Hej
Vi ska bygga Attefallshus någonstans i mellanrummet mellan vårt hus och tomtgräns (cirka 14 meter) exakt var måste vi undersöka marken för att fastställa (vi har en bergig tomt och vill komma unda så lätt som möjligt) .
Vi har lämnat in en bygganmälan. Nu säger kommunen att vi måste köpa brandsäkrade fönster, dörrar och brandsäkra fasaden. Verkar ju jättekonstigt eftersom vår husleverantör inte har stött på det problemet innan.
Fasaden är väl inga problem men stora fönsterpartier (skjutara tex) blir ju bisarrt dyrt.

Hur har ni andra hanterat detta?
 
Det är inte helt okomplicerat och jag har inte detaljerna i huvet för hur jag själv räknade. Men på sida 87 i nedan länk beskrivs det i viss detalj (5:611)
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2018/bbr-2018_konsoliderad-version.pdf

Kortfattat så gäller följande (vad jag kommer ihåg)
15 m2 eller mindre=omfattas ej så länge det inte rör sig om en vedeldad bastu
Mer än 15m2=omfattas av brandskydd.
Avstånd mellan byggnader avgör brandklassning i intervall. Är det 8m eller mindre kan man fortsatt få lov att bygga, men måste då förhålla sig till tabellen 5:611 vad gäller brandklassning. Man beaktar även utstrålning 135 grader från byggnaden.

då vi var tvungna att beräkna brandklassning så valde vi fönster därefter. Tekniskt sett hade vi klarat oss med ett oklassificerat skjutparti då det ligger utanför gänsen för utstrålning osv mot andra byggnader, men eftersom resterande fönster och väggar blev fullisolerade så kändes det dumt av andra anledningar. Tråkigt om det skulle rinna kondensvatten från ett parti fönster.
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det är inte helt okomplicerat och jag har inte detaljerna i huvet för hur jag själv räknade. Men på sida 87 i nedan länk beskrivs det i viss detalj (5:611)
[länk]

Kortfattat så gäller följande (vad jag kommer ihåg)
15 m2 eller mindre=omfattas ej så länge det inte rör sig om en vedeldad bastu
Mer än 15m2=omfattas av brandskydd.
Avstånd mellan byggnader avgör brandklassning i intervall. Är det 8m eller mindre kan man fortsatt få lov att bygga, men måste då förhålla sig till tabellen 5:611 vad gäller brandklassning. Man beaktar även utstrålning 135 grader från byggnaden.

då vi var tvungna att beräkna brandklassning så valde vi fönster därefter. Tekniskt sett hade vi klarat oss med ett oklassificerat skjutparti då det ligger utanför gänsen för utstrålning osv mot andra byggnader, men eftersom resterande fönster och väggar blev fullisolerade så kändes det dumt av andra anledningar. Tråkigt om det skulle rinna kondensvatten från ett parti fönster.
Tack Björn, men jag förstår inte att ingen annan verkar ha mött de här kraven, varken andra som byggt eller hustillverkare/snickare. Jag har kikat lite på de där tabellerna men blir inte jätteklok måste jag erkänna. Missade timmen av byggteknik i skolan helt tyvärr. Får jag testa en ritning på dig - om det håller så som jag tänker. Och visst behöver man inte beakta en friggebod inom den där brandskyddsramen?
 
Hur långt från huvudbyggnaden vill ni bygga då?
 
orustinnan orustinnan skrev:
Tack Björn, men jag förstår inte att ingen annan verkar ha mött de här kraven, varken andra som byggt eller hustillverkare/snickare. Jag har kikat lite på de där tabellerna men blir inte jätteklok måste jag erkänna. Missade timmen av byggteknik i skolan helt tyvärr. Får jag testa en ritning på dig - om det håller så som jag tänker. Och visst behöver man inte beakta en friggebod inom den där brandskyddsramen?
ja, med en ritning blir det enklare :)

Ps:
så fort man bygger närmre än 8 meter till någon byggnad, vare sig det är ens eget hus, garage, eller grannens lada så blir det till att räkna på brandskydd (samt att det är större än 15m2)
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur långt från huvudbyggnaden vill ni bygga då?
Vi vet inte exakt men kanske 3 meter mellan väggen på Attefallshuset och den verandan som finns - ligger väl en meter från huset.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
ja, med en ritning blir det enklare :)
Japp, lägger in här senare i veckan. tack!
 
Första frågan är om ni ska bygga en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus? Det är lite olika regler där. Denna sida på Boverket förenklar ned begreppen och visualiserar det ganska bra.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...egler/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/

Sen hänger det mycket på hur fönster är placerade mm. Livet blir lättare om ni bygger en komplementbyggnad.
Men som sagt ovan, ritningar underlättar.

Sen vet jag inte om jag skulle ha så stort förtroende för en husleverantör som aldrig stött på detta tidigare då dt är standardförfarande vid allt byggande.
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Första frågan är om ni ska bygga en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus? Det är lite olika regler där. Denna sida på Boverket förenklar ned begreppen och visualiserar det ganska bra.
[länk]

Sen hänger det mycket på hur fönster är placerade mm. Livet blir lättare om ni bygger en komplementbyggnad.
Men som sagt ovan, ritningar underlättar.

Sen vet jag inte om jag skulle ha så stort förtroende för en husleverantör som aldrig stött på detta tidigare då dt är standardförfarande vid allt byggande.
Instämmer.
Åtminstone om det handlar om någon som erbjuder totalentreprenad, måste de självklart ha stenkoll på detta med brandskydd.
Handlar det om en leverantör av t ex byggsats, kan man kanske inte förvänta lika mycket.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.