Om värmepumpen dragit i snitt 150W och det är 13ºC i huset undrar jag om du har något mer som värmer. Kanske termostaterna på elementen inte är så noggranna utan värmer huset en del.

Angående temperatur skulle jag sätta elementen på lägsta möjliga och värmepumpen på några grader över det. Skulle det visa sig att den inte kan avfrostas kanske man får göra något åt det. Men man kan ju utgå ifrån att det fungerar att göra som tillverkaren säger.

• Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Nu var det lite kallare i natt så då drog den ~200W. Moderna element med digitala termostat inställda på 5 grader. Har även ett par sensorer längst bort i stugan, nära golvet, och de visar ~12,5 grader. Enda värmekällorna jag kan komma på är kyl/frys samt vv-beredaren.

När du kommer dit nästa gång kan du ju börja med att känna på alla element om något av dem är varmt. Det är normalt att temperaturen varierar något mellan olika rum. Så kanske att temperaturen vid ett element placerat under ett fönster i ett angränsande rum till luftvärmepumpen skiljer flera grader från alldeles intill värmepumpens innerdel som ofta sitter i takhöjd. Men om det stämmer att värmepumpen kan hålla 13ºC i huset i december med 200W effekt är det ju ett gott betyg åt både hus och värmepump.

• Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Troligen inte så stor yta och skapligt isolerad och är väl inte direkt kallt så hög verkningsgrad vilket gör att fram den 200W så levererar den ca 1000W vilket verkar räcka för att höja temperaturen från utomhustemp till ca 13 grader .

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ändå märkligt att den envisas med att jobba för att hålla 3 grader högre temp än den inställda. Men 150-200W kanske är någon slags "tomgångseffekt" som den behöver köra på oavsett.

Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Ändå märkligt att den envisas med att jobba för att hålla 3 grader högre temp än den inställda. Men 150-200W kanske är någon slags "tomgångseffekt" som den behöver köra på oavsett.
jag tycker att du skall läsa inläggen och försöka förstå dessa

• Arg
abborren_
  • Laddar…
returen returen skrev:
jag tycker att du skall läsa inläggen och försöka förstå dessa
Haha, god jul på dig också. 😆

• Haha
returen
  • Laddar…
A abborren_ skrev:
Haha, god jul på dig också. 😆
fattar inte du heller nått???

returen returen skrev:
fattar inte du heller nått???
Börjat med drickat lite tidigt i år?

A abborren_ skrev:
Börjat med drickat lite tidigt i år?
den 22/12 är väl inte tidigt?
eller fattar du inte kalendern heller??

• Haha
abborren_
  • Laddar…
Det är olika temperatur på olika ställen i huset. 13 på pumpen är bara en siffra. Skulle den siffran ge 10 grader mitt i rummet bra.
Ger siffran 13 på pumpen bara 5 i rummet är det bara att höja fem snäpp

ALLA mätvärden har inbyggda fel, lär dig att hantera avvikelserna

Frysen försöker hålla inställd temperatur. Mina element och golvvärme slår på när temperaturen går under den inställda och slår av lite över. Daikin håller inställd temperatur +3 grader enligt sin egna inbyggda sensor. Helt logiskt.

Bästa svaret

Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Min erfarenhet av 2 st LLVP är att det verka finnas offset på 1-3 grader C varmare värme än inställd temperatur på fjärrkontrollen och det beror på hur varm luften är som sugs tillbaka in i innerdelen och det verkar som att man räknar med att en del av det utblåsta varmluften stiger till taket och sedan sugs tillbaka i en rundgång för att resten av rummet skall hålla ungefär inställd temperatur i typ maghöjd. När man få till luftflödena så att det inte blir rundgång av varmare luft till insuget på innerdelen eller av kyla/kallras från mindre bra isolerad vägg/tak där innerdelen sitter så blir hela rummet någon eller ett par grader varmare.

Det har funnits märke/modeller där fjärrkontrollern är en av temperaturmätarna för LLVP och mäter lufttemperaturen där den är placerad och styr LLVP:n noggrannare i temperatur, men denna 'finess' verkar vara mer eller mindre borta i det som säljs idag - antagligen för att den typen av styrning dränerar batterierna fortare i fjärrkontrollen.

---

Man får helt enkelt lära sig hur många grader upp eller ned man måste ställa för önskad temperatur i rummet - dvs. vet man att rummer blir 2 grader varmare än inställd temperatur på fjärrkontrollen - så får man ställa värdet i fjärrkontrollen 2 grader C kallare.

I många (el)element har termostater helt utan skala eller bara en numerisk värde typ 1-10 av samma anledning att de inte kan lova exakt inställd temperatur beroende på sig själv och omgivningens beteende.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.