Mina ca 250 plantor som planterades på långfrdagen har nu "tänt" ordentligt, i stort sett samtliga plantor har fått gröna små blad.

Kan jag beskära plantorna nu? eller är risken stor att de då blöder väldigt mycket? Jag har hört att man skall beskära dem tidig vår och sen runt midsommar...

vill gärna beskära dem så häcken tätnar så fort som möjligt....

Tack på förhand!

Tack för svar..

Hur skall jag göra med de kvistar mm som ser döda ut.. Skall man låta naturen ha sin gång med dessa och låta dem falla av så småningom eller skall jag klippa bort dem direkt ?

Avenbok ska beskäras under JAS, så vänta lite till (juli tidigast). Döda grenar kan klippas när som helst.

Under Jas. Då växer dom säkert bra under västerbron (-;

Vi planerar att sätta en Avenbokshäck i höst. Innan dess tänkte vi ta bort vår gamla gräsmatta, fylla upp och ut mot nysatt stödmur med 80 kubik jord och rulla ut ny matta.

Enklast hade varit att beställa en (1) jordsort, ex. gräsmattejord men tar sig Avenbok bra i denna typ av jord eller bör man skapa en avskiljd rabatt på 50 cm och fylla med planteringsjord?

Du kan blanda matjorden med lite torvmull i planteringsdiket. Avenboken har inga stora krav. Det jobbiga ligger i att binda upp och klippa de första åren :)
Vi slarvade på en sträcka, haren klippte en del men det har tagit sig bra. Är dock inte lika jämn o snygg som den vi delar med grannen ( tack Sandra).

Jag planterade en Avenbokshäck våren 2003, drygt 200 barrotade plantor. Erfarenheter:

Vattna ofta första året. Minst två gånger i veckan om det är varmt och torrt. Vattna mycket så att vattnet når ner på djupet. Minst fem liter planta. Använd svettslang eller liknande. Vattna lite mer sällan andra året. Tredje året behöver man bara vattna om det är en lång torrperiod. Från fjärde året har jag inte vattnat. Jag har inte vattnat min häck sedan 2005.

Det är nödvändigt att binda upp varje planta mot en käpp om man vill ha en någorlunda rak och smal häck. Utan uppbindning får man en rad med buskar. Strunta i snören och ståltråd det är både snabbare, enklare och bättre att använda billig svart eltejp av plast. Den ger efter när stammen växer så att det inte blir några strypskador och om man skulle glömma ta bort den så kommer den lossna och ramla till marken efter några år eftersom den inte tål utomhusmiljön alltför bra. Man måste ha en bambupinne som når nästan ända upp till häckens sluthöjd men det är inte nödvändigt att den sticks ner i marken. Istället kan man sätta stolpar med 5-10 meters mellanrum som man spänner tråd mellan och som man i sin tur kan tejpa fast bambupinnarna i. Det blir troligtvis billigare eftersom långa bambupinnar är dyra. (Det går även att skarva för korta pinnar genom att tejpa ihop dem men det blir extra bök.)

Klipp runt midsommar och i slutet av augusti varje år. Man klipper in på sidorna och innan de vuxit ihop klipper man även mellan plantorna för att man inte ska få långa grenar som växer längsmed häcken. Det blir nämligen inte snyggt. Klipp bort konkurrerande toppskott och försök undvika dubbla stammar. Det är snyggare med en stam, stammarna syns hela långa vintern, och stammarna blir klenare om det är två. Klipp av toppen när de har 10-20cm kvar till den höjden du vill ha. Den kommer bli högre än den höjd du klipper den vid första gången.

Enstaka plantor dör eller utvecklas riktigt dåligt utan att det behöver vara ditt fel, typ var femtionde eller var hundrade. Byt ut dem istället för att hoppas.

Enstaka toppskott dör eller bryts av av elaka förbipasserande. Tejpa bara fast en av de översta grenarna så att den riktas rakt upp så får du ett nytt toppskott.

