Stämmer bra, Plannja Trend 475 extremt enkelt att lägga. Har detta på alla mina tak (utom boningshuset) och är supernöjd.

En annan bild.

• Nyrenoverat enfamiljshus med mörkt träfasad, vita fönster och svart plåttak under hösthimmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
verobar och 6 till
  • Laddar…
J Jan1 skrev:
[bild]
Byggde ställningen av skitvirke som fanns hemma. Försökte göra det av klena dimensioner för att komma ner i vikten. Måste kunna flytta den själv. På bilden syns syllen. Nu sätter jag igång på riktigt!

[bild]
Långsida 1 rest! Långsida 2 på backen!

[bild]

[bild]

[bild]
Alla väggar på bilder ovan klarade jag på en dag ensam. Det var bara vid resningen som jag tog hjälp av 2 garanar. Jag hade inte klarat allt detta på en dag om jag hade inte gjord vissa förberedelser innan. Alla reglar kapade och jackade jag i förväg. Över och underliggare var märkta och förborrade för enklare och snabare montering. Med andra ord alla delar var numrerade och märkta så det gick ruskigt snabb. Det var som att bygga med en byggsats, typ LEGO. Jag spenderade 2 lördagar i garaget och förberede allt som gick.

[bild]
det mest utmanande i detta skede var att lyfta upp limträbalken som är 6500x450x90 och väger nästan 200kg.
Planen var att lyfta det med kranbilen men jag var 4 dagar för tidigt (allt gick snabbare än jag hade räknad ) och då skulle jag forlora 4 regnfria byggdagar. Ringde kompisar och granar och nästkommande dag fick jag arbetslag på 7 man plus jag. Hela lyften var klar på 20 min och mycket enklare än jag trodde:p

[bild]

[bild]
Glömde skriva att stomme är 145 och takstolar 220
Sedan tillkommer 45 läkt på insidan och 70 på takstolar

[bild]

[bild]
Spikade råspont 120x20 och inga jävla råspontluckor! Enstaka plankor. Båda sidorna klarade jag på en dag. Just denna vecka tog jag semester. Nu återstår bara papp och läkt på taket och sedan kan börja regna.
Använde Biltemas spikpistol för 1500kr. Inte en enda dubbelslag. Helt otroligt! För 3 år sedan spikade jag med samma pistol garaget och så vit jag minns då och då var jag tvungen mekka lite med pistolen. Jag tror det beror på vilka spikar man har men jag hade samma fabrikat då som nu.

[bild]
Som takpapp använde jag nonvowen TYVEK. Ni får gärna kommentera valet av takpapp. Eftersom TYVEK andas - precis som GORATEX behöver man inte bygga luftspalt på insidan. En annan fördel är att det är mycket enklare att lägga på taket. Det räcker att häfta det med häfthammare i överlappen. Hur smidigt som helst!
Fin trädgård. Snyggt att du har sparat berg som tittar upp ur gräsmattan och inte sågat ner alla träd.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Så här långt 10 av 10. Markbetongen blev ju vackert dämpad, puh orolig där. Nu blir det fönster placering lite ”make it or brake it” i min värld. Underbart med ett vanligt tegeltak ( eller blir det betong pga ekonomi) efter alla dessa pulpet-varianter.

Wow vilket arbete grymt jobbat! Det börjar klia i snickarfingrarna när jag ser detta! :love:

MVH

Daggen

Hej,

i mina tidigare inläggen ägnade jag mig åt anläggning av grunden samt stomresning och vädertätning av huset. I detta avsnitt kommer jag färdigställa Attefallet.

Attefallshus under uppförande med vindduk och utan färdigställda fönster eller ytterpaneler.
Skapa konto

Vindduken häftat.

Hus under konstruktion med nyligen installerade fönster och vindduk, stegar lutade mot fasaden.
Skapa konto

Satte in fönster och började med Z paneler145x22

Alla fönster (2 st fasta 80x120 1 st vridbar 80x120 1 st vridbar 40x120 1 st altandörr 80x200 och 2 st runda diam50) köpte jag på lyxfönster.se för 22 000kr.
Det som var väldigt fördelaktigt var priset för de runda fönster 1 st för 1600 givetvis 3 glas. Eftersom jag behövde 2 st och det biligaste som jag hittade på nätet kostade 5000 var valet för ovannämd företag ganska enkelt. Notera att alla fönster (träfönster) är 3 glas med fast spröjs och med alu beklädd utsida.

