2 918 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Automatisk nedräkningstimer
Vi har en grupp i köket som endast matar kaffebryggare och ett extra uttag för t.ex. brödrost, elvisp etc. Jag skulle gärna slippa nedräkningstimer som man pluggar i uttaget och skulle hellre ha en automatisk timer som monteras i centralen. Tanken är att timern går igång när förbrukare startar och bryter sedan strömmen efter t.ex. 30min.
Finns det jag söker, och vad heter det i så fall?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 302 inlägg
Exakt samma funktion efterfrågade jag för några år sedan, men fick inget bättre svar än att bygga själv. Det slutade med ett infällt timeruttag till Eljo Trend. Det har en liten programmerbar brytare i övre hörnet för att starta timern.morotsman skrev:Vi har en grupp i köket som endast matar kaffebryggare och ett extra uttag för t.ex. brödrost, elvisp etc. Jag skulle gärna slippa nedräkningstimer som man pluggar i uttaget och skulle hellre ha en automatisk timer som monteras i centralen. Tanken är att timern går igång när förbrukare startar och bryter sedan strömmen efter t.ex. 30min.
Exakt. Är ju inte som så att kaffebryggaren går på "standby", när den är av, så att elcentralen kan läsa det.
På sin höjd, kan jag tänka mig att du kan montera exempelvis Z-wave eller Telldus (mindre säkert!), och sätta en 230V brytare. Så aktiverar du "ditt kök" med en trådlös knapp, exempelvis under skåpet, och efter 30 minuter, så stängs relät av.
Dock blir det nog smidigare med lösningen som Johan kom med.
Kanske kan bygga in en flottör i kaffebryggaren som aktiverar en timmer 30 minuter i centralen ??
Allt går ju dock, du kan alltid byta ut knappen i kaffebryggaren mot en kontakt med en extra potenialfri kontakt, driven av ett batteri, som skickar en signal till timren i centralen. Eller något ?
På sin höjd, kan jag tänka mig att du kan montera exempelvis Z-wave eller Telldus (mindre säkert!), och sätta en 230V brytare. Så aktiverar du "ditt kök" med en trådlös knapp, exempelvis under skåpet, och efter 30 minuter, så stängs relät av.
Dock blir det nog smidigare med lösningen som Johan kom med.
Kanske kan bygga in en flottör i kaffebryggaren som aktiverar en timmer 30 minuter i centralen ??
Allt går ju dock, du kan alltid byta ut knappen i kaffebryggaren mot en kontakt med en extra potenialfri kontakt, driven av ett batteri, som skickar en signal till timren i centralen. Eller något ?
Redigerat:
Annars kan du ju köpa en kaffebryggare med inbyggd timer, för brödrosten och elvispen etc. ser jag inte fördelen med timer.
Hehe, inser att jag gjorde en tankevurpa! Flottör var en kreativ ide, vet dock inte om den uppfyller min grundtanke att minska mängden fula elprylar...
Har utanpåliggande uttag i gammal stil och en trevlig gammal moccamaster som jag inte vill byta ut så då återstår väl bara att köpa en timer som kopplas i uttaget... Tack endå för alla ideer!
Har utanpåliggande uttag i gammal stil och en trevlig gammal moccamaster som jag inte vill byta ut så då återstår väl bara att köpa en timer som kopplas i uttaget... Tack endå för alla ideer!
Går att bygga ihop av en händig elektriker.
kan kosta en del.
Strömtrafo mätning + effektvakt + fördröjdt avslag via timer.
kan kosta en del.
Strömtrafo mätning + effektvakt + fördröjdt avslag via timer.
Ett vanligt timerkit borde ju funka. Ett tryck på timern så har du ström till kaffebryggaren någon timme (eller vad du ställer in timern på). Fast en ny kaffebryggare kanske är bättre, min senaste kaffebryggare kostade 500:- och har inbyggd timer som slår av bryggaren efter 2h.
Klicka här för att svara