Byggahus.se

Avdrag renovering byggt 2017

1. U
    Medlem · 4 inlägg

Uppsala_Sthlm

Medlem
    Hej,

Vill köpa lgh i Uppsala Rosendal byggt 2017.

Vill köpa ny bänkskiva, kakla köksgolv (idag: trä) och nya köksluckor.

Bänkskiva: nu plastlaminerad skiva, dåligt gjort där det saknas lite tätning m.m och den verkar ha börjat lossna lite en del av lamineringen

Kakla köksgolv: nu är det trä med golvvärme under. Det har fått fläckar från vatten, vill kakla så det håller bättre istället

Köksluckor: en köksluckor trasig. Dålig kvalité

Någon med erfarenhet från nybyggen om dessa typer av renoveringar är avdragsgilla trots nybygge?

Många nybyggen har så dålig standard invändigt...

Mvh

2. D
    Besserwisser · E · 15 048 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Nu är det ju inte nybyggt när ni köper. Det går att dra av om renoveringen medför att skicket är bättre när ni säljer än när ni köpte och renoveringen är nyare än 5år. Inte hela renoveringskostnaden om det inte är nygjort.

Byter man standard till något bättre kan man dra av skillnaden som grundförbättring oavsett hur länge sedan det är.

• Laddar…
  3. 1
    Medlem · Stockholm · 492 inlägg

16386

Medlem
    Menar du med avdrag ROT-avdrag? För bostadsrätter gäller inte femårsregeln, så du kan anlita hantverkare och få göra ROT-avdrag även om lägenheten är från 2017.

4. D
    Besserwisser · E · 15 048 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Då missförstod jag nog frågan fullständigt. Jag var helt inne på skatteavdrag vid försäljning.

5. U
    Medlem · 4 inlägg

Uppsala_Sthlm

Medlem
    Jag tänkte mig vid försäljning!

Att om jag gör en vinst hoppas jag dra av kostnaden för dessa renoveringar men blev osäker när jag läste reglerna kring nybygge - att det ev. Inte räknas som en förbättring. Men det låter som att man får klargöra att det blev en förbättring pga trasiga delar, kakel mer hållbart iom. vatten stänk i kök.

Kan man göra ROT avdrag också - att man gör rot avdrag "först" medans man bor i lägenheten - och sedan avdrag för renovering (minus ROT) vid försäljning?

Mvh

6. B
    Medlem · Stockholms län · 19 314 inlägg

BirgitS

Medlem
    Skatteverket har en kundtjänst som brukar vara trevliga och ge bra svar på alla frågor som har med skatter att göra.

• Laddar…
  7. L
    Medlem · Skåne · 25 inlägg

liqwid78

Medlem
    Hej,
    Inget det du nämner är standardhöjande per definition och därmed inget giltigt avdrag. Men du kan alltid försöka.

• Laddar…
  8. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 488 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jag håller med liqwid78, det är inte frågan om någon standardhöjning, utan snarare underhåll. Möjligen kan en ny bänkskiva vara avdragsgill. Om jag inte missuppfattat det så är det bara skillnaden i pris som du får dra av, dvs om en ny bänkskiva i laminat kostar 5000 kr och du köper en i ett annat material för 10000 kronor så är det bara 5000 kr du får dra av.

Dock, ring Skatteverket, de är hjälpsamma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.