlig diskbänksskåpsinredning ? Tänkte IKEA standardlösning med källsortering nere och disk-&rengöringsgrejer på ovanvåningen. Övre lådan/hyllan är ju lite mindre djup för att få plats med rör men är det tillräckligt?
Lite olika från kvarn till kvarn beroende på märke och modell. Generellt sett så är det rätt rejäla pjäsersom tar bra med plats både på bredd, djup och höjd så jag skulle montera in kvarnen och sedan skaffa inredning,
 
H
stiga stiga skrev:
Lite olika från kvarn till kvarn beroende på märke och modell. Generellt sett så är det rätt rejäla pjäsersom tar bra med plats både på bredd, djup och höjd så jag skulle montera in kvarnen och sedan skaffa inredning,
Självklart är det det bästa, men nu är inredningen redan på plats. Så... åter igen:
Vet någon hur det fungerar med en kvarn och Ikeas diskbänksinredning? Är det någon som har ERFARENHET av det?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.