Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag söker någon sorts behållare för påkoppling med gardenakoppling mellan trädgårdsslang och droppslang för automatisk spridning av flytande näring till min liguster häck. Har testat Google utan lycka..
Någon som vet om något liknande?
Kanske Waterboys.se kan hjälpa dig. Det är rätt tid att höra av sig till den innan våren tågar in och det blir högtryck...
Får jag fråga, varför vill du ha droppbevattning med näring och inte bara slänga på NPK någon gång per säsong? Genuin fråga, jag vet inte vad eller varför något är bäst.
För att jag är man, som gillar prylar och droppslang är redan monterad. 😊M MatsBengtsson89 skrev:
Sen är Häcken nyplanterad i en ganska näringsfattig jord (med undantag för runt plantorna) så jag vill försöka vattna ner näring ordentligt i jorden så de skjuter djupa rötter istället för att leta sig upp till näringen på ytan.
Det är å andra sidan mer en lekmannateori. Jag har lyckats döda en garderobsblomma när jag var ungkarl.
Växter är olika och har olika behov av näring, liguster är en växt som har låga krav på näring. Det finns en tro att gödsling alltid är bra, ju mer desto bättre och att gödsling är receptet mot allt oönskat som drabbar våra växter. Så är det inte.
Det är oftast kväve som det råder brist på i våra jordar, det övriga som våra vanliga trädgårdsväxter behöver finns oftast att tillgå för växterna. Överdriven gödsling kan leda till rotskador och torkade partier på bladen, för mycket kväve kan visa sig i mörkgröna blad och utebliven blomning hos växterna. Hög kvävetillförsel skadar växterna och som en effekt av detta blir växterna försvagade och mer mottagliga för insektsangrepp och svampsjukdomar
Växter som mår bra hittar vad de behöver. Det du kan göra är att gödsla en gång på våren när häcken vaknar till liv med kogödsel på påse ovanpå befintlig jord, då har du även påbörjat en jordförbättring för din häck. Detta kan du upprepa varje vår, i övrigt räcker det att vattna vid torka.
Det är oftast kväve som det råder brist på i våra jordar, det övriga som våra vanliga trädgårdsväxter behöver finns oftast att tillgå för växterna. Överdriven gödsling kan leda till rotskador och torkade partier på bladen, för mycket kväve kan visa sig i mörkgröna blad och utebliven blomning hos växterna. Hög kvävetillförsel skadar växterna och som en effekt av detta blir växterna försvagade och mer mottagliga för insektsangrepp och svampsjukdomar
Växter som mår bra hittar vad de behöver. Det du kan göra är att gödsla en gång på våren när häcken vaknar till liv med kogödsel på påse ovanpå befintlig jord, då har du även påbörjat en jordförbättring för din häck. Detta kan du upprepa varje vår, i övrigt räcker det att vattna vid torka.
Täcker du jorden med sådant som bryts ner så öppnar du också jorden nedåt då det som bryter ner trädgårdsflis, gräsklipp, halm, ogräsrens, fallfrukt etc lever i jorden och skapar hålrum. Växterna får syre, vatten och näringsämnen och det enda du behöver göra är att lägga på mer material någon gång per år.
Du får iofs också samla in mer från grannarna då din trädgård antagligen inte producerar tillräckligt.
Du får iofs också samla in mer från grannarna då din trädgård antagligen inte producerar tillräckligt.
Gardena har haft en till deras micro-drip. Men har utgått. (Måste sitta efter deras tryckreducerare dessutom).Semiproffset skrev:
De har nylanserat hela serien så hoppades det skulle dyka upp en ny då min gått sönder men inte sett något än.
https://www.gardena.com/se/produkter/bevattning/micro-drip-system/godningsmunstycke/901161501.html
Kör man sån solcellsbevattning Irrigatia etc. Ska det gå blanda direkt i kärlet den tar från.
Klicka här för att svara