Pågående Attefallsbygge med färdigställd vit fasad, vindduk, installerade fönster och halvfärdig terrasskonstruktion.
Skapa konto

Målningen tog mer tid än jag trodde. Jag kämpade med det en hel vecka dock jobbar på vardagar så det var högst 4 timmar av effektiv arbete per dag

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Lucinha och 5 till
  • Laddar…
Färdigställd vit ytterfasad på hus med fönster och grönska i förgrunden.
Skapa konto

Nybyggt hus med vit panel, röd dörr och stenlagd uppfart, klar exteriör efter renovering.
Skapa konto

Nyrenoverad husfasad med gräsmatta och trädgård, klar efter 5 veckors arbete.
Skapa konto

Huset är färdigt på utsidan! Allt som allt tog färdigtställande av utsidan 5 veckor varav en vecka hade jag semester. Resten tog jag på eftermidagar samt alla helger när jag körde lång passen.

Så här lång ligger jag på 150K (inkl. grunden)

Bild på ett inre tak under konstruktion med synliga råspont och isolering, stege, och verktyg.
Skapa konto

Nybyggd husinteriör med nyligen spikad råspont i innertaket och synliga träbjälkar.
Skapa konto

Så här ser det ut på insidan.

Först nu kan man andas ut och en härlig tid väntar på mig. In med min älskade DEWALT radio och skyddad från alla väderlekar kan jag påbörja mitt meditativa arbete på insidan. Jag har ingen deadline att hålla så jag kan ta det lungt. När det gäller budgeten har jag ingen övre gräns att förhålla mig till dock jag uppskattar kostnaden som högst 300K. (Det visade sig att det stämnde)

Inre av ett hus under renovering med isolering, träbjälkar och synlig rördragning i taket.
Skapa konto

Färdigtisolerat! Inte det roligaste jobbet.
Känns så att jag har glasfiber ändå upp i ändtarmen.

Innertak med isolering och synliga bjälkar i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

Snart kommer jag spika innertaket.

Innertak under konstruktion med isolering och synlig takrunda, och ett spår för dold rördragning.
Skapa konto

Innertaket består av råsponten 95x20. Ursprungligen ville jag spika hyvlade innerpanneler men eftersom virkepriserna skjöt i höjden föll valet på råsponten. Råsponten kan vara av väldigt varierande kvalitè så det gäller att handplocka det själv i bygghandel. Om man har tur som jag hade, räcker det att man väljer bort "bara" 50% av alla plankor. Jag är väl medveten att jag var ingen favvo kund på Bauhaus den dagen.:cool:

Att spika ca 50kvm är ingen lek även om man använder spikpistol. Jag kunde inte använde spikpistolen eftersom den lämnar lite märke samt man kan inte spika så exakt som med hammare. Spikarna kommer ju vara synliga. 1000 spikar per hand uppåt!:sweat::sweat:

Innervägg under renovering med isolering, dolda rör och en tätad yta runt fönster.
Skapa konto

Isolerade väggar med dold rördragning och träreglar i en byggkonstruktion under renovering.
Skapa konto

Innervägg i konstruktion med isolering, rördragning och en plywoodskiva.
Skapa konto

Jag valde dold rördragning och fotade den noga för att undvika framtida PENETRERINGAR :crysmile::crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Lustig fönsterfabrikant, du köper ett helt avskalat ex med en massa tillägg för allt. Liknar ju flygbiljetter därvidlag. Har dom alltid 40% rabatt undrar man. Men bra priser utan att vara insatt. Välja vanlig fur, mittbit eller ek var festligt, undrar vilken som håller bäst? Här kör vi bara med kärnfuru, är iallafall tung som ek. Ser fortsatt fantastisk bra ut.

Isolerad vägg med träreglar och mineralull innan innerpaneler monteras i ett byggprojekt.
Skapa konto

Renoveringsprojekt badrum med nylagt tätskikt och förberedda rörinstallationer.
Skapa konto

Nyapplicerat tätskikt i badrum med synligt golvbrunn, skyddslock och tätningsskrapa.
Skapa konto

Eftersom badrummet är det mest skitigaste delen gör jag det först.
Nu är tätskiktet klart så det är dags för keramik!

