6 789 läst ·
73 svar
7k läst
73 svar
Att samla eller inte samla
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Jomen det stämmer väl rätt bra in på mig med. Men jag kan inte ärligt säga att allt skit som sparats här i mer än 15 år funnits här av attitydskäl. Även om den tanken finns där så finns det ändå saker man borde slänga tillslut. Här blev det 2 stora släpvagnar fulla med jox. Bra-att-ha-saker sparas fortfarande.....:=)
"Bonderöven" är ju "filmis" och det finns personal som håller reda på rekvisitan.H heimlaga skrev:
hmm...
Det var ju också en kommentar, Men nu något från det verkliga livet. Hade stoppat tvättmaskinen full och öppnat vattenkranen, det skulle jag inte ha gjort, slangen mellan kranen och maskinen hade mina katter tuggat sönder i brist på råttor. Sagt och gjort, ut på lagret, hämta en bit armerad trädgårdsslang och ett par slangklämmor. Hade jag nu lidit brist på fantasi och dessutom haft tummarna felplacerade, hade jag åkt till stan tre mil bort och köpt ny slang för uppskattningsvis 300 kr + bilkostnaden. Nu kostade reparationen noll och intet och tvätten blev klar.Det är bra med samlingar.samlarpådetmesta skrev:
Jag har en extra rulle ståltråd i lager om du behöver
Hittade den på skroten...... och ståltråd är dyr att köpa......
I dag har det blivit ny hjulaxel till tegelkärran av en bit 25mm axel som jag hittade på skroten i fjol somras och tog vara på. Bra att ha. Att beställa hem en 6 meters stång ny 25 mm axel (minimimängden som man får köpa) skulle ha blivit orimligt dyrt så då gäller det att ha stumpar i lager.
Hittade den på skroten...... och ståltråd är dyr att köpa......
I dag har det blivit ny hjulaxel till tegelkärran av en bit 25mm axel som jag hittade på skroten i fjol somras och tog vara på. Bra att ha. Att beställa hem en 6 meters stång ny 25 mm axel (minimimängden som man får köpa) skulle ha blivit orimligt dyrt så då gäller det att ha stumpar i lager.
Nix. Varit på föreläsning med Frank, efter pratade vi lite om hur livet ser ut "bakom kameran". Han har varit synnerligen bestämd ända från början med att det är han själv som bestämmer vad som skall göras när det filmas. Kameramannen (Peter) är där ungefär en dag i veckan och får finna sig i att filma det han pysslar med då, alldeles oavsett om det knyter ihop med förra omgången eller inte.V vedklyv skrev:
Han sa också att han får enorma mängder med gamla verktyg skickade till sig från människor som tror han blir glad av dem. Det blir han ju men han har som sagt mååånga hyvlar etc så det finns inte en chans att han kan göra bruk av alla. =)
Förutom bonden Frank själv, "bondmoran", "bondungarna", deltar ett antal statister, (en häst, några får, några gäss, höns och en katt). Sedan finns en hel drös med folk som inte fastnat på bild, Mogens, Pia, Peter, Nanna, Kurt, Niels, Svend, Mathias, Ronni, Jesper, och Sören. Vad gör alla dessa, står dom bara och tittar på?. Musik måste man ju också ha. Ibland anlitar Frank utomstående företag för sådant som han själv inte kan göra. Dessa företag deltar väl knappast bara för att vara snälla. Man får ju faktiskt gratis reklam i och med att deras namn nämns. Så nog finns det dom som håller reda på saker och ting.Dalbotös skrev:
Nix. Varit på föreläsning med Frank, efter pratade vi lite om hur livet ser ut "bakom kameran". Han har varit synnerligen bestämd ända från början med att det är han själv som bestämmer vad som skall göras när det filmas. Kameramannen (Peter) är där ungefär en dag i veckan och får finna sig i att filma det han pysslar med då, alldeles oavsett om det knyter ihop med förra omgången eller inte.
Han sa också att han får enorma mängder med gamla verktyg skickade till sig från människor som tror han blir glad av dem. Det blir han ju men han har som sagt mååånga hyvlar etc så det finns inte en chans att han kan göra bruk av alla. =)
Man måste skilja på garage och förråd. Garaget kör man in saker i och tvättar servar eller vad som helst förrådet är just förråd har man för mycket grejer så man måste börja förvara grejer i garaget är det dags att sälja/slänga eller bygga förråd byggde 70 m2 förråd i fjol och än är det inte riktigt fullt men 2 båtar 1 släpvagn 3 motorcyklar 1 skoter och 1 minigrävare ryms där i alla fall övriga prylar som cyklar och sånt har jag redan förråd till.
Att samla på prylar som smurfen 72, är ju en samling som det kostar en hel del pengar att underhålla för att värde ska bestå. Ska man samla och har kapital som räcker, ska man samla dyrbar konst, skulpturer, glas, keramik, guld, silver och ädelstenar. Allt detta är det ingen skatt på, och man kan överlämna detta till efterkommande generationer före sin egen död. När det sedan är dags, blir man begravd på det allmännas bekostnad. Det enda som kostar för samlingarnas vidmakthållande är eventuella försäkringar. Under tiden man väntar kan man ju gå där och blicka uppåt väggarna eller vända på det dyrbara silvret och låta juvelerna rinna mellan fingrarna. Det är nog en skön känsla.S smurfen72 skrev:Man måste skilja på garage och förråd. Garaget kör man in saker i och tvättar servar eller vad som helst förrådet är just förråd har man för mycket grejer så man måste börja förvara grejer i garaget är det dags att sälja/slänga eller bygga förråd byggde 70 m2 förråd i fjol och än är det inte riktigt fullt men 2 båtar 1 släpvagn 3 motorcyklar 1 skoter och 1 minigrävare ryms där i alla fall övriga prylar som cyklar och sånt har jag redan förråd till.
Redigerat:
Jag samlar inte grejerna används visserligen används ena båten väldigt lite och inte varje år sen är det ju säsongsgrejer som står halva året och skotern är inte min det är sonens min skoter står placerad i annat förråd. Det är 180 kronor i skatt per år på en motorcykel och försäkring behövs endast om man tänker åka på dom som jag tänker och hur kul vore det att samla på konst och silver i stället för grejer som man kan använda då kan pengarna sitta på lönekontot lika gärna ungefär samma nöje.
Redigerat:
