sunnis
Funderar på att skaffa en ATV, egentligen mest för att det kul men även för att ploga lite hemma på vintern, köra till båtskjulet, hämta posten. Finåka på grusvägen för att man kan och kanske underhålla vägen lite, plocka upp trådgårdsavfall på ett litet ATV släp fast att det egentligen går smidigare att ta vanliga kärran. Den nivån är det. Kanske tar jag den på släp till jaktmarken.

Funderar på en ny Polaris Sportsman 570 Hunter Edition, skulle vara intressant att höra erfarenheter för ATV brukande fast man inte direkt har en jordsbruksfastighet. Vad finns det för villhöver-tillbehör att köpa till? Jag försöker uppfinna ett behov :)

Rickard.
Hur mycket atv har du kört?

Mitt problem med din idé är helt enkelt att atvs inte är särskilt roliga att köra, att "arbeta" med kan dock riktigt roligt men det kräver såklart att man blir utmanad för att det ska vara roligt. Hämta älgar på blötmyrar eller att navigera tät skog med stockar eller annan tung last är det jag tycker är kul.

Skotta snö tror jag inte alls på om man bor någotsånär snörikt, vad jag sett brukar det gå bra dom 5 första gångerna sen har som ingenstans att knuffa snön.

Du frågade ju efter erfarenheter/åsikter och min är att det är rätt lite leende för pengarna men det är ju många som inte håller med ;)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Som enkelt arbetsmaskin i närområdet fungerar den bra och lite tremetersved orkar en fyrhjuling dra ut med lågväxel och fyrhjulsdrift inkopplad.
På vanlig väg bedrövlig och tråkig att köra, inte som bil ellet motorcykel, bara en motsträvig klump som inte gillar kurvor. ;)

Har ungefär samma situation som TS.
Min atv går inte många timmar men så praktisk att ha.
Plogar snö på vintern, drar upp båtar kör undan båtrailers där inte bilen kommer fram.
Har backtävlingar på midsommar.
Kör lass med jord och ved.
Vill inte vara utan.

Undvik lek och "backtävling", hade en ungdomskamrat som för några år sedan avslutade med just lekande på fyrhjuling.
Som jag noterade tidigare, det är ett arbetsredskap. Har en tendens att vilja tippa eller gå rakt fram om den provoceras med för hög hastighet. Har mycket dålig väghållning.

sunnis
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur mycket atv har du kört?

Mitt problem med din idé är helt enkelt att atvs inte är särskilt roliga att köra, att "arbeta" med kan dock riktigt roligt men det kräver såklart att man blir utmanad för att det ska vara roligt. Hämta älgar på blötmyrar eller att navigera tät skog med stockar eller annan tung last är det jag tycker är kul.

Skotta snö tror jag inte alls på om man bor någotsånär snörikt, vad jag sett brukar det gå bra dom 5 första gångerna sen har som ingenstans att knuffa snön.

Du frågade ju efter erfarenheter/åsikter och min är att det är rätt lite leende för pengarna men det är ju många som inte håller med ;)
Inte särskilt mycket än några tillfällen samt den lokala räddningstjänsten 6×6. I timmar räknat så är det inte speciellt mycket. Skulle nog säga att jag är mycket novis.

sunnis
A AndersS skrev:
Undvik lek och "backtävling", hade en ungdomskamrat som för några år sedan avslutade med just lekande på fyrhjuling.
Som jag noterade tidigare, det är ett arbetsredskap. Har en tendens att vilja tippa eller gå rakt fram om den provoceras med för hög hastighet. Har mycket dålig väghållning.
Den typen av lek har jag en adventure MC att åka av mig på i terränglådan och grusvägar.

Räcker med en enkel google-sökning så finns det spaltmeter med tragiska ATV olyckor :(

Rickard.
sunnis sunnis skrev:
Inte särskilt mycket än några tillfällen samt den lokala räddningstjänsten 6×6. I timmar räknat så är det inte speciellt mycket. Skulle nog säga att jag är mycket novis.
Din skicklighetsnivå var inte det intressanta utan jag tänkte mer på att det är så lätt att titta på atvs och föreställa sig något helt annat än vad det är, dvs ett tråkigt och förvånansvärt farligt transportmedel eller ett bra verktyg där nöjet att kunna utföra ett jobb är det roliga. Visst är det en generalisering och det finns tusen andra användningsområden men du verkar ha alla förutsättningar att kunna ta ett rimligt beslut för dig själv ;)

Vinsch fram och drag bak är minimum, vi har bilkula på hjulingarna och redskapen och det är mycket smidigt. Kort kula är jobbiga att koppla på och långa dragen knäcker man i skogen så där får man känna efter vad man vill ha.

P
Tråkigt att köra atv? Det är ju grymt kul! Har haft en Canam Outlander 1000 nu i några år och den har gått cirka 1000 mil nu, mest asfalt, även dränkt den ett par gånger... nu står siktet på en ny utv istället med hytt o värme :cool:

Att skotta snö med atv är otroligt tillfredsställande det med!

A AndersS skrev:
Som enkelt arbetsmaskin i närområdet fungerar den bra och lite tremetersved orkar en fyrhjuling dra ut med lågväxel och fyrhjulsdrift inkopplad.
På vanlig väg bedrövlig och tråkig att köra, inte som bil ellet motorcykel, bara en motsträvig klump som inte gillar kurvor. ;)
Saknar dom diff? Eller varför är de så tråkiga i kurvor?

Rickard.
A Anders_Nilsson skrev:
Stora mjuka däck, ofta mjuk fjädring, väldigt hög COG och smal spårvidd.

En del saker kan man justera för att få bättre asfaltegenskaper men inte riktigt bra. Eller inte utan att göra om det till en UTV eller typ Bac mono :p

Redigerat:
A Anders_Nilsson skrev:
Många, (de flesta?) saknar diff, har ingen Polaris men tror att de har något specialläge som blir "diffliknande".

Rickard.
A AndersS skrev:
Många, (de flesta?) saknar diff, har ingen Polaris men tror att de har något specialläge som blir "diffliknande".
Nej det är inte rätt, alla atvs har väl minst 3 :)

Vissa saknar märkligt nog manuell diff-spärr för att låsa diffen men det är ju inget man behöver på asfalt eller grus som dom flesta av dessa kanske används till.

Min polaris 570 går som en dröm på grusvägar och asfalt… upplever inga problem i kurvor som vissa nämner..

• Gilla
sunnis
  • Laddar…
Köp en Polaris. Du kommer inte bli missnöjd. En atv är bland det roligaste du kan ha på 4 hjul.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.