Hörn av ett badrum under renovering med vita kakelväggar och spacers, ej fogade, och en plastpall.
Skapa konto

Jag tycker att kakla är väldigt kul. Detssamma kan jag inte säga om fogningen. Jag HATAR att foga. Det är det smutsigaste jobbet som finns. Hur gör proffsen? Jag använder vanlig tvättsvamp. Provade en gång hinken med de två rullar som är avsedda för ändamålet med det funkade inte för mig. Missade jag något? Något speciell teknik?

Renoverat badrum med vita kakelväggar, svart duschutrymme, toalett och tvättmaskin.
Skapa konto

Ett rum i taget:sweat:Badrummet klart. Check.
Det tog 3 veckor och 40K.

Renoveringsarbete med pågående installation av innerpaneler och isolerade väggar i ett rum med trägolv.
Skapa konto

Jag la trädekor klinkersgolv
och börjar med innerpanneler

Oisolerad vägg med isolering synlig, rund fönster, träpaneler och hörselskydd hängande.
Skapa konto

...och jobbar mig uppåt

Inredning av hus med träpaneler på väggar, klinkergolv och arbetsverkstad setup, stege vid vägg.
Skapa konto

Innerpaneler är egentligen inga hyvlade innerpaneler det är samma Z paneler som finns på utsidan. Skilnadden är att dessa slipade jag med en excenterslip efter att dem spikades. Hela kroppen vibrerar fortvarande när jag tänker på det.

Nyproducerad fönsterbänk av stavlimad furu under målning i snickeriverkstad.
Skapa konto

Här startade jag min lilla snickeriverkstad med egen tillverkning av fönsterbänkar. Köpte en stavlimad furu skiva för 700 kr och gjorde 4 st egna fönsterbänkar för bråkdelen av kostnaden om jag hade måttbeställt dem.

Renoverat rum med vitmålade väggar och ett obehandlat träloft, stege intill en dörröppning, samt elskåp och badrum i bakgrunden.
Skapa konto

Färdigt målat. Har aldrig använd så mycket snickerifärg tidigare. Jag kunde köpa bara 2,7 liters burkar som var de största. Hade passat bättre med 10l hinkar.

Kök under renovering med svarta kakelplattor ovanför vit inredning och verktyg på bänken.
Skapa konto

köket börjar ta form!

Köksskåp öppet med en mini elpanna för golvvärme installerad, svarta kakelplattor i bakgrunden.
Skapa konto

Här i kökskåpet gömde jag mini elpanna för golvvärme.

Hörn av ett sovrum med vita panelväggar, fönster med dekorationsskepp och en säng med stjärnmönstrat överkast.
Skapa konto

Sovrummet färrdigt. Check.

Renoverat kök med vita skåp, svarta bänkskivor och svart tunnelbanekakel, med dator och mikrovågsugn.
Skapa konto

Köket färdigt! Check.

Renoverat rum med trädekor klinkersgolv, vitmålade väggar, blå gardiner och en sittbänk med stjärnmönstrad dyna.
Skapa konto

Renoverat kök med röd retro kylskåp, vit Z-panel på väggar och mörkt trägolv, utsikt mot dörröppning till badrum.
Skapa konto

Vardagsrum färdigt! Check.

Interiörbild av ett nyrenoverat hörn med soffa, stjärnmönstrad dyna och ett rött kylskåp vid ett fönster.
Skapa konto

Stämningsbild 1

Vitpanelat rum med mörka träklinkers, två vitmålade fönster med mörka gardiner och svart soffa med stjärnmönstrade kuddar.
Skapa konto

Stämningsbild 2

Ett nymålat hus på kvällen med belysning och snö på marken, synlig genom grenar och buskar.
Skapa konto

Vinterbild 1

Ett nyrenoverat hus belyst på kvällen med synliga fönster och omgivet av vintervegetation.
Skapa konto

Vinterbild 2

• Gilla
sturnus och 31 till
  • Laddar…
Trevligt projekt!

Redigerat av moderator:
  • Gilla
moonsire och 6 till
  • Laddar…
Verkligen fint arbete. Du ska vara stolt!

