Är inte riktigt överens med arkitekten kring denna vägg, när vi håller på att rita denna utbyggnad i vinkel.
Jag kan se flera fördelar med att ha den kvar:
1) Det blir ett perfekt ställe att sätta kopplingsskåp för golvvärmen i utbyggnaden.
2) Då vi har tv-soffan mot denna vägg gör väggsnutten att soffan inte kommer att "sticka ut" utanför hörnet. Soffan är ungefär lika bred som väggen + väggsnutten. Tar du bort väggsnutten kommer soffan att synas från allrummet ca 50 cm.
3) Den skapar för mig en känsla av att allrummet är ett separat rum.
Arkitekten har jag inte fått så bra svar av varför han inte gillar den, mer än att den skymmer sikten från entren ut mot baksidan (allrummet har stora fönster ut mot baksidan).
Nu är det ju ingen ko på isen, skulle det visa sig att vi verkligen vill ha denna väggsnutt går det ju att regla upp och bygga i efterhand. Jag har sett liknande kataloghus och där har de i de flesta fall en sån liten väggsnutt ut mot vinkeln. Vi kollade t.ex. på Smålandsvillan Villa Nybro.
Vad tycker ni?
/S
Jag kan se flera fördelar med att ha den kvar:
1) Det blir ett perfekt ställe att sätta kopplingsskåp för golvvärmen i utbyggnaden.
2) Då vi har tv-soffan mot denna vägg gör väggsnutten att soffan inte kommer att "sticka ut" utanför hörnet. Soffan är ungefär lika bred som väggen + väggsnutten. Tar du bort väggsnutten kommer soffan att synas från allrummet ca 50 cm.
3) Den skapar för mig en känsla av att allrummet är ett separat rum.
Arkitekten har jag inte fått så bra svar av varför han inte gillar den, mer än att den skymmer sikten från entren ut mot baksidan (allrummet har stora fönster ut mot baksidan).
Nu är det ju ingen ko på isen, skulle det visa sig att vi verkligen vill ha denna väggsnutt går det ju att regla upp och bygga i efterhand. Jag har sett liknande kataloghus och där har de i de flesta fall en sån liten väggsnutt ut mot vinkeln. Vi kollade t.ex. på Smålandsvillan Villa Nybro.
Vad tycker ni?
/S
Jag röstar på att ha kvar väggsnutten. Många väldigt öppna planlösningar blir svårmöblerade och jag tycker man tappar lite av rumskänslan med för öppet. Så som du ritat känns ju som att det ändå inte kommer bli helt som att titta rakt in i en vägg när man kommer in genom entrén, eller?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nibe EVC13 - vad kan vara fel, och/eller hur dumt att installera ny?
Värmepumpar -
”Lidl”, att vara eller inte vara, det är frågan?
Övrigt Off Topic -
Kan dessa ledningar vara varm/kallvatten eller har det hört ihop med oljepannan som suttit i huset förut?
Vatten & Avlopp -
Kan man sätta våtrumstapet i badrum om man har fönster av betongglas, eller måste det vara kakel?
Badrum -
Kätting eller liknande som kan vara under mark?
Byggmaterial & Byggteknik