Hej! Planerar ett attefallsbygge. Har fått tag på en stomme som är 3896 mm hög för att ställa på betongplatta. Är det risk att det blir för högt med plattan på marken och takbeklädnad? Tacksam för kunniga kommentarer!

Gränsen är 4000 i höjd så om det blir papptak skulle det nog gå. Man kan se till att skotta upp jord/grus runt plattan så att marken blir lite "högre". Det är ju ifrån marknivån man mäter.

I ritningen som du ska skicka till kommunen ska alla höjder vara med.
Rita in en tryckt veranda på 2 sidor som ligger i höjd med panelen så får du en medelhöjd som ligger under 4 m.
Sen får du bygga det också ;-)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
wildeside
Prova att prata med bygglov i din kommun, inte ovanligt att dom godkänner det som en mindre avvikelse.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svar! Har sedan jag ställde frågan sett några kreativa lösningar, göra en smal "vallgrav" (utan vatten) runt huset t ex. Tomten är lite tajt, så det blir svårt med veranda.
Eftersom jag är helt ny som husbyggare, kommer jag ju på nya frågor allteftersom. Egentligen borde jag kanske ställt frågan: hur mycket tak blir det ovanför takstolen, alltså tjockleken på råspont + läkt+ takbeklädnad. Fattar att det varierar beroende på papp, plåt eller tegel, eller vilka alternativ som nu finns, men det borde finnas "standardmått" för de olika alternativen, tänker jag, kanske felaktigt...
Bygglovshandläggaren på kommunen poängterade ett par gånger "max 4 meter högt", så de kanske är lite vana vid och trötta på "kreativa lösningar".

S sponken skrev:
Gränsen är 4000 i höjd så om det blir papptak skulle det nog gå. Man kan se till att skotta upp jord/grus runt plattan så att marken blir lite "högre". Det är ju ifrån marknivån man mäter.
Nej. Gränsen i Plan och Bygglagen är 4,0 meter, vilket innebär att felmarginalen är +/- 5 cm. Så 4,05 meter är inom lagens gränser.

T Tomaz Nilsson1 skrev:
Har sedan jag ställde frågan sett några kreativa lösningar, göra en smal "vallgrav" (utan vatten) runt huset t ex.
Det är väl kontraproduktivt? Gräver man runt huset så blir ju avståndet till nocken ännu högre.

• Gilla
Pappa861 och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Prova att prata med bygglov i din kommun, inte ovanligt att dom godkänner det som en mindre avvikelse.
Regelverket för attefallshus är strikta. Det du nämner, "mindre (liten) avvikelse" är aktuellt i lovärenden, inte för attefallshus.

Till TS: att bygga upp med en altan eller motsvarande är inte nödvändigtvis en bra lösning. Dels är utgångsläget att man ska mäta från marken. Dels gör en "upphöj mark" av tex altan att du kan få skador av stänk/avrinning vid kraftigt regn (om tex träfasad).

useless useless skrev:
Nej. Gränsen i Plan och Bygglagen är 4,0 meter, vilket innebär att felmarginalen är +/- 5 cm. Så 4,05 meter är inom lagens gränser.

Det är väl kontraproduktivt? Gräver man runt huset så blir ju avståndet till nocken ännu högre.
Ja, så tänkte jag också, men markplanet är väl något medelvärde, om huset ligger i en sluttning t ex.
useless useless skrev:

Ja, så tänkte jag också, och så blir det ju om man mäter höjden längs fasaden, men hur mäter man egentligen? Men som sagt, min fråga borde egentligen varit hur tjockt taket blir från takstolen räknat.

Att mäta höjden kan vara en hel vetenskap om marken lutar mycket, men rent generellt utgår man från medelmarknivån runt huset.

Schmatisk illustration av ett hus med markerade linjer för totalhöjd, byggnadshöjd och medelmarknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Tomaz Nilsson1 skrev:
min fråga borde egentligen varit hur tjockt taket blir från takstolen räknat.
Vad har du tänkt för takbeklädnad? Med den stomme du har hittat så finns det ca 5 cm utrymme över, vilket räcker till plåttak med nockplåt om grunden ska vara ca 1 dm över marken.

• Gilla
Tomaz Nilsson1
  • Laddar…
wildeside
P Petrusmilli skrev:
Regelverket för attefallshus är strikta. Det du nämner, "mindre (liten) avvikelse" är aktuellt i lovärenden, inte för attefallshus.

Till TS: att bygga upp med en altan eller motsvarande är inte nödvändigtvis en bra lösning. Dels är utgångsläget att man ska mäta från marken. Dels gör en "upphöj mark" av tex altan att du kan få skador av stänk/avrinning vid kraftigt regn (om tex träfasad).
Ber om ursäkt om det nu är så att du vet bättre.
Jag har iaf varit KA i fem ärenden om Attefallare som byggnadsnämnden godkänt som en mindre avvikelse angående höjden

Ber om ursäkt om det nu är så att du vet bättre.
Jag har iaf varit KA i fem ärenden om Attefallare som byggnadsnämnden godkänt som en mindre avvikelse angående höjden
Jag uppfattar frågan: kan man få startbesked för attefallare på över 4,0m? Där skulle jag säga att svaret definitivt är nej. Huruvida man kan få slutbesked om den råkar bli högre (antar att det är det du menar?) är en en annan sak..

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag tror du tänker på det som i PBL kallas ”liten avvikelse”. Detta gäller vid prövning av bygglov. Om avvikelse från detaljplanen kan beviljas är en bedömning som byggnadsnämnden gör.

Attefallshus är det (max) 4 m till nock som gäller annars är det inte en attefallsbyggnad utan en komplementbyggnad. En anmälan om attefall hanteras inte på samma sätt som ett bygglov och är något man får göra utöver vad detaljplanen tillåter.

Ops, nu blev det lite dubbel info, jag var inte lika snabb som Petrusmilli. :)

Redigerat:
  • Gilla
Petrusmilli
  • Laddar…
wildeside
Ok jag ger mej,
Orkar inte engagera mej mer i ämnet eftersom så många andra vet så mycket mer om vad jag tror och vet..
Ha det gott.

Ok jag ger mej,
Orkar inte engagera mej mer i ämnet eftersom så många andra vet så mycket mer om vad jag tror och vet..
Ha det gott.
Engagera dig gärna lite till. :) Jag är genuint intresserad av att veta hur anmälan hanterats i de fall du nämner och hur hanteringen av dessa ärenden gått till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.