1 395 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Att putsa en innervägg
Hej,
får hem några hantverkare imorgon som ska kolla på ett ev jobb att putsa väggen. För att jag ska ha lite på fötterna när vi snackar undrar jag om det är nåt speciellt man ska tänka på vid putsning av en innervägg? Tex typ av bruk, om det ska efterbehandlas på nåt sätt för att ta bort ev kalk? Hur lång tid kan det tänkas ta (typ 8kvm) etc etc
Jag har tänkt att bara ha väggen som den är, dvs bara putsad utan tapet å sånt.
tacksam för tips!
/N
får hem några hantverkare imorgon som ska kolla på ett ev jobb att putsa väggen. För att jag ska ha lite på fötterna när vi snackar undrar jag om det är nåt speciellt man ska tänka på vid putsning av en innervägg? Tex typ av bruk, om det ska efterbehandlas på nåt sätt för att ta bort ev kalk? Hur lång tid kan det tänkas ta (typ 8kvm) etc etc
Jag har tänkt att bara ha väggen som den är, dvs bara putsad utan tapet å sånt.
tacksam för tips!
/N
Du ska nog förklara vad det är för resultat du vill ha, det kan göra stor skillnad om de använder traditionellt putsbruk (gråaktig yta) eller gipsbruk (vit yta) och hur de slutbehandlar ytan. Vet du hur du vill att det ska se ut är det bäst att du förklarar noga, så du inte blir besviken.
Tack för svar. Ja det e inte lätt att bestämma sig men jag tror jag kör på gipsbruk men med en riktigt ruggad yta.
ska den efterbehandlas med tanke på att den innehåller gips? Så den inte släpper från sig damm etc? Nån slags primer?
ska den efterbehandlas med tanke på att den innehåller gips? Så den inte släpper från sig damm etc? Nån slags primer?
Gypsum gipsputs kräver nog ingen direkt efterbehandling, det kanske inte andra märken gör heller. Det är ju inte så att det rasar sand eller nåt när man kommer åt, som det kan göra från cementputs. Jag har en murstock som är obehandlad sen flera år. Var kritvit länge och väl, men nu kanske den börjar se lite dassigare ut efter flera års slitage.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Att putsa innervägg källare eller inte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Putsa innervägg på trä/lättbetong
Hur slammar/putsar vi enklast nybyggd innervägg av gipsskivor enligt bifogad bild? Vilka arbetsredskap ska vi använda för att få strukturen?
Tidsuppskattning för putsade innerväggar (nybygge)
Innervägg av lättbetong: putsa eller gipsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik