9 031 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Attefallshus i anslutning till carport, eller tvärtom
Hej!
Behöver tips på hur man kan utnyttja befintliga regler (attefall?) för att gå över den andel tomt som får bebyggas.
Syftet är att få in en carport med förrådsdel som sitter ihop på tomten vid nybyggnation, bara carport eller förråd ryms men både och bryter ev. mot detaljplanen.
Tips på hur detta kan utformas?
Bygga carport och sedan ett fristående attefallsförråd är ju ett alternativ men känns mer lockande att bygga så de sitter ihop.
Ja ni förstår frågeställningen:
Kan man t.ex. bygga en attefallscarport och sedan söka bygglov för förrådet så det sitter ihop med carporten? Tvärtom går ju tydligen inte då attefallshus ska vara fristående?
//mvh Martin
Behöver tips på hur man kan utnyttja befintliga regler (attefall?) för att gå över den andel tomt som får bebyggas.
Syftet är att få in en carport med förrådsdel som sitter ihop på tomten vid nybyggnation, bara carport eller förråd ryms men både och bryter ev. mot detaljplanen.
Tips på hur detta kan utformas?
Bygga carport och sedan ett fristående attefallsförråd är ju ett alternativ men känns mer lockande att bygga så de sitter ihop.
Ja ni förstår frågeställningen:
Kan man t.ex. bygga en attefallscarport och sedan söka bygglov för förrådet så det sitter ihop med carporten? Tvärtom går ju tydligen inte då attefallshus ska vara fristående?
//mvh Martin
Hej!
För att svara på min egen fråga så tror jag att jag kom på en lösning:
För att få 15m2 mer än vad detaljplanen tillåter från början, lämnar jag in bygglovsansökan för hela huset minus 15m2 i lämpligt hörn vilket lämnar 15m2 extra att använda i bygglovsansökan till carport / förråd.
När bygglovet gått igenom lämnar jag in attefallsanmälan på de 15m2 som saknades ursprungligen innan huset börjat byggas. Detta borde vara helt enligt alla regler? Och även rimligt då det inte borde spela någon roll om det är ett befintligt hus eller nybygge som bryter mot detaljplanen.
//mvh Martin
För att svara på min egen fråga så tror jag att jag kom på en lösning:
För att få 15m2 mer än vad detaljplanen tillåter från början, lämnar jag in bygglovsansökan för hela huset minus 15m2 i lämpligt hörn vilket lämnar 15m2 extra att använda i bygglovsansökan till carport / förråd.
När bygglovet gått igenom lämnar jag in attefallsanmälan på de 15m2 som saknades ursprungligen innan huset börjat byggas. Detta borde vara helt enligt alla regler? Och även rimligt då det inte borde spela någon roll om det är ett befintligt hus eller nybygge som bryter mot detaljplanen.
//mvh Martin
Hej, verkar lite krångligare då. Så det är bara när man väl byggt klart sitt hus som man får bryta mot detaljplanen...verkar som lite slöseri att inte få bygga klart på en gång. Har du en källa på att huset måste vara klart? //mvh Martin
För att kunna utnyttja Attefalls-reglerna krävs att man redan har ett en- eller tvåbostadshus. Boverkets jurister har förtydligat det som att slutbevis alternativt slutbesked krävs för att man ska kunna fastställa bygget som färdigt.
dogpox skrev:
...Följande frågor - liknande dina - har ställts till Boverket och fått följande svar av våra sakkunniga jurister på
avdelningen Plan och bygg.
Fråga 1:
Kan man söka bygglov för nybyggnad och samtidigt göra en anmälan om 15 kvm tillbyggnad?
Svar fråga 1:
Nej. För att ha rätt till bygglovsbefriade åtgärder måste det finnas ett bostadshus på tomten. Bostadshuset måste alltså vara färdigbyggt för
att man ska få bygga 15 kvm tillbyggnad till det. Boverket anser att bostadshuset är färdigt först när slutbesked getts.
Fråga 2:
Kan man söka bygglov för tillbyggnad där man använder sig av befintlig byggrätt och samtidigt göra en anmälan om 15 kvm tillbyggnad?
Kan den lovbefriade tillbyggnaden vara integrerad i den lovpliktiga?
Svar fråga 2:
Svaren blir något olika beroende på hur det byggs.
Om de båda tillbyggnaderna inte byggs ihop eller har kontakt med varandra är svaret ja. Byggnadsnämnden behandlar då ansökan om bygglov och anmälan parallellt.
Illustration 1
Om tillbyggnaderna byggs ihop eller har kontakt med varandra anser Boverket att svaret är nej. Det blir då fråga om en och samma tillbyggnad, som ska prövas i ett och samma ärende.
Om den sammanlagda bruttoarean blir större än 15 m2 krävs bygglov. Boverket anser att det är först när slutbesked getts för den bygglovpliktiga åtgärden som nämnden kan bevilja startbesked
för den lovbefriade tillbyggnaden. Det omvända gäller också, dvs. det är först när en lovbefriad tillbyggnad fått slutbesked som en lovpliktig tillbyggnad kan göras till den.
Illustration 2
Ett bygglov eller en anmälan innebär inte någon förpliktelse att bygga. När en byggherre har fått startbesked för en lovbefriad eller lovpliktig åtgärd har han tillstånd att bygga den. Det är dock ändå
möjligt att välja att inte bygga åtgärden, t.ex. av ekonomiska skäl eller för att startbeskedet överklagas. Den andra tillbyggnaden som byggs kommer då inte överensstämma med det givna startbeskedet
och byggkraven kommer inte uppfyllas, t.ex. för att den nu byggs utan en vägg eller utan tak. De båda tillbyggnaderna beror så att säga av varandra och båda måste byggas för att uppfylla kraven och få slutbesked.
Utifrån resonemanget ovan kan man inte heller integrera 15 kvm bygglovsbefriad tillbyggnad i en ansökan om bygglovspliktig tillbyggnad.
Vänliga hälsningar
Boverkets svarstjänst
-------------------------------------------------------------------
Boverket - Myndigheten för samhällsplanering, byggande och boende
Telefon: växel 0455-35 30 00
Postadress: Boverket, Box 534, 371 23 Karlskrona
svarstjanst@boverket.se
www.boverket.se
Klicka här för att svara