Byggahus.se

Attefallsverket

  1. U
    Medlem Nivå 1
    Åh, fy farao! Stackars er. Låter dock som PA tagit fel på hus?
     
  2. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Rör får man dra själv (förutom rör för elkablar).
     
  3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Attefallsverket har kontaktat mig och vill svara på diverse anklagelser som riktats mot dem enligt följande.

    ---------------------------------

    Hej,

    Vi har uppmärksammat en del kommentarer och frågeställningar gällande oss som företag här på Byggahus.se‬. Vi vill svara följande:

    Den låga omsättningen 2016:
    Ingen försäljningsverksamhet pågick under detta år. 2015–2016 byggde vi upp en fabrik från grunden för att säkerställa en produktion som skulle uppfylla svenska byggnormer och regelverk.

    Förtydligande om hur våra betalningsmetoder går till:
    En betalning på 20 000 kr ska erläggas 10 dagar efter kontraktsskrivning, även kallat för handpenning. 50% av totalbeloppet betalas efter godkännande från kommun (startbesked) inför start av produktion. 45% betalas senast samma dag som huset levereras. Resterande 5% av regleras efter att huset är lyft på plats och en slutkontroll har genomförts av en certifierad besiktningsman. Storleken på handpenning, små ändringar i procenttal och processen kring slutkontroll har sett olika ut under årens lopp. Vi har aldrig och kommer aldrig att godkänna kontant betalning.

    Fönster/altandörrar: Gällande fönster och altandörrar har vi PVC ramar med 3-glasfönster av hög standard. I vårt tillvals-sortiment går det även att välja både trä, aluminium eller en kombination av båda.

    Ventilation i husgrunder: Vi har flera olika typer av husgrund som vi erbjuder. En del av dessa grunder ska INTE ventileras, exempelvis våra värmeisolerade husgrunder framtagna tillsammans med Isodrän. Vi erbjuder även Tjälldéns värmeisolerade krypgrunder med ventilation/fläkt i grunden, dessa grunder ska ventileras.

    Extrakostnader som kan tillkomma under processen: Vi försöker alltid att vara extremt tydliga med vilka eventuella extrakostnader som kan uppkomma under processens gång. Vi förstår att det inte alltid är lätt att komma ihåg vad som sagts under en avtalsskrivning när det kan vara 3 månader senare som det inträffar. Olika scenarion på när extrakostnader som kan uppstå: Lyftkransfirman är tvungen att köra ut speciella körplåtar och motvikter då terrängen förändrats efter ett par dagars regnande. Kommunen kräver kontrollansvarig och mättekniker. När markentreprenör börjar gräva i marken stöter de på berg som måste sprängas. Det är några av de vanligaste kostnader som kan tillkomma. Vi har tagit lärdom av att inte alla har varit införstådda med detta och har förtydligat det ännu mer i våra avtal och allmänna villkor. Förhoppningsvis kommer det leda till mindre irritation framöver.

    Leveranstider: Våra leveranstider beror på vilken storlek huset är på, hur många moduler det består av eller om det avviker från en standardmodell. Produktionstiden varierar mellan 6–16 veckor.

    Det som ofta påverkar den totala leveranstiden är processen gentemot kommunen med bygganmälan/bygglov kan ta längre tid än beräknat. Det kan det bero på den aktuella kommunens belastning men även moment som tekniskt samråd, slutsamråd och insamling av egenkontroller från alla involverade entreprenörer inför slutanmälan. Vi arbetar för att hela processen ska gå så snabbt och bra som möjligt, dels för att våra kunder ska få sitt hus så snabbt som möjligt, dels för att vi faktiskt inte får betalt om vi inte får ett bygglov exempelvis.

    Förändringar på huset efter leverans: Våra hus byggs i trä vilket är ett rörligt och levande material. Exempelvis kan fasadpaneler påverkas om huset har placerats i ett läge som är starkt utsatt från väder och vind. Varken vi eller de som jobbar i fabriken är dock perfekta och visst har det skett att hus har levererats med fabriksfel, monteringsfel eller andra typer av brister. Vi undersöker alltid detta och åtgärdar i långt större utsträckning än vad vi rent avtalsmässigt/juridisk behöver göra. Allt för att vi verkligen värnar om våra kunder och för att vi vill kunna vara stolta över varje enskilt hus som vi levererar.

    Vårt ansvar och åtagande

    Vi har dock behövt byta ut entreprenadpartners och material/utrustning där vi över tid har märkt att kvaliteten inte har varit den vi vill leverera och stå för.

    I de fall våra kunder har drabbats av fel och brister som av någon anledning har uppkommit och har kunnat härledas till att vi som företag är ansvarig, har vi alltid tagit fullt ansvar för detta. Detsamma gäller om någon av våra entreprenadpartners inte skulle utföra ett fackmannamässigt arbete gällande de specificerade åtaganden som ingår i respektive entreprenad för el, VVS, grund och markarbeten.

