1 233 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Automower vägrar följa guidekabeln ut/in
Sida 1 av 2
Hej, har sökt igenom massa olika forum men hittar inget som passar just mitt problem...
Har en Automower 330X från 2015 med två guidekablar och nu vägrar klipparen följa guidekablarna varken in eller ut.
Klipparen går bara ut ur laddstationen och börjar alltid klippa några meter från stationen. Om jag trycker på "PARK" på laddstationen så kommer till slut klipparen fram till en guidekabel, bromsar in och stannar still i några sekunder, därefter kör den vidare åt annat håll. Alltså kan den känna av guidekabeln men vägrar att följa den hem...
När man då öppnar locket ser allt bra ut men när man vill starta klippningen igen så säger displayen först "Vänligen vänta. Uppstart pågår." Därefter står det: "Ingen slingsignal" och den vägrar gå igång igen. Enda sättet att starta igång den igen är om den placeras i laddstationen, därefter vill den gå ut igen...
Lampan på laddstationen lyser grönt men kopplar jag ur AL eller AR börjar laddstationen blinka blått. Har provkopplat G1 och G2 till AL resp. AR men fortfarande lyser grön lampa.
Har mätt resistansen i slingorna och fick följande värden:
AL till AR: 8.9 Ohm
G1 till AR: 9.2 Ohm
G1 till AL: 3.7 Ohm
G2 till AR: 3.3 Ohm
G2 till AL: 8.5 Ohm
Någon som har förslag på vad som kan vara fel?
Tack på förhand!
/Mikael
Har en Automower 330X från 2015 med två guidekablar och nu vägrar klipparen följa guidekablarna varken in eller ut.
Klipparen går bara ut ur laddstationen och börjar alltid klippa några meter från stationen. Om jag trycker på "PARK" på laddstationen så kommer till slut klipparen fram till en guidekabel, bromsar in och stannar still i några sekunder, därefter kör den vidare åt annat håll. Alltså kan den känna av guidekabeln men vägrar att följa den hem...
När man då öppnar locket ser allt bra ut men när man vill starta klippningen igen så säger displayen först "Vänligen vänta. Uppstart pågår." Därefter står det: "Ingen slingsignal" och den vägrar gå igång igen. Enda sättet att starta igång den igen är om den placeras i laddstationen, därefter vill den gå ut igen...
Lampan på laddstationen lyser grönt men kopplar jag ur AL eller AR börjar laddstationen blinka blått. Har provkopplat G1 och G2 till AL resp. AR men fortfarande lyser grön lampa.
Har mätt resistansen i slingorna och fick följande värden:
AL till AR: 8.9 Ohm
G1 till AR: 9.2 Ohm
G1 till AL: 3.7 Ohm
G2 till AR: 3.3 Ohm
G2 till AL: 8.5 Ohm
Någon som har förslag på vad som kan vara fel?
Tack på förhand!
/Mikael
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Min 230 uppförde sig väldigt konstigt, missade guidkabeln stannade mitt i en körning, då hade kretskortet i laddstationen fått skador av åska, allt mätte rätt och grön signal. Sedan sägs det att dåligt batteri kan ge lite konstigt uppförande.
Protte
Protte
Tack för svar!prototypen skrev:
Öppnade laddstationen idag och kretskortet såg oskadat ut, inga spår av överslag eller döda tvestjärtar men kan ändå vara skadat förstås.
Batteriet är inte bytt på dessa 10 år så det kan jag tänka mig kan vara en orsak.
Trött batteri syns oftast först på reducerad klipptid.
När uppstod felet, kom det bara hux flux?
Tryck långt på 0 och ta fram info om sensorvärde, ev. kan det ge något.
Du har ingen granne som har en liknade maskin där du kan testköra klipparen? Eftersom felet verkar vara av permanent art borde det gå snabbt att avgöra om felet ligger i laddaren eller i klipparen.
Du har ingen granne som har en liknade maskin där du kan testköra klipparen? Eftersom felet verkar vara av permanent art borde det gå snabbt att avgöra om felet ligger i laddaren eller i klipparen.
Hej, är rädd att felet funnits 1-2 månader när jag tänker efter men eftersom den klippt OK så har jag inte funderat på hur den gått ut/in ur laddstationen. Blev stående i ena delen av trädgården för ett tag sedan och sa att han inte hittade laddstationen dock.E etompau skrev:Trött batteri syns oftast först på reducerad klipptid.
Kollade lite värden oxå. Krock och lyftsensorerna, OK. Lutning, rimlig. Kabelslingorna A-loop stod det 156, 34, 149, 155. Nästa flik G,F,N så stod det en massa siffror 207, 0 och -289. Signalkvalitet 100%.
Batterispänning batt1 och 2: 20,3V och laddnivå 2600mAh.
Är det några värden som sticker ut av dessa?
/Mikael
"G-värdet" är signalerna från guidekablarna avläst av de olika sensorerna.Mikael Videby skrev:
Hej, är rädd att felet funnits 1-2 månader när jag tänker efter men eftersom den klippt OK så har jag inte funderat på hur den gått ut/in ur laddstationen. Blev stående i ena delen av trädgården för ett tag sedan och sa att han inte hittade laddstationen dock.
Kollade lite värden oxå. Krock och lyftsensorerna, OK. Lutning, rimlig. Kabelslingorna A-loop stod det 156, 34, 149, 155. Nästa flik G,F,N så stod det en massa siffror 207, 0 och -289. Signalkvalitet 100%.
