Byggahus.se

Avfallskvarn-montering

1. h-man
    Medlem · stockholm · 468 inlägg

h-man

Medlem
    Hej,
    Är väldigt sugen på en avfallssvarn. Blir inte klok på hur de monteras. Kan man ha den på en diskho som bara har en sil? Eller måste man ha dubbelho?

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 220 inlägg

Immobil

Medlem
    Kolla först om du överhuvudtaget får ansluta den till avloppet. Många kommuner tillåter inte det.
    Anslutningen sker till röret under diskbänken.

• Laddar…
  3. h-man

h-man

Medlem
    Jag får ansluta

4. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Skulle rekommendera dubbelho, annars måste du köra kvarnen så fort du bara ska skölja ngt.
    Kvarnen måste snurra för att vattnet skall rinna undan.
    Jag har kvarn och är supernöjd!

5. h-man

h-man

Medlem
    Noterat. Bra info. Tack

6. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 272 inlägg

Peter2400

Medlem
    Vi har sedan 4 år tillbaka en kvarn https://www.sinks-taps.com/shop/evolution-200-waste-disposal-unit.html

Vi har en enkelho, men på vår modell behöver man inte köra kvarnen för att vatten ska rinna ner, det låter som om något är felmonterat/felkonstruerat om det skulle behövas.
    Vi är också väldigt nöjda med vår kvarn, tyst snabb och stark.

7. S
    Medlem · Dalarna · 3 231 inlägg

SueCia

Medlem
    Har monterat ett 100tal kvarnar, mestadels av Disperators sortiment men även några billigare skräpkvarnar. Ingen kvarn har krävt att man kör den för att vattnet ska rinna ur, låter mer som att du haft en fullproppad kvarn som behövde köra ur alla matrester för att vattnet skulle komma ut.

8. J
    Medlem · 1 678 inlägg
    Helt korrekt, jag gjorde en liten tankevurpa....det är såklart bara när man kvarnar och maten stoppar upp vattnet innan man trycker ner resterna i kvarnen som vattnet kan stoppa upp. Bara vatten rinner såklart igenom

• Laddar…
  9. h-man

h-man

Medlem
    Ok, i så fall funkar alltså singelho. Bra att veta vad man kan välja på. Lutar nog iofs åt en dubbelho ändå. Tar kvarn så mycket plats att det blir svårt att få plats med vanlig diskbänksskåpsinredning ? Tänkte IKEA standardlösning med källsortering nere och disk-&rengöringsgrejer på ovanvåningen. Övre lådan/hyllan är ju lite mindre djup för att få plats med rör men är det tillräckligt?

10. D
    Medlem · 713 inlägg

DFYD123

Medlem
    Det är tvärtom, vattnet ska spolas när man kör kvarnen, och glöm inte att koppla diskmaskinens avlopp till kvarnen så den spolas rent.

11. H
    Medlem · Västra götaland · 31 inlägg

hcan

Medlem
    Jag är också intresserad av att veta hur det fungerar med en kvarn ovh Ikeas diskbänksinredning. Är det någon som har erfarenhet av det?

12. stiga
    Medlem · W · 360 inlägg

stiga

Medlem
    Lite olika från kvarn till kvarn beroende på märke och modell. Generellt sett så är det rätt rejäla pjäsersom tar bra med plats både på bredd, djup och höjd så jag skulle montera in kvarnen och sedan skaffa inredning,

13. H
    Medlem · Västra götaland · 31 inlägg

hcan

Medlem
    Självklart är det det bästa, men nu är inredningen redan på plats. Så... åter igen:
    Vet någon hur det fungerar med en kvarn och Ikeas diskbänksinredning? Är det någon som har ERFARENHET av det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.