    Vi är ett företag som gått från en anställd till 10 på det svenska kontoret och som hanterat försäljning, projektledning, rekrytering, ekonomi, utveckling och koordinerat leveranser av ca 350 hus. På 95 % av dessa hus har vi haft totalansvaret med totalentreprenad och varit ensam avtalspart ut mot vår kund vilket även inneburit koordinering av samtliga entreprenörer. Vi är med andra ord ett företag som på kort tid har vuxit väldigt snabbt och vi är medvetna om att vi inte alltid har kunnat leva upp till den nivå vi vill hålla avseende kommunikation och återkopplingar till våra kunder. Det har gjort att vi, precis som de allra flesta företag, har en del kunder som är missnöjda.

    Med vänliga hälsningar

    Marknad och Kommunikationsavdelningen

    Attefallsverket

    ---------------------------------
     
    • Laddar…
  4. N
    Husägare Nivå 1
    Bra inlägg, det jag läser låter som vårt attefallshus.. Vi är fortfarande i tvist och kan/får ej bo i huset.
     
  5. JohanE86
    Husägare Nivå 1
    Vet inte vad människa tänkte, men mycket fel blev det.
     
  6. JohanE86
    Husägare Nivå 1
    Edit till tidigare inlägg.

    Strax efter mitt tidigare inlägg lyckades AV kontakta oss och fixa det sista med grunde

    Edit till tidigare inlägg.

    Strax efter mitt tidigare inlägg lyckades AV kontakta oss och fixa det sista med grunden och komoden.
    Synd att det ska krävas ett inlägg i ett publikt forum för att tas på allvar men nu är allt klart och vi kan hyra ut huset som tänkt.
    Nöjda med standard och utseende men kundkontakten och samarbetet med AV gör att jag avråder folk från att köpa hus av dem.
     
  7. H
    Medlem Nivå 1
    Är det någon som har fått mer tankar eller erfarenhet kring attefallsverket/husverket som leverantör?

    Jag har ännu inte bestämt mig.
     
  8. L
    Medlem Nivå 2
    Vi har haft några mindre saker som behövde fixas till/bytas ut efter mitt senaste inlägg. Blev åtgärdat relativt snabbt och vi är nöjda med hur det blev gjort.

    Fortfarande nöjda med huset, ca 2 år efter att det stod färdigt.
     
  9. S
    Medlem Nivå 1
    Jag har gjort det och det blev otroligt mycket dyrare än vad vi kom överens om
     
  10. H
    Medlem Nivå 1
    Vad gick fel för dig med dom som leverantör? Annars tycker jag att jag inte läser så mycket som går tokigt längre.
     
  11. S
    Medlem Nivå 1
    De har rensat alla sina dåliga referenser på nätet så man ser inget längre om Attefallsverket eller Husverket. Själva husen är ok, men efter man betalat och gjort kontraktet så börjar de skicka så mycket extra fakturor som tex ned grävning av stuprör 16.000kr, rördragning, extra grävning 16.000kr. Extra lyftkranskostnad pga trafik 9000kr. Betalar man inte så stannar de av bygget. Även det administrativa är de kass på och har en otroligt dålig attityd. Innan kontraktsskrivningen är de hur tillmötesgående som helst
     
  12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Oj, är de de som äger internet...?
    Eller åtminstone bestämmer över internet?

    Eller hur gör man annars för att rensa allt man inte gillar där?
     
    • Laddar…
  13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    De fortsätter att växa och göra bra resultat, så något gör de rätt i alla fall.
    https://www.merinfo.se/foretag/Attefallshus-Sverige-AB-5590034426/2kg5u62-1f9i1



    Men som alltid när man har tänkt göra av med en avsevärd summa pengar, var noga, mycket noga. Kolla upp så mycket som möjligt, kolla avtalen noga osv.
    Ta hjälp ifall du känner dig osäker.

    Några års bra bokslut eller avsaknad av negativa omdömen på några siter är absolut ingen garanti.
    Men hade de haft en ekonomi körd i botten, så skulle man kanske överväga att hoppa av direkt. :)
     
    Redigerat
  14. J
    Medlem Nivå 1
    Det är inte särskilt svårt att städa. Har man lite tekniskt kunnande så löser man det själv. Har man det inte så går det att anlita företag som gör det åt en. Allt går inte att "tvätta", men förvånansvärt mycket. Jobbar man samtidigt med effektiv sökoptimering till de sidor man vill skapa trafik, så blir det ännu svårare att hitta det negativa.
     
  15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det verkar förövrigt som att de har fusionerats med ett annat byggföretag
    https://husverket.se/nyheter/vi-blir-husverket/



    Men det verkar rätt tomt på omdömen på trustpilot, prisjakt, reco osv.
    Det är lite synd att folk inte tänker på att plita in omdömen även om sådana här varor/tjänster.