48 802 läst ·
47 svar
49k läst
47 svar
"Automatisk" målning av brädor
Beställde en nyss, detta skall bli vansinnigt spännande köpte från http://www.anti-corrosion.se
kanonbra kundmottagande och verkar riktigt sköna...
kommer med bud under eftermiddagen så i helgen skall det målas staketbrädor...
kanonbra kundmottagande och verkar riktigt sköna...
kommer med bud under eftermiddagen så i helgen skall det målas staketbrädor...
jag öppnade precis paketet och försöker förstå hur det fungerar... inte det enklaste visade det sig...
någon som använt en roll box förr kanske kan hjälpa mig...
de rollarna som skall måla sidorna av brädan, hur skall man bära sig åt för att dem skall vara i rätt höjd??
mina hänger bara i botten och jag kan inte förstå hur man skall få dem att fastna i rätt höjd...
väldigt tacksam för hjälp...
tack på förhand...
någon som använt en roll box förr kanske kan hjälpa mig...
de rollarna som skall måla sidorna av brädan, hur skall man bära sig åt för att dem skall vara i rätt höjd??
mina hänger bara i botten och jag kan inte förstå hur man skall få dem att fastna i rätt höjd...
väldigt tacksam för hjälp...
tack på förhand...
Nu har jag målat mina staketbräder för första gången och här kommer lite reflektioner...:
För det första så ordnade det sig med hur rollarna på sidorna åkte upp och ner, det var en metallbygel som vippade upp när man lade brädan på andra sidan. det hade behövts en beskrivning kan jag tycka, men det kan vara jag som tänkte skevt också...
när man fyllt på färg så krävs det mellan 3-5 liter för att få färgen i en nivå som gör sidorollarna blöta vilket innebär att om man inte skall måla så mycket så behöver man köpa mer färg än vad som behövs eller när man målat klart allt så kommer man ha 3-5 liter över...
det blir inte farligt söligt, jag trodde det kunde bli ganska söligt men 99 % av all färg som inte fastnar på brädan stannar kvar i tråget.
en stor nackdel är att färgen är ganska tjock så sidorollarna åker inte ner i färgen av sig själv utan blir liggande på ytan, så man får trycka ner dem i färgen för hand med jämna mellanrum.
Det tog c:a en timme innan jag fått alla inställningar att fungera perfekt ( avstånd mellan sidorollarna, hur mycket färg i tråget etc...) men när det väl var injusterat så fungerade det klanderfritt.
Optimalt fungerar det om man är två personer, en som trycker in brädorna och en som drar ut dem, men det går lika bra om man är ensam tar ju lite extra tid då bara...
Jag är väldigt positivt överraskad, det gick väldigt smidigt att dra igenom mina 350 löpmeter. så jag kan varmt rekomendera en rollbox till alla som skall måla många löpmeter.
Det är inget att ha om det inte är mycket som skall målas, för det tar c:a 45 min att göra rent alla detaljer efteråt(om man är noga som jag är...) priset är högt, men som jag ser det så är min tid värdefullare...
jag svarar gärna på frågor om det finns några...
För det första så ordnade det sig med hur rollarna på sidorna åkte upp och ner, det var en metallbygel som vippade upp när man lade brädan på andra sidan. det hade behövts en beskrivning kan jag tycka, men det kan vara jag som tänkte skevt också...
när man fyllt på färg så krävs det mellan 3-5 liter för att få färgen i en nivå som gör sidorollarna blöta vilket innebär att om man inte skall måla så mycket så behöver man köpa mer färg än vad som behövs eller när man målat klart allt så kommer man ha 3-5 liter över...
det blir inte farligt söligt, jag trodde det kunde bli ganska söligt men 99 % av all färg som inte fastnar på brädan stannar kvar i tråget.
en stor nackdel är att färgen är ganska tjock så sidorollarna åker inte ner i färgen av sig själv utan blir liggande på ytan, så man får trycka ner dem i färgen för hand med jämna mellanrum.
Det tog c:a en timme innan jag fått alla inställningar att fungera perfekt ( avstånd mellan sidorollarna, hur mycket färg i tråget etc...) men när det väl var injusterat så fungerade det klanderfritt.
Optimalt fungerar det om man är två personer, en som trycker in brädorna och en som drar ut dem, men det går lika bra om man är ensam tar ju lite extra tid då bara...
Jag är väldigt positivt överraskad, det gick väldigt smidigt att dra igenom mina 350 löpmeter. så jag kan varmt rekomendera en rollbox till alla som skall måla många löpmeter.
Det är inget att ha om det inte är mycket som skall målas, för det tar c:a 45 min att göra rent alla detaljer efteråt(om man är noga som jag är...) priset är högt, men som jag ser det så är min tid värdefullare...
jag svarar gärna på frågor om det finns några...
Zero skrev:
Jag skulle inte rekommendera det.
Falu Rödfärg bör strykas så tunt som möjligt för att undvika att färgen flagar.
Det kan dock vara möjligt att köra Falu Rödfärg i plankstrykaren om du tunnar ut färgen även vid färdigstrykning, säg 10-15%, ungefär som vid första strykningen på nytt virke.
Det borde förhindra att det blir för tjockt, om du vill prova.
Aha? Vilket märke har den "moderna och riktiga"?tallmilan skrev:
Jag strök mitt eget hus med den klassiska Falu Rödfärg för 2 år sedan, och de ställen som ströks tjocka har krackelerat och börjat flagat av.
Tilläggas bör kanske att huset sedan tidigare var målat med samma färg, dock säkert 25 år sedan.
Min egen erfarenhet av slamfärg är att den smitter åt bättre kring virket om man späder den ungefär 10% med vatten. Sen hur det tillvägagångssättet håller i längden...jaa, jag får vänta och se.
tallmilan skrev:
Hihi, bara för att...så måste jag ju svara... Yes man, drog av det värsta med högtryckstvätten - med andra ord både borstade och blötte jag väggen...målades eftermiddagar/kvällar efter jobbet.
Du...jag är målare själv, jag vet att både du och jag har rätt.
Citat taget rakt från en bytta Falu Rödfärg - "Måla så tunt som möjligt tills god täckning erhålls".
Om du lämnat ett lock med färg på backen så det torkat till så vet du vad jag menar...
Sen finns det säkert andra märken "faluröd" som man kan slänga på tjockt utan risk... Flügger kanske?
Men är inte lösningen då att brädorna som flödats med falufärg dras av ordentligt med borst / pensel innan den kommer ut ur rollboxen d.v.s. en extramonterad avstrykningsborste om orginalborsten inte räcker.
Eller kan det vara så enkelt som att den befintliga avstrykningsborsten är för mjuk ? (gjord för oljebaserade färger)
Själv målar jag "riktig" falu och tunt, men jag kan inte se någon som helt skillnad där jag vet att målaren flödade så det rann ...
Eller kan det vara så enkelt som att den befintliga avstrykningsborsten är för mjuk ? (gjord för oljebaserade färger)
Själv målar jag "riktig" falu och tunt, men jag kan inte se någon som helt skillnad där jag vet att målaren flödade så det rann ...