Attefall 50m2 max volym

• 3D-ritning av ett Attefallshus med rak taklinje och fyra fönster, markerar en yta på 50m2 med max volym.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett Attefallshus på 50m2 med platt tak och stora fönster.
    Skapa konto
  • 3D-modell av Attefallshus, visande interiör med kök, två sängar, möbler och fönster, maximerar 50m2 volym.
    Skapa konto
  • 3D-modell av ett Attefallshus, 50 m2, med kök, sovrum och vardagsrum, sett från fågelperspektiv.
    Skapa konto
  • Översiktsbild av planlösning för ett Attefallshus på 50 m2, med sovrum, vardagsrum och badrum.
    Skapa konto
Ska du köra invändig takavvattning?

Centano Centano skrev:
Ska du köra invändig takavvattning?
Typ så här kanske.

• Platt tak med avlopp och takrännor på byggnad med fönsterfasad i 3D-modell.
    Skapa konto
T ToreJ01 skrev:
Attefall 50m2
Attefallshus får bara vara 30 kvadratmeter. I och med de nya reglerna försvinner begreppen "Attefallshus" och "Friggebod".

Utanför detaljplan är det max 50 kvm som gäller.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag hade satsat mer på de sociala ytorna kök/vardagsrum och mindre på "master bedroom" och toalett.

• Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Utanför detaljplan är det max 50 kvm som gäller.
Ja, men i och med de nya reglerna finns inte längre "Attefallshus" eller "Friggebod". Så det är fel att använda de benämningarna för de komplementbyggnader som kommer att vara bygglovsbefriade från 1/12.

Mats-S
En halv mille för enbart byggsatsen (omonterad), typ 1 mille nyckelfärdigt ...

Jag tippar på att benämningarna kommer att vara kvar i folkmun, men vi får väl se om någon kommer med något mer gångbart än komplementhus - det är ju bara för tråkigt :)

Jag tippar på att benämningarna kommer att vara kvar i folkmun, men vi får väl se om någon kommer med något mer gångbart än komplementhus - det är ju bara för tråkigt :)
"Potthus" är mitt förslag.

Mitt förslag är att 30 kvm fortsatt får heta attefallshus och 15 kvm får heta friggebod. Andra storlekar skulle kunna heta potthus, fast då kommer ingen att vilja bygga dem för det låter som ett utedass. 😉

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Mitt förslag är att 30 kvm fortsatt får heta attefallshus och 15 kvm får heta friggebod. Andra storlekar skulle kunna heta potthus, fast då kommer ingen att vilja bygga dem för det låter som ett utedass. 😉
Fast enligt de nya reglerna får husen vara högre, så kommande hus och byggsatser kommer att se annorlunda ut. Då är det också bra att byta namn.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast enligt de nya reglerna får husen vara högre, så kommande hus och byggsatser kommer att se annorlunda ut. Då är det också bra att byta namn.
Har Du källa på nya höjder?

I och för sig. Jag ser nu på vissa attefallstillverkares hemsidor att de har tagit bort friggebodar, men lämnat kvar attefallshus och erbjuder dem även i 50 kvm.

Claes Sörmland
T ToreJ01 skrev:
Har Du källa på nya höjder?
Nya 9 kap PBL:

Text från PBL kapitel om bygglov för nybyggnad; anger när bygglov inte krävs. Komplementbyggnationer specificeras till max 30 kvm och 4 m höjd.
Skapa konto

Dokument om bygglov och regler för nybyggnad av komplementbyggnader, takhöjd max 4,5 meter, byggnadsarea max 50,0 kvadratmeter.
Skapa konto

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.