Hej,
Vi bor i ett tegelhus med betongväggar och platta och dränering från 50-talet. Vi har haft läckande dagvattenrör och har på grund av detta fått fuktproblematik på två ställen i källaren där det vuxit vad jag tror är mögel på nättapet och bakom denna där putsen blivit porös och lossnat. Jag har nu tagit bort nättapeten och all lös puts ca 2kvm och undrar hur jag bäst ska åtgärda. Planen har varit att putsa om och måla med kalkfärg. Det är en gammal matkällare där jag nu tänkt ha elfa system och verktyg i istället. Rören ska såklart åtgärdas också. Putsen är ca 3-5mm tjock.
1. Måsta man putsa betongväggar invändigt i källare? Kan man istället använda betongslip och slipa bort resterande puts och försöka få en någonlunda jämn yta på betongen istället? Borda man isåfall ha någon form av primer?
2. Ifall vi bevarar putsen - hur får man lättast bort färg från puts för att sedan kunna måla på ny?
3. Vilket puts rekommenderas?
Tar tacksam emot tips på hur ni hade gjort!
Vi bor i ett tegelhus med betongväggar och platta och dränering från 50-talet. Vi har haft läckande dagvattenrör och har på grund av detta fått fuktproblematik på två ställen i källaren där det vuxit vad jag tror är mögel på nättapet och bakom denna där putsen blivit porös och lossnat. Jag har nu tagit bort nättapeten och all lös puts ca 2kvm och undrar hur jag bäst ska åtgärda. Planen har varit att putsa om och måla med kalkfärg. Det är en gammal matkällare där jag nu tänkt ha elfa system och verktyg i istället. Rören ska såklart åtgärdas också. Putsen är ca 3-5mm tjock.
1. Måsta man putsa betongväggar invändigt i källare? Kan man istället använda betongslip och slipa bort resterande puts och försöka få en någonlunda jämn yta på betongen istället? Borda man isåfall ha någon form av primer?
2. Ifall vi bevarar putsen - hur får man lättast bort färg från puts för att sedan kunna måla på ny?
3. Vilket puts rekommenderas?
Tar tacksam emot tips på hur ni hade gjort!
Hela bilden av situationen finns ju inte. Är de 2 kvm en egen vägg eller är det på en bit av en större vägg? För jag hade nog valt att putsa med putsbruk C. Om det finns befintlig oskadat puts kvar är det lätt att få till nivån rätt. skarven kommer dock inte bli osynlig men det kanske är ok för dig.
Andra tankar du hade är betongslip. Om du menar diamantkopp på vinkelslip avråder jag. Det dammar så fruktansvärt att du inte ser handen framför sig.
Du nämnde också några rör som inte finns på bilden. Givet 50-talshus vill jag påpeka risken för att man kan ha använt asbest i rörisoleringen.
Andra tankar du hade är betongslip. Om du menar diamantkopp på vinkelslip avråder jag. Det dammar så fruktansvärt att du inte ser handen framför sig.
Du nämnde också några rör som inte finns på bilden. Givet 50-talshus vill jag påpeka risken för att man kan ha använt asbest i rörisoleringen.
Hej och tack för ditt svar!P proffsrik skrev:Hela bilden av situationen finns ju inte. Är de 2 kvm en egen vägg eller är det på en bit av en större vägg? För jag hade nog valt att putsa med putsbruk C. Om det finns befintlig oskadat puts kvar är det lätt att få till nivån rätt. skarven kommer dock inte bli osynlig men det kanske är ok för dig.
Det är totalt 2kvm, del av en större vägg, där resten av putsen som ej släppt är målad med någon form av plastfärg.
Ja jag tänkte som en vinkelslip med diamantklinga. Såg att det fanns några man kunde ansluta dammsugare till men det kanske kommer vara svårt ändå?
Tack för att du nämnde det med asbest, grannen med samma hus sa just igår att de hade asbest i sina rör så högst sannolikt samma för oss.
Ytterliggare funderingar:
- Funderade också på ifall det kanske skullle vara lättare att bredspackla med cementspackel, har du erfarenhet av det?
-Hur får man resterande plastfärg från övrig intakt puts?
Tack igen!
Jag personligen har testat biokleen färgborttagare. Funkade halvbra. Mycket manuellt jobb ändå för att pilla loss plastfärg en även om den ibland kom loss i stora sega bitar. För mig behövde det inte bli "putsrent" utan bara diffusionsöppet då jag sedemera kaklade över detta.
vad som blir jobbigast beror ju på hur stor resten av väggytan är annars. Om den "bra" putsen ändå sitter relativt löst och ytan inte är så stor är det ganska lätt/snabbt att knacka ner med elektrisk mejselhammare med bred mejsel. (detta dammar också, men inte alls som med diamantkopp) Då kan du putsa om hela väggen.
Att spackla över befintligt plastfärg tror jag inte på då är det bättre att låta den sitta där den sitter och putsa om där det släppt. Visserligen får du bort färgen med en diamantkopp nästan utan motstånd, men du kommer inte kunna hålla vinkelslipen tillräckligt rakt för att den inte då och då kommer hugga mycket djupare i putsen och skapa stora gropar, speciellt inte med nära 0 i sikt.
Allt beror ju på hur fint du vill att det ska bli. Jag har målat med silikatfärg direkt på betongtak innomhus utan primer och det sitter bra flera år senare. Så om du vill måla direkt på betongen kan det säkert bli rätt ok.
vad som blir jobbigast beror ju på hur stor resten av väggytan är annars. Om den "bra" putsen ändå sitter relativt löst och ytan inte är så stor är det ganska lätt/snabbt att knacka ner med elektrisk mejselhammare med bred mejsel. (detta dammar också, men inte alls som med diamantkopp) Då kan du putsa om hela väggen.
Att spackla över befintligt plastfärg tror jag inte på då är det bättre att låta den sitta där den sitter och putsa om där det släppt. Visserligen får du bort färgen med en diamantkopp nästan utan motstånd, men du kommer inte kunna hålla vinkelslipen tillräckligt rakt för att den inte då och då kommer hugga mycket djupare i putsen och skapa stora gropar, speciellt inte med nära 0 i sikt.
Allt beror ju på hur fint du vill att det ska bli. Jag har målat med silikatfärg direkt på betongtak innomhus utan primer och det sitter bra flera år senare. Så om du vill måla direkt på betongen kan det säkert bli rätt ok.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Putsa innervägg på trä/lättbetong
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur slammar/putsar vi enklast nybyggd innervägg av gipsskivor enligt bifogad bild? Vilka arbetsredskap ska vi använda för att få strukturen?
Tidsuppskattning för putsade innerväggar (nybygge)
Att putsa en innervägg
Innervägg av lättbetong: putsa eller gipsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik