K Kane skrev:
Har du hittat hit nu? Ursäkta att jag snodde dina bilder.....:cool:
Ingen fara - jodå, jag har hängt här ett tag med. Är ju bra källa till tips, råd och heja-rop både här och på marinforumet vi annars hänger på.

Hep Hep skrev:
Geckos?? Hur långt söderut bor du egentligen?
Hahaha.. jäkla autocorrect!
Gnaga ska det vara :seenoevil::rofl:

Har du problem med vildkanin?
Jag kan inte ha lösa kablar liggande på marken på lantstället på Gotland. De ger sig t o m sig på bilar. En boende på Gotland fick besök i sin Volvo xc60 där de hade gnagt på lite allt möjligt i motorrummet. Enda sättet att vara säker på vad det är är att sätta ut en åtelkamera som fotar saker som är i rörelse.

T
Sjukaste jag sett, kablarna är ju helt manglade.

Jag tror inte på kanin, vi har en hemma som husdjur och den kapar kablar med fina snitt.
En gång kapade hon kabeln till tvättmaskinen så det small till som fan.
Proppen till tvättstuga + huvudsäkring gick men kaninen tog det bra.
Hon hade inte några morrhår på ett tag och var lite konstig någon timme efter men annars skakade hon bara av sig det.

Här ser det ut som någon som har tuggat på kabeln.
Räv, sork eller liknande är min ide.

rampante rampante skrev:
Du skojar!? Komiskt! Hej Granne!
Ja, då lär det nog vara samma varelse.
Har lite förhoppning om min fälla jag lånat, men hittills inget napp tyvärr...
Om det är räv - är det nåt mindre djur så vetif-n hur vi ska göra...
Kan ju vara råtta/sork med, och då är det väl nån fälla men lite mindre än för räven...

Här kan du läsa mer om mitt elende med marodören: [länk]
Ja, det gäller att bo på rätt sida om Säljö. Här har vi inte ännu upplevt detta. Däremot finns här ett odjur som jag tror är en mink som springer runt i min vasskant men den har inte bitit av någon kabel ännu.

rampante , christianklint ni får sluta klippa sönder varandras kablar i trädgården :rofl::crysmile:

Vi får ta och flytta räven till Fäjö om vi fångar den tror jag... Den behöver nya jaktmarker.

Det finns en räv på ön här men den är mer eller mindre tam. Smällfet, vi tror den äter kattmat hos folk. Så den är inte hungrig på kablar.

Har också hört talas om den! Dock aldrig sett någon men de kanske är väldigt skygga. Däremot är det bara lågspänningskablarna som blir avbitna och inte 230V-kablarna. Efter jag grävde ned kablarna har jag klarat mig hittills i alla fall (håller tummarna).

• Gilla
rampante
  • Laddar…
C christianklint skrev:
Har också hört talas om den! Dock aldrig sett någon men de kanske är väldigt skygga. Däremot är det bara lågspänningskablarna som blir avbitna och inte 230V-kablarna. Efter jag grävde ned kablarna har jag klarat mig hittills i alla fall (håller tummarna).
Men vore absolut värt att undersöka närmare. Tror det är av stort intresse om det skulle visa sig vara stenmård. Åker trots allt en hel del lastbilar från Europa via färjan..

C christianklint skrev:
Men vore absolut värt att undersöka närmare. Tror det är av stort intresse om det skulle visa sig vara stenmård. Åker trots allt en hel del lastbilar från Europa via färjan..
Precis så tänkte jag med. Dock så har jag mängder med åtelkamerabilder på de Rävar som dagligen går på tomten så jag är nog mer inne på att det är nån av de som jävlats med oss

D Dublin skrev:
Det skulle kunna vara Stenmård som tydligen etablerat sig i Blekinge. Kolla in detta från svt i veckan. Kanske läge att kontakta personen på länsstyrelsen som intervjuas.
[länk]

Det känns inte roligt om de skulle etablera sig på allvar hos oss.
Om du går tillbaka 4 poster så ser du mitt inlägg om just Stenmård...

Fury
Fury Fury skrev:
Troligtvis stenmård, invandrad från danmark/tyskland. Gillar elkablar i bilar...
Nämnde stenmården redan den 30 nov i inlägg #15.
Det är tydligen materialet i kabelhöljena den gillar, inte strömmen i dem...

• Gilla
rampante
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.