25 256 läst ·
64 svar
25k läst
64 svar
Att räta upp ett hus
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det här hörnet har högst mark och därför djupast hål (hittills). Och här liksom i det andra på den här sidan stötte vi till slut på en sten vi inte kom förbi. Men det var inte många centimeter kvar att driva ned järnen på så det blev nog ganska bra. Tyvärr blev hålet inte 100% rakt eftersom det helt enkelt inte var möjligt att jobba helt under huset. När man står utanför blir hålet snett och även om hålet är större än rören var det inte tillräckligt mycket större.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Ett hål kvar innan vi kan gjuta oss vidare uppåt med gott samvete. Men om vi går händelserna lite i förväg...
Stolpskorna som kommer att förbinda huset med plintarna behöver inte vara exakt rätt, men de behöver vara i rätt härad. Jag kommer nog inte att kunna gjuta med dem fästa i huset i alla fall eftersom huset rör sig för mycket.
Alltså var jag ute och grovmätte lite nu på kvällen.
I nord-sydlig riktning är det ganska rakt ungefär halvvägs och svänger sedan ner runt en halv decimeter. Inte helt bra. Ingen katastrof kanske.
I öst-västlig riktning mätte jag bara i hörnen. Huset är ändå smalare i den riktningen och har takstolar som stabiliserar. Diff cirka 20 centimeter över fyra meter. Inte konstigt att det känns lite obehagligt att röra sig inne i det.
Det enda(?) positiva är att det åtminstone tycks någorlunda i ett plan och inte så skevt.
Stolpskorna som kommer att förbinda huset med plintarna behöver inte vara exakt rätt, men de behöver vara i rätt härad. Jag kommer nog inte att kunna gjuta med dem fästa i huset i alla fall eftersom huset rör sig för mycket.
Alltså var jag ute och grovmätte lite nu på kvällen.
I nord-sydlig riktning är det ganska rakt ungefär halvvägs och svänger sedan ner runt en halv decimeter. Inte helt bra. Ingen katastrof kanske.
I öst-västlig riktning mätte jag bara i hörnen. Huset är ändå smalare i den riktningen och har takstolar som stabiliserar. Diff cirka 20 centimeter över fyra meter. Inte konstigt att det känns lite obehagligt att röra sig inne i det.
Det enda(?) positiva är att det åtminstone tycks någorlunda i ett plan och inte så skevt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Dagens grop torrlagd (nåja).
Borrat och klart!
Därmed är allt borrande klart för den här gången. Inte för att vi vill utan för att vi inte hinner mer. Första planen var 8 hål. Reviderade ner till 6 hål. Nu har vi 4, ett i varje hörn. Återstår att gjuta upp till huset och se hur det reagerar på att man lyfter det i hörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrat och klart!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därmed är allt borrande klart för den här gången. Inte för att vi vill utan för att vi inte hinner mer. Första planen var 8 hål. Reviderade ner till 6 hål. Nu har vi 4, ett i varje hörn. Återstår att gjuta upp till huset och se hur det reagerar på att man lyfter det i hörnen.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Allt såg ju så ljust ut vid lunchtid men här får sagan ett litet snöpligt slut.
Slut på tid. Ett av fyra hörn hann ända upp till stolpskon. De andra gjorde det inte. Bastun är precis lika sned som tidigare.
Nya friska tag nästa sommar.
Slut på tid. Ett av fyra hörn hann ända upp till stolpskon. De andra gjorde det inte. Bastun är precis lika sned som tidigare.
Nya friska tag nästa sommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
F fiskbuggaren skrev:
Då har den säkert driftat in i lod över dina hål! Väl kämpat så hoppas vi på trådlyft 2020

