3 667 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Att kolla upp före kontrakt skrivs?*SNABBA SVAR TACK*
Vi är på g att skriva kontrakt med Älvsbyhus gällande paketpris på tomt och hus.
Själva har vi inte så stor koll på vad vi bör kolla upp innan...mer än att vi ska ringa kommunen och höra om de har några planer för området som vi inte känner till.
Men mer då?
Vad bör vi kolla upp gällande avtalet osv...?
Vi behöver göra snabba ryck då det inte går att boka, utan först till kvarn som betalar in bokningsavgift.
Själva har vi inte så stor koll på vad vi bör kolla upp innan...mer än att vi ska ringa kommunen och höra om de har några planer för området som vi inte känner till.
Men mer då?
Vad bör vi kolla upp gällande avtalet osv...?
Vi behöver göra snabba ryck då det inte går att boka, utan först till kvarn som betalar in bokningsavgift.
Om det är så bråttom som du säger så kanske du ska ta viktigaste-först-metoden (så gjorde vi i ungefär samma sits), dvs ignorera saker som kostar lite, tex diskho eller badkar, kör grova grejjer, sånt löser sig alltid.
Kolla med kommunen som du själv skriver (om ni hinner).
Kolla om återställning av tomten runt huset ingår.
Låter värmesystemet schyst?
Carport/uppfart
och såklart vad de menar med "paketpris" men det står väl förhoppningsvis i kontraktet (schaktning, grund, fyllmassor, osv osv).
Jag får känslan av att nyckelfärdigt ofta är olika hos olika tillverkare. ta-en-öl-i-soffan-färdigt var det nån som skrev, det är en mycket bättre definition
Skämt åsido, bokningsavgiften lär väl inte vara mer än nåt symboliskt 20-50' kr och om du hittar nånting som är så illa så du måste dra dig ur så är det kanske inte hela världen ändå?
Berätta gärna hur det blev!
Lycka till!
Kolla med kommunen som du själv skriver (om ni hinner).
Kolla om återställning av tomten runt huset ingår.
Låter värmesystemet schyst?
Carport/uppfart
och såklart vad de menar med "paketpris" men det står väl förhoppningsvis i kontraktet (schaktning, grund, fyllmassor, osv osv).
Jag får känslan av att nyckelfärdigt ofta är olika hos olika tillverkare. ta-en-öl-i-soffan-färdigt var det nån som skrev, det är en mycket bättre definition
Skämt åsido, bokningsavgiften lär väl inte vara mer än nåt symboliskt 20-50' kr och om du hittar nånting som är så illa så du måste dra dig ur så är det kanske inte hela världen ändå?
Berätta gärna hur det blev!
Lycka till!
När det gäller Älvsbyhus så har jag för mig att de själva vill utse kvalitetsansvarig, vilket är helt fel!
Det är ni som byggherrar som skall välja och utse kvalitetsansvarig. Denne bör vara lokalt förankrad och vara någon som ni känner er trygga med och som ni kan rådfråga om ni får strul med bygget på något sätt.
Kräv detta, annars kommer ni att stå ganska ensamma mot alla proffs.
Det är ni som byggherrar som skall välja och utse kvalitetsansvarig. Denne bör vara lokalt förankrad och vara någon som ni känner er trygga med och som ni kan rådfråga om ni får strul med bygget på något sätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
När det gäller tomten så kontrollera vilka anslutningsavgifter som ingår. El, VA tele. Tele är numera ofta en rysare, finns folk här på forumet som fått betala många hundra tusen för teleanslutning.
En annan obehaglig avgift är gatukostnadsersättning till kommunen. Den kan i många fall debiteras många år efter inflyttning (här i Stockholm har de ibland debiterat 50 år efter bygget) kan bli 150 -200 000.
En annan obehaglig avgift är gatukostnadsersättning till kommunen. Den kan i många fall debiteras många år efter inflyttning (här i Stockholm har de ibland debiterat 50 år efter bygget) kan bli 150 -200 000.
Tack för era svar! Vi har kollat upp det som kändes mest väsentligt och allt verkar vara som det ska. Har idag betalat in bokningsavgift så nu ska det vara på g på riktigt!
Volvo: Ang kvalitetsansvarig var det så förut att de hade en "egen" de anlitade vilket de fått kritik för och därför ändrat.
Jag är glad att ni delade med er av värdefulla synpunkter!
Volvo: Ang kvalitetsansvarig var det så förut att de hade en "egen" de anlitade vilket de fått kritik för och därför ändrat.
Jag är glad att ni delade med er av värdefulla synpunkter!
Kvalitetsansvarig har ni nog genom älvsbyhus, men de brukar vara fristående, däremot så bör ni kolla ORDENTLIGT hur det ser ut om det skulle bli strul, och VEM BESIKTAR ERT HUS? Jag har hört att älvsbyhus besiktar sina egna hus(alltså byggaren) och då blir det aldrig några fel..... Kräv en riktig besiktningsman och kolla leveransbeskrivningen!volvo skrev:När det gäller Älvsbyhus så har jag för mig att de själva vill utse kvalitetsansvarig, vilket är helt fel!
Paketpris är också ett frågetecken.. Är det en totalentreprenad eller en delad? De skriver ju på sin hemsida att grunden ingår, men man får ändå betala ca 220eller240tkr för monteringen, och då var det endå delad ent.
Vi tittade på älvsbyhus innan vi köpte vårt villa västervik från smålandsvillan, och det känns verkligen att vi gjorde rätt. Man får så otroligt mycket mer för pengarna!
Lycka till !
Vi har köpt från älvsbyhus. Det var besiktningsmän de förr använde sina egna, vilket dom fick 500 000 i vite för (och, tror/hoppas jag, får varje gång dom blir busted med sådan).
Kvalitetsansvarig utser de själv om man inte är på sin vakt. Personen ifråga finns i norra delarna av sverige har ingen som helst (!) möjlighet att hålla den fortlöpande koll på bygget som egentligen är hans uppgift (iaf inte när man som vi bygger i skåne). Han framstår som anställd eller iaf som "delandes säng med" älvsbyhus. Men han var säkert tacksam för fikat... (vilket var ungefär det enda han gjorde)
Besiktningsmannen vår var inte samma person som står på kontraktet. Gar-bo har inte hört talas om karln, han är inte registrerad hos SBR eller SITAC. Förövrigt har han besiktigat sitt eget arbete samt enbart anmärkt på det vi visat, ej kollat något själv. Vår besiktning tog ungefär en femtedel så lång tid som den vanligtvis gör...
Här finns mer information om vad man ska se till att ha koll på med älvsbyhus.
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/69552-aelvsbyhus-sthlm-problem.html
Kvalitetsansvarig utser de själv om man inte är på sin vakt. Personen ifråga finns i norra delarna av sverige har ingen som helst (!) möjlighet att hålla den fortlöpande koll på bygget som egentligen är hans uppgift (iaf inte när man som vi bygger i skåne). Han framstår som anställd eller iaf som "delandes säng med" älvsbyhus. Men han var säkert tacksam för fikat... (vilket var ungefär det enda han gjorde)
Besiktningsmannen vår var inte samma person som står på kontraktet. Gar-bo har inte hört talas om karln, han är inte registrerad hos SBR eller SITAC. Förövrigt har han besiktigat sitt eget arbete samt enbart anmärkt på det vi visat, ej kollat något själv. Vår besiktning tog ungefär en femtedel så lång tid som den vanligtvis gör...
Här finns mer information om vad man ska se till att ha koll på med älvsbyhus.
http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/69552-aelvsbyhus-sthlm-problem.html
Klicka här för att svara