P
Du fick upp den i alla fall. Bra jobbat!
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Du fick upp den i alla fall. Bra jobbat!
Så länge man når ner med spettet har man åtminstone möjligheten. Men det blir väldigt dålig brytkraft längst ned.

Framme vid det grymt hörda skiktet på hål 3.
 
Cheesen
F fiskbuggaren skrev:
Nästa hörn har lustigheten att det är en liten sjö i vägen

[bild]

.
Varför gjuta? Är det inte klokare att köpa in ett par pontoner... Blir ju värsta bastuflotten.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
Vilken kul tråd!
Heja!
 
  • Gilla
SueSue och 3 till
  • Laddar…
Vi har inte för många förlängare. Här är 3*60+100 för dräglig arbetsställning. En grön förlängare för trädgårdsredskap instucken i en jordhög bredvid en trästruktur och fot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Det här hörnet har högst mark och därför djupast hål (hittills). Och här liksom i det andra på den här sidan stötte vi till slut på en sten vi inte kom förbi. Men det var inte många centimeter kvar att driva ned järnen på så det blev nog ganska bra. Tyvärr blev hålet inte 100% rakt eftersom det helt enkelt inte var möjligt att jobba helt under huset. När man står utanför blir hålet snett och även om hålet är större än rören var det inte tillräckligt mycket större.
Djupt, smalt hål grävt i jorden nära husets hörn med ett måttband som visar djupet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävt hål vid hörn av hus med sten i botten och rör delvis neddrivet i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ett hål kvar innan vi kan gjuta oss vidare uppåt med gott samvete. Men om vi går händelserna lite i förväg...

Stolpskorna som kommer att förbinda huset med plintarna behöver inte vara exakt rätt, men de behöver vara i rätt härad. Jag kommer nog inte att kunna gjuta med dem fästa i huset i alla fall eftersom huset rör sig för mycket.

Alltså var jag ute och grovmätte lite nu på kvällen.

I nord-sydlig riktning är det ganska rakt ungefär halvvägs och svänger sedan ner runt en halv decimeter. Inte helt bra. Ingen katastrof kanske.

I öst-västlig riktning mätte jag bara i hörnen. Huset är ändå smalare i den riktningen och har takstolar som stabiliserar. Diff cirka 20 centimeter över fyra meter. Inte konstigt att det känns lite obehagligt att röra sig inne i det.

Det enda(?) positiva är att det åtminstone tycks någorlunda i ett plan och inte så skevt.

Rött trähus med lutande tak vid en sjö, synliga rörelser i husets grund indikerar små ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Lika snett som vårt utedass
Ska bli spännande att följa detta projekt!
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Lika snett som vårt utedass
Ska bli spännande att följa detta projekt!
Skitsnett alltså :)

(Förlåt, kunde inte låta bli)
 
  • Gilla
  • Haha
straffarbete och 4 till
  • Laddar…
Dagens grop torrlagd (nåja).

En grävd grop med vatten i botten nära en byggnad, med borrutrustning synlig, markerar avslutat borrande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrat och klart!
Grävd grop för grundförstärkning med borrat hål och gjutningsrör vid husgrund, lerig och fuktig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därmed är allt borrande klart för den här gången. Inte för att vi vill utan för att vi inte hinner mer. Första planen var 8 hål. Reviderade ner till 6 hål. Nu har vi 4, ett i varje hörn. Återstår att gjuta upp till huset och se hur det reagerar på att man lyfter det i hörnen.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
beroende på mått så kan du ju göra en bärande ram mellan plintar och stuga istället för att göra flera plintar
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
beroende på mått så kan du ju göra en bärande ram mellan plintar och stuga istället för att göra flera plintar
6*4 meter. Kortsidorna ser rimliga ut. Långsidorna ser verkligen ut att behöva ett stöd på mitten.
 
Allt såg ju så ljust ut vid lunchtid men här får sagan ett litet snöpligt slut.

Slut på tid. Ett av fyra hörn hann ända upp till stolpskon. De andra gjorde det inte. Bastun är precis lika sned som tidigare.

Nya friska tag nästa sommar.

En hörnstolpe av en byggnad med stolpsko, omgiven av grävd jord och ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
I gengäld bjuder jag på en liten interiörbild

Inre hörn av en bastu med träklädda väggar och bänkar, samt synlig skorsten i metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 5 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Allt såg ju så ljust ut vid lunchtid men här får sagan ett litet snöpligt slut.

Slut på tid. Ett av fyra hörn hann ända upp till stolpskon. De andra gjorde det inte. Bastun är precis lika sned som tidigare.

Nya friska tag nästa sommar.

[bild]

Då har den säkert driftat in i lod över dina hål! Väl kämpat så hoppas vi på trådlyft 2020
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.