G
Hej.

Korta versionen: Callidus avsyrningsfilter UNF. Är det någon praktisk skillnad i resultat om endast spolningsventilen öppnas jämfört med att följa deras steg-för-steg instruktion?

Långa versionen:
Jag har skött mitt avsyrningsfilter (Callidus UNF) dåligt och inte spolat det i den omfattning som rekommenderas och hade velat installera en automatisk spolning på det. Nya filter ligger från 22000 för ett nytt och begagnat hittade jag ett för 16000.
Läser man deras instruktioner så känns det som att det hade räckt med EN motoriserad kulventil på spolkranen och tillsammans med en veckotimer borde man kunna sätta automation på den biten.
Tänker jag fel, eller är det så simpelt?

Deras kopplingsschema är enligt bilden, med ventilernas standardläge. Tryckkärl är monterat efter filtret.

1787911310658.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktionerna i skötselanvisningen säger (lätt förkortat):
- Stäng 1+2
- Öppna 4 och 3+1 försiktigt
- Spola tills klart vatten kommer
- Stäng 4, Öppna 2, Stäng 3

Skillnaden under spolning kontra vanlig drift är att filtret är förbikopplat, och filtrering inte sker av det eventuella vatten som förbrukas i huset. Spolventilen sitter monterad intill utgående ventil.
En motoriserad kulventil på spolventilen som styrs av en veckotimer inställd på 10-30min nattetid en gång i veckan borde väl då ge samma funktion, bortsett från att filtret inte blir förbikopplat? De delarna kan man skaffa för under 1000kr och blir ju "aningen" billigare än deras färdiga system eller en vattenskada pga förstörda rör... Eller finns det något under locket jag inte sett än som ger en annan funktion av spolventilen?

Tacksam för svar

Det är en modell som monteras mellan pump och trycktank, väl?

Om så, sätt en backventil mellan filter och trycktank också, så du inte tömmer ner trycktanken när det ska spolas.

Annars ser jag inte att det skulle vara några problem.

G
Ja, filtret är mellan pump och trycktank. En backventil hade ju varit ett smidigt sätt, men är det verkligen ett behov av att stänga till trycktanken? Hade velat minska onödiga utgifter och hålla det enkelt. Nattetid bör ju alla andra maskiner och ventiler vara stängda så vattnet ska inte ta sig vidare ändå.

Körde en spolning idag och trycket var inte över 2 bar. Med 4 bar i startvärde blir det 10-15(?) liter som spolas i onödan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.