Batterispänning batt1 och 2: 20,3V och laddnivå 2600mAh.
Är det några värden som sticker ut av dessa?
/Mikael
Står klipparen till vänster om guiden, sett in mot laddaren så ska det visas ett negativt värde. Värdet är beroende på avstånd till kabeln.
Ställ klipparen ca 30-50 cm till vänster om en guidekabel, och se om där är något G-värde som kraftig avviker.
Hej igen, vet inte om något i slingans värden avviker men det stod -58, -4, -46 och -47 på G2 när jag placerade den en bit från kabeln.E etompau skrev:"G-värdet" är signalerna från guidekablarna avläst av de olika sensorerna.
Står klipparen till vänster om guiden, sett in mot laddaren så ska det visas ett negativt värde. Värdet är beroende på avstånd till kabeln.
Ställ klipparen ca 30-50 cm till vänster om en guidekabel, och se om där är något G-värde som kraftig avviker.
Däremot upptäckte jag något som kanske kan hjälpa felsökningen.
Som jag skrev förut så kan man bara starta klipparen från dockningsstationen för om man stoppar den ute på gräsmattan så säger den "Ingen slingsignal" när man försöker starta den igen. Detsamma hände nu och det jag såg när jag tryckte "0" länge var att alla värden från A-loop, G,F,N är = 0. Samt att signalkvaliteten = 0%.
När jag placerar klipparen i laddstationen så blir alla värden "normala" igen.
Vad kan detta innebära, tro?
Är lite sugen på att köpa nytt batteri bara för att se om han börjar bete sig lite som vanligt men det kanske är att slänga pengar i sjön om det är något riktigt allvarligt fel så det är dags att pensionera honom?...
/Mikael
OK, batterifel, tveksamt. Är ECO-läget avstängt i klipparen?Mikael Videby skrev:
Hej igen, vet inte om något i slingans värden avviker men det stod -58, -4, -46 och -47 på G2 när jag placerade den en bit från kabeln.
Som jag skrev förut så kan man bara starta klipparen från dockningsstationen för om man stoppar den ute på gräsmattan så säger den "Ingen slingsignal" när man försöker starta den igen. Detsamma hände nu och det jag såg när jag tryckte "0" länge var att alla värden från A-loop, G,F,N är = 0. Samt att signalkvaliteten = 0%.
Är lite sugen på att köpa nytt batteri bara för att se om han börjar bete sig lite som vanligt men det kanske är att slänga pengar i sjön om det är något riktigt allvarligt fel så det är dags att pensionera honom?...
/Mikael
Har det varit åska vid tidpunkten när felet uppkom?
Hej har läst tråden o jag har oxå en 330x som uppför sig likadant har du räknat ut felet?Mikael Videby skrev:
Hej igen, vet inte om något i slingans värden avviker men det stod -58, -4, -46 och -47 på G2 när jag placerade den en bit från kabeln.
/Mikael
Hej,Jag har en 440 som har samma meddelande trots grönt i stationen. Har bytt sladden från laddblecken i klipparen eftersom kontakten var bränd så nu är min hypotes att det är kretskortet i laddstationen som är boven i dramat.Om inte det ger något så är nästa hypotes kretskortet för slingsensorn i roboten...B Berge262 skrev:
Har pratat med en reparatör och han trodde det var slingsensorn, så jag har beställt och precis fått hem ett sådant. Återkommer när jag bytt och testat.R Ramses III skrev:Hej,Jag har en 440 som har samma meddelande trots grönt i stationen. Har bytt sladden från laddblecken i klipparen eftersom kontakten var bränd så nu är min hypotes att det är kretskortet i laddstationen som är boven i dramat.Om inte det ger något så är nästa hypotes kretskortet för slingsensorn i roboten...
/Mikael
Har du säkerställt att guidekabeln är hel? Laddstationen indikerar inte fel på guiden via lysdioden.R Ramses III skrev:Hej,Jag har en 440 som har samma meddelande trots grönt i stationen. Har bytt sladden från laddblecken i klipparen eftersom kontakten var bränd så nu är min hypotes att det är kretskortet i laddstationen som är boven i dramat.Om inte det ger något så är nästa hypotes kretskortet för slingsensorn i roboten...
Flytta guidekabeln till en av beg.anslutningarna och se hur dioden lyser, alt. ohmmät mellan guidekabel--beg.kabel.
Jag tror det är slingsensorn. Jag har iofs med min 230 liknande problem på sommaren om det varit torrt länge, men jag misstänker att min slinga är typ 95% av på ett ställe, men att signalen ändå går igenom så länge som det är fuktigt i marken. Den slutade följa slingan en bit in i juli och började följa den igen när det regnade i slutet av månaden. Nu fungerar det fortfarande. Jag hade ett liknande beteende förra sommaren. Jag ser inget på resistansen i slingan, använder jag guiden som begränsning så lyser det grönt. Jag hittar inget med kabel sökaren heller. Jag orkar inte gräva upp ledningen och byta den så det får vara till dess att det går sönder helt.
Jag har dessutom flera klippare och jag har provat byta till en annan klippare och det hjälpte inte heller så hos mig är det troligen inte klippsensorn.
Jag har dessutom flera klippare och jag har provat byta till en annan klippare och det hjälpte inte heller så hos mig är det troligen inte klippsensorn.
Har kolla båda guidekablarna. Det är grönt ljus även om jag kopplar dessa till begränsningsplinten. Så nästa steg är att prova med nytt kretskort till slingsensorn.E etompau skrev: