Ska installera en extern givare på AUX 1 på min nibe. Manualen säger att jag ska använda port 9 och 10. Eller 11-12. Osv. Men är det den lodräta till vänster eller vågräta raden nedtill jag ska jacka in mot?
Elektroniskt kretskort inuti utrustning, med kondensatorer, integrerade kretsar och kontaktdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktionensmanualen är lite otydlig.
Tekniskt dokument om anslutningar för NIBE värmepump; schema, tabeller, och installationsanvisningar.
Skapa konto

Bästa svaret

F
Jag tyckte den var ganska tydlig… x6 är väl den horisontella panelen, står på kretskortet strax ovanför till höger om plinten.
X4 är den vertikala.

F fredrik.johansson skrev:
Jag tyckte den var ganska tydlig… x6 är väl den horisontella panelen, står på kretskortet strax ovanför till höger om plinten.
X4 är den vertikala.
Tack. Ser det nu! Och kan gladeligen att det funkar. Så nu kan HA styra pumpen. 🎉🎉🎉🎉

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Tjena. Vad har du för setup för HA att styra pumpen. Är det rasberry PI?

Jag vill ha ett trådlöst styrning på ett relä ca 15min som drar för att köra fläkten extra 100%

Y Ylex skrev:
Tjena. Vad har du för setup för HA att styra pumpen. Är det rasberry PI?

Jag vill ha ett trådlöst styrning på ett relä ca 15min som drar för att köra fläkten extra 100%
Jag gjorde det lätt för mig själv. Jag använder en shelly mini plus 1 som har en potentialfri utgång. Sen har jag kodat i min HA som styr shellyn. On off.
Det kostade 250kr. HA hade jag sedan tidigare.

• Gilla
Ylex
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Jag gjorde det lätt för mig själv. Jag använder en shelly mini plus 1 som har en potentialfri utgång. Sen har jag kodat i min HA som styr shellyn. On off.
Tack. Ska kolla på Hade tänkt en Plejd CTR-01 men behöver ju 230 matning. Dock inget problem men men. Vad matar du shellyn från, från pumpens 230?

Y Ylex skrev:
Tack. Ska kolla på Hade tänkt en Plejd CTR-01 men behöver ju 230 matning. Dock inget problem men men. Vad matar du shellyn från, från pumpens 230?
Nej utan bara direkt från proppskåpet. Eller en kopplingsdosa tekniskt sett med 230v. Kör du fler kan du använda fler aux-ingångar. Men max 1 per shelly av denna typ. Jag funderar tex på ett hobbyprojekt som skall återanvända värme för att förvärma brinen. Då kommer jag behövs köra köldbärarcirk även när kompressorn är av.

V Viktorbyggahus skrev:
Tack. Ser det nu! Och kan gladeligen att det funkar. Så nu kan HA styra pumpen. 🎉🎉🎉🎉
Hoppar in lite här. Vad är det vill styra på pumpen? Jag skulle vilja stänga min när effekten på huset blir för hör. Kan man göra det enkelt? Har en Homey pro

B Bengt65 skrev:
Hoppar in lite här. Vad är det vill styra på pumpen? Jag skulle vilja stänga min när effekten på huset blir för hör. Kan man göra det enkelt? Har en Homey pro
Det finns ett 10-20 tal funktioner på aux ingångarna. Tex blockera kompressor(stänger då av den i praktiken), sätt igång eller stäng av köld-cirkpump m.m.
Jag styr det via home assistant. Den skickar en signal till bergvärmepumpen i när den är blockerad kontra tillåten.
det görs en schemaläggning via homeassistant dagligen. Men jag kan även lägga på en till funktion som tex blockar den, eller vvb, eller andra förbrukare, om effekten blir för stor.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Det finns ett 10-20 tal funktioner på aux ingångarna. Tex blockera kompressor(stänger då av den i praktiken), sätt igång eller stäng av köld-cirkpump m.m.
Jag styr det via home assistant. Den skickar en signal till bergvärmepumpen i när den är blockerad kontra tillåten.
det görs en schemaläggning via homeassistant dagligen. Men jag kan även lägga på en till funktion som tex blockar den, eller vvb, eller andra förbrukare, om effekten blir för stor.
Hur hittar man dessa funktioner? Det ät ju precis detta jag och antagligen många vil ha nu när effekt avgiften nosar en i nacken

V Viktorbyggahus skrev:
Du menar att du sätter tex en Shelly som stänger aux ingången? Denna styr du via HA eller Homey pro. Hur gör man detta rent praktiskt?

V Viktorbyggahus skrev:
Kan du förklara lite mer ingående hur du gjorde? Använder inte HA med och Homey Pro. Hur kopplar man den shellyn?

B Bengt65 skrev:
Kan du förklara lite mer ingående hur du gjorde? Använder inte HA med och Homey Pro. Hur kopplar man den shellyn?
Jag har en Shelly 1 Mini. Den är integrerad/styrs av home assistant. Home assistant sluter egentligen bara en ickeströmförande krets. On vs off. Den kretsen är ansluten till aux-ingången på bergvärmepumpen.
Appinställningar för bergvärmepump med alternativ för manuell åsidosättning, heatpump blocker och energikalkylering, visande aktuell förbrukning.
Skapa konto

Varje dag klockan 14:00 genereras morgondagens uppvärmningsschema av ett pythonscript. Den letar upp dom billigaste kommande 24H. Beroende på hur kallt det är ut får bergvärmepumpen gå 0-8H. På dom billigaste timmarna. 99/100 ggr är detta mellan 22:00-06:00. (Röd är bvp, vit är vvb)
Diagram över elpriser (SEK/kWh) idag och imorgon med markering för lågkostnadstimmar, röd och vit linje visar uppvärmningsschema för bergvärmepump.
Skapa konto

Dessa timmar avblockeras pumpen.
Jag behöver inte ha min bergvärmepump på kontinuerligt eftersom att den värmer upp 2000 liter vatten i acktankar. Detta släpps ut till radiatorer dygnet runt med en cirkpump på 20 watt.
Diagram över bergvärmepumpens och värmesystemets temperaturer, med geo värmepump avstängd, visar olika temperaturer för brine, värmetank, radiatorer och golvvärme.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.