• Gilla
Mike1963
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trevligt projekt! Som läsare hade jag dock föredragit allt i en tråd.
instämmer, mer sammanhängande om allt i samma tråd.

• Gilla
moonsire
  • Laddar…
Snyggt!

Vad hade det kostat med totalentreprenad tror du?

Hur många timmar uppskattar du att du la ned? Var du helt själv på alla momenten?

Inspirerande! :love:

Torbjärn Torbjärn skrev:
Snyggt!

Vad hade det kostat med totalentreprenad tror du?

Hur många timmar uppskattar du att du la ned? Var du helt själv på alla momenten?

Inspirerande! :love:
Jag snicrade huset färdigt på 6 månader och förutom 1 vecka semester gjorde jag allt på fritiden. Jag uppskattar att ja la mellan 700-750 timmar på det exkl.grunden. Markarbete och plattan har kostat mig ca 350 timmar. Ja gjorde allting själv. Det enda utomstående var elektriker som kopplade serviskabel från huvudcentralen.

Om jag hade lagd detta på totalentreprenad skulle jag säkert nosa på en mille. //Jan

• Gilla
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
J Jan1 skrev:
Vi bor på utkanten av västra Göteborg på en relativ stor tomt - dryga 1600kvm.
Efter att vi var klara med vårt husbygge och jag satt någorlunda sysselöst hemma, kände jag en viss byggabstinens:). Tanken på Attefallet fanns redan vid tomtköpet men det var inte bestämnd när detta blir av. Det var snarare ett projekt som skulle sträcka sig lång i framtiden. På vintern började gro en tanke om att anlägga grunden för Attefallet under sommaren. Det var nämligen den allra mest utmanade biten av hela projektet. Våran tomt består av solid granit och är väldigt kupperad. Det innebär att platsen som lämpade sig best för bygget måste man plana. Ena sidan behöver man spränga (spräcka) bort medan den nedre sidan måste man fylla upp - rejält. Ni får gärna titta på bilder i kronologisk ordning.
[bild]
den tilltänkta platsen

Handgrävning - detta var ganska roligt med tanke på vad komma skall
[bild]

[bild]

[bild]
Dieseldriven kompressor dånar på uppfarten med 60m tryckluftsslang

[video]
Hyrde en luftdriven Atlas Copco bergborr och köpte 8 st spräckkilar för 32mm håll

[bild]
Detta var det värsta hästjobbet som jag har någonsin gjord

[bild]

Nu är det bara små bitar kvar:sweat:

I detta läge har jag fruktansvärt ont i ryggen och regn är på inkommande så jag passar på och börjar rita bottenplatta med alla rör, el och avloppsdragningar. Jag måste redan nu bestämma var skall vask, toa, dusch, tvättmaskin, handfat samt avluftning sitta.

[bild]
Marken behöver fyllas upp så jag börjar bygga gjutformen för stödmuren. Stödmuren skal vara ca 60cm hög och 9m bredd. Muren vilar på armerad sula som är 80 cm bredd och 10 cm hög. Formen skruvade jag av det som fanns, alltså skitvirke samt lite plyfa och OSB.
[bild]

[bild]

[bild]
Betongen brinner!

[bild]
Muren klar!

[bild]
Läggning av vatten, el, avlopp samt datakabel.

[bild]
Här gjorde jag en enkel ritning med måttsättning av alla rör och duschbrunn.

[bild]
Grunläggning fortsätter.
[bild]

[bild]
Markarbete färdigt! Nu är jag redo att börja lägga utt kantelementen och frigolit.

[bild]

[bild]
Formen tar form:rofl:
När jag tänkte på uppvärmningen hade jag 2 alternativ. Antingen LLVP eller vattenburen golvvärme med en liten elpanna som värmekälla. Personligen tycker jag att LLVP tar alldeles för mycket plats i ett sånt litet hus samt man måste underhålla den tex byta/rengöra luftfilter. Fördelen är liten anskaffningskostnad samt energisnålhet. Efter många om och men beslutade vi att köra vattenburen golvvärme med 2 slingor. En i badrumet och den andra i resten av huset.

[bild]
Armering färdig. Nu återstår bara betongen som jg kommer blanda själv. Det är bara drygt 3 kubik:crysmile:.

Bra jobbat men vilket slit... Det är nog ingen risk att huset sätter sig heller ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.