Min häck nådde full höjd, 180cm efter tre år och var i stort sett tät efter fyra. Nu får jag kämpa med häcksaxen för att den inte ska ta över trottoaren eller bli för hög för att klippas från marken. Om man köper större krukodlade plantor, istället för barrotade, för 10-20ggr priset för de barrotade så sparar man 1-2 år vid etableringen, inte mer.

• Gilla
René W och 2 till
  • Laddar…
"Man klipper in på sidorna och innan de vuxit ihop klipper man även mellan plantorna för att man inte ska få långa grenar som växer längsmed häcken"

Hur långa tycker du de skall vara de första åren ? Har hört att visa"flätar" men kan hålla med dig om att det inte är snyggast. Tycker du man skall klippa sidoskotten strax innan de är "framme" vid sidoplantan ?

Vi ska plantera vår avenbok i helgen (i skåne) och jag undrar vilken "jordsort" jag ska plantera i.

Övriga trädgården består av lerjord, men jag funderar om jag ska plantera i kompostmull eller i planteringsjord.
Min tanke vara att kompostmullen skulle luckra upp lerjorden bättre än vanlig planteringsjord samt även verka lite mer långtidsgödslande.

Tänker jag rätt?

vilpi skrev:
Vi ska plantera vår avenbok i helgen (i skåne) och jag undrar vilken "jordsort" jag ska plantera i.

Övriga trädgården består av lerjord, men jag funderar om jag ska plantera i kompostmull eller i planteringsjord.
Min tanke vara att kompostmullen skulle luckra upp lerjorden bättre än vanlig planteringsjord samt även verka lite mer långtidsgödslande.

Tänker jag rätt?
Jag är inte nån expert men jag har sett ett exempel där halva avenboks häcken planterades med ganska mkt torvmull och den andra halvan med planteringsjord. Det var i stenblandad lerjord. Resultatet blev att halva häcken växte mkt fint och den andra inte alls. Det var den med vanlig planteringsjord som växte fint.

Enligt innehållsdeklarationen för kompostmullen ska den enbart innehålla komposterat trädgårdsavfall samt parker i kommunen

Jag skulle nog gärna blanda kompostmullen med vanlig planteringsjord. Det finns en viss risk att komposten är för stark.
Torvmull är för övrigt inget jag skulle rekommendera att plantera direkt i. I synnerhet inte Avenbok som gillar kalk. Torv använder man ju för surjordsväxter.

carax skrev:
"Man klipper in på sidorna och innan de vuxit ihop klipper man även mellan plantorna för att man inte ska få långa grenar som växer längsmed häcken"

Hur långa tycker du de skall vara de första åren ? Har hört att visa"flätar" men kan hålla med dig om att det inte är snyggast. Tycker du man skall klippa sidoskotten strax innan de är "framme" vid sidoplantan ?

Fick nog aldrig något svar på detta. Har vissa sidogrenar som sträcker sig långt och det känns inte jättebra. kan man nypa av dessa i höjd med sidoplantan ? Yonna, du flätade dina vill jag minnas ?

Är inne på min andra häck nu :-)

En annnan fråga, sekatör eller maskindrivet vid klippning ?

Jag klippte mina sidoskott "i höjd/bredd" med sidoplantan på första häcken (nu dryga 3 m hög och tät) och gör detsatta nu med min andra häck (hittills ca 50-70 cm hög, och gles...).
Första åren klipper jag med sekatör, det finns liksom inte tillräckligt med substans i häcken för att klippa med maskin.

Med andra ord klipper du runt stammen lika mycket åt alla håll egentligen? De första åren ..

Så här finns det lite olika sätt. Vissa låter sidoskotten växa och så "flätar" man in dem i sidoplantan och klipper endast grenar som växer utåt och inåt . Andra klipper även sidoskotten. Kanske skall testa det sistnämnda denna gången..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.