Attefallshus från tanke till verklighet

26k läst  56 svar

1. T
    Medlem Nivå 7
    Som tidigare utlovat så skulle jag dela med mig av alla ritningar. Ha snälla i åtanke att det är jag som amatör som ritat dessa och att det därför kan finnas diverse felaktigheter. Utöver handlingarna till Bygganmälan (Märkt BA) bifogar jag även detaljritningen till stommen. Dessa ritningar möjliggjorde att vi snabbt kunde bygga upp stommen i sektioner och sedan resa den. Jag är medveten om att lösningen jag har för att sammanfoga de längre sektionerna ger upphov till köldbryggor, men valde denna väg eftersom det blev enklast för mig att bygga allt själv då och sen invänta vänner för resning. Även här tar jag inget ansvar för att alla mått är korrekta (vill minnas att det va någon liten detalj som inte stämde). Hoppas ni får användning för dem.

2. S
    Medlem Nivå 7
    Fint hus men grinden, sååå fin. Finns det någon ritning på denna?

3. T
    Medlem Nivå 7
    Hehe. Grinden är en av få saker jag inte byggt själv. Det är en Jabo grind som heter antik. Finns i bredd 100 och 140cm

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 2
    Hej

Mycket snyggt bygge, håller själv på med ett likande projekt.

Min fråga är om du byggde stegen till loftet själv ,eller om den var den köpt
    Så att du hade en fin anordning där du "hängde " upp stegen. Hur når du den ner den skall användas ?

5. LinusW
    Verktygstokig Nivå 6
    Vill minnas att han hade 2,4m takhöjd i kök så då hänger stegen på typ 2,5m? Borde inte vara orimligt att stäcka sig till tror jag med en pall :) Men kanske har han någon annan smart lösning.

Superfint atefalshus, insipirerande!

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 7
    Tackar! Det räcker med att ta en av stolarna från matbordet att ställa sig på för att kroka ner stegen. Jag tyckte att alla färdiga stegar va orimligt dyra och byggde därför en själv. Räknar man inte in arbetstid utan väljer att se det som terapi/njutning så kostar det inte många kronor att dra fram fräsen, måla lite och skruva ihop :) Tror det tog cirka 4 timmar att bygga stegen + torktid för färgen.

• Laddar…
  7. E
    Medlem Nivå 1
    Hej! Ett väldigt snyggt och intressant bygge!
    Verkligen inspirerande att följa!

Har en fråga hur du tänkte och dimensionerade takstolarna?
    Det ser även ut som ni lagt råsponten "vertikalt"?

Tack för inspirationen!

• Laddar…
  8. T
    Medlem Nivå 7
    Vad kul att det inspirerar!

Vad gäller taklösningen så blev det lite av en special variant. utgångspunkten i tänket är hur många mindre knuttimrade stugor är byggda där taket är en självbärande(?) konstruktion med takåsar som går tvärs över från gavel till gavel. Jag vill minnas att jag tog hjälp av någon virkesleverantör i beräkningen av hållfasthet och bärighet. Eftersom spännvidden från gavel till gavel är rätt så lång så är två extra takstolar utöver gavlarna inbyggda. Dessa utgör dels öppningen in till sovloftet dels öppningen in till förvaringsloftet. För dessa gjordes inte direkt mycket beräkning utan det togs i rätt så rejält i virkesdimension eftersom dem inte skulle utgöra någon störande eller skrymmande del i det färdiga resultatat. nederdelen på dessa takstolar som även utgör den yttre tvärgående balken för de båda loften är limträ.

Det ärr rätt att råsponten ligger åt "fel" håll. anledningen till detta är kort och gott att eftersom takåsarna går från gavel till gavel så fick råsponten gå åt andra hållet. Jag ville inte bygga på ytterligare ett lager emellan för att maximera innerhöjden på de 4 meterna i nockhöjd.

I filen benämnd konstruktion så ser du i det övre högra hörnet avstånden mellan takstolarna och därmed även spännvidden för takåsarna som ligger med cc60 och deras dimension.

Är du i attefallsbyggarsvängen själv? berätta gärna om dina tankar och ideer.

9. T
    Medlem Nivå 7
    Tack så jättemycket! vi är supernöjda!

10. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Ja, vi planerar också för bygga attefallshus men har precis fått svar från kommunen att det krävs bygglov.
    Vi bor utanför detaljplanerat område men kommunen klassar området som miljö/kulturhistoriskt och kräver därmed bygglov.

Dilemmat jag har är att få plats med ett sovloft (med rimlig höjd) men att fortfarande klara nockhöjd på 4 meter.
    Jag har också funderingar på hur mycket isolering jag ska ha i taket, just nu har jag skissat på takstolar av 45x220 och 195mm isolering. Vet inte om det är väl tilltaget?? Då får jag bara en ståhöjd (vid nock) på loftet som är ca 1250mm.

Planen är att gjuta platta med golvvärme och en värmepump som i framtiden ska kunna värma även en potentiell pool på tomten.

Planlösningen jag skissar på skiljer sig en del från din, dock är lösningen med trappan något jag använt mig av.
    Nu när jag ändå måste ha bygglov planerar jag att bygga ca 30m2 men försöker ändå ligga kring 4 meter i nockhöjd.

Men jag sneglar väldigt mycket på ditt bygge och det är verkligen till stor hjälp när man söker inspiration.

Kan uppdatera mer när jag kommit en bit.

//Richard

11. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Men om du ändå behöver bygglov, varför då låta dig begränsas av attefallsmåtten?

• Laddar…
  12. E
    Medlem Nivå 1
    Om jag bygger för högt känner jag att jag kan få problem med bygglovet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: