11 220 läst ·
1 svar
11k läst
1 svar
Att tänka på när man sätter igen rökkanal?
Håller på att fixa i ordning det gamla pannrummet till gillestuga och där pannan förut gick in i skorstensstocken gapar nu ett par fula hål.
Jag tänker sätta igen de hålen men funderar på om jag skall installera en sotningslucka längst ner mot golvet (där det nu finns ett hål) för att kunna ta bort löv och annat skräp som ramlar ner i kanalen.
Jag behöver inte spara kanalen för ventilation få två andra sådana kanaler redan finns i rummet.
Jag tänker sätta igen de hålen men funderar på om jag skall installera en sotningslucka längst ner mot golvet (där det nu finns ett hål) för att kunna ta bort löv och annat skräp som ramlar ner i kanalen.
Jag behöver inte spara kanalen för ventilation få två andra sådana kanaler redan finns i rummet.
Tänk på att om du murar igen hålet i nederdelen av kanalen, men behåller det där uppe öppet, så ordnar denna sommarens regn så att kråkorna får en simbassäng. Ännu värre blir det när där kommer ner löv, som multnar och håller fuktigheten "hur länge som helst". Skorstenen kommer att vittra sönder och huset kan börja mögla.
Mitt recept är alltså:
1. Täpp till hålet uppe på skorstenen, men bara med två stenar ovanpå varandra, lagda i kors, så att det går att öppna igen om man skulle vilja det (även om du inte har nytta av kanalen i källaren idag, så kanske du behöver en köksfläkt på våningen ovanför imorgon) Var försiktig så att du inte sölar ner en massa bruk i kanalen.
2. Krafsa ut eventuellt bruk som trillade ner, trots din försiktighet.
3. Mura igen hålet i källaren, eller använd det som nich att ställa värmeljus i.
Alternativet är att täppa igen längst ner och hälla i murbruk uppifrån tills det är fullt. Dock omöjliggör detta att du senare kan ta kanalen i bruk. Dessutom kostar det mycket mer bruk och tid (det är JOBBIGT att bära upp bruk på taket).
Nu har jag förutsatt att du har en murad skorstensstock, stämmer inte det så kan du igorera det jag har sagt.
/ Fredrik
Mitt recept är alltså:
1. Täpp till hålet uppe på skorstenen, men bara med två stenar ovanpå varandra, lagda i kors, så att det går att öppna igen om man skulle vilja det (även om du inte har nytta av kanalen i källaren idag, så kanske du behöver en köksfläkt på våningen ovanför imorgon) Var försiktig så att du inte sölar ner en massa bruk i kanalen.
2. Krafsa ut eventuellt bruk som trillade ner, trots din försiktighet.
3. Mura igen hålet i källaren, eller använd det som nich att ställa värmeljus i.
Alternativet är att täppa igen längst ner och hälla i murbruk uppifrån tills det är fullt. Dock omöjliggör detta att du senare kan ta kanalen i bruk. Dessutom kostar det mycket mer bruk och tid (det är JOBBIGT att bära upp bruk på taket).
Nu har jag förutsatt att du har en murad skorstensstock, stämmer inte det så kan du igorera det jag har sagt.
/ Fredrik
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur tänka när förbereda för avlopp och vatten i ett framtida kök?
Kök -
Vad behöver man tänka på när man lägger en uteplats i stenplattor?
Altan & Uteplats -
Hur tänka när man skall gjuta en betongplatta med löst underlag?
Badrum -
Vad skall jag tänka på när jag tinar upp fruset tappvattensystem?
Vatten & Avlopp -
Tankarna laddar inte när jag shuntar ut vatten till elementen
Ved, Pellets, Flis