Ramlade över den här artikeln:

https://www.forskning.se/2025/03/14/kaffe-kaffeautomat-kolesterolhojande/

Undersökningen visar tydligen att det i kaffe finns ett kolesterolhöjande ämne. Det ämnet sägs bli bortfiltrerat om man dricker bryggkaffe som bryggs med pappersfilter.

Men dricker man kokkaffe som ju inte filtreras alls, eller "maskinkaffe" som filteras i stålfilter, så får man i sig det här. Stålfilter har ju hål som är enorma i förhållande till pappersfilter.

Någon som vet om det "bara" är en enstaka tveksam larmrapport, eller finns det någon etablerad sanning i att maskinbryggt kaffe kan vara mer ohälsosamt?

Jag lever med måttligt förhöjd kolesterolhalt, får medecin mot det. Och dricker ohyggliga mängder med maskinbryggt kaffe på kontoret.Kanske borde sluta med det.

Också intresserad av frågan, men har inget att tillföra egentligen...

Jag undrar dock hur pulverkaffe står sig?

engs
H hempularen skrev:
Jag lever med måttligt förhöjd kolesterolhalt, får medecin mot det. Och dricker ohyggliga mängder med maskinbryggt kaffe på kontoret.Kanske borde sluta med det.
Läste också om det, har inga problem med kolesterolet vad jag vet men dricker nästan bara automatkaffe på jobbet och french press hemma. Varav båda skulle vara dåliga ur den synpunkten...

Dock har ju vissa automatkaffemaskiner pappersfilter, på en rulle som matas ut för varje kopp. Hade det på förra kontoret, vet inte hur det är här faktiskt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag undrar dock hur pulverkaffe står sig?
Det ska vara bättre angående kolesterolet, desto sämre för allt annat. ;)

Men frågan är väl lite om denna undersökning stämmer. Eller är det bara "populism".

Om det verkligen är vetenskapligt bevisat att en "normal" eller hög kaffekonsumtion av "ofiltrerat" kaffe påverkar kolesterolnivån. Tänker lite på larmen om gift i potatischips för en del år sedan. Där det väl visade sig att det kanske var ett problem om man äter 5 påsar chips om dagen 7 dagar i veckan.

Det är ju en sak att det är högre halter av det här ämnet i sådant kaffe, (om ens det är bevisat), men är halterna så höga att de verkligen påverkar kroppen?

BirgitS
Undersökningen i sig är väl inte populism men de har ju bara undersökt halterna i det färdiga kaffet, det är ingen medicinsk studie om hur mycket det kan påverka kolesterolen i blodet. Däremot hänvisas det till sådana studier i introduktionskapitlet om jag förstår det rätt, så jag föreslår att du läser det.
https://www.nmcd-journal.com/article/S0939-4753(25)00087-0/fulltext

T
Läste någon stans för en tid sedan(minns inte var) så enligt dom som dom interjuade så var det extrema mängder kaffe man skulle dricka för att det skulle påverka, iof oklart vad extrema mängder betyder...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.