useless useless skrev:
Du har väl i princip alltid rätt till motsvarande kompledigt, så gratis blir det inte.
Nej, det finns avtal där övertid är bortförhandlat och komptid inte existerar. Jag har själv jobbat på ett ställe med sånt avtal, bland annat som HR-manager.

Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Nej, det finns avtal där övertid är bortförhandlat och komptid inte existerar. Jag har själv jobbat på ett ställe med sånt avtal, bland annat som HR-manager.
Innebar det att du inte heller var tvungen att jobba 40 timmar så länge ditt jobb blev gjort? Annars känns det som det skulle krävas en ofantligt bra lön eller extremt mycket manipulation för att få folk att gå med på ett sådant avtal... Fast det är ändå vanskligt eftersom de där avtalen brukar göras på företag som har konstant massvis att göra...

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Innebar det att du inte heller var tvungen att jobba 40 timmar så länge ditt jobb blev gjort? Annars känns det som det skulle krävas en ofantligt bra lön eller extremt mycket manipulation för att få folk att gå med på ett sådant avtal... Fast det är ändå vanskligt eftersom de där avtalen brukar göras på företag som har konstant massvis att göra...
Där jag jobbar erbjuder företaget 10% högre lön och 1 veckas extra semester.
Det låter bra och många nappar, det lönar sig givetvis bäst för företaget.

Pytt Pytt skrev:
Vanligt avtal inom ideell sektor, tyvärr dåligt betalt men många eldsjälar som brinner som fan för jobbet. Och precis som du är inne på, blev mitt beting klart snabbare för att jag var skicklig (eller höll good enough) så hade jag ju lugnare veckor än dom som var klantiga eller perfektionister. Tanken var att jobba 35 h/v i genomsnitt, och att arbetsbördan skulle matchas individuellt mot det. Och att det var underförstått att man högg i extra under arbetstopparna varje höst (60-70 h/v).

På sätt och vis ett bra avtal, många kryphål och stora möjligheter till att ha en bra fritid, särskilt om närmsta chef satt på annan ort (som i mitt fall). Tyvärr dåligt avtal för karriärsugna idealister som brändes ut på löpande band...

Nu jobbar jag som enhetschef i en kommun, och försöker vänja mig vid att stämpelklockan. Inte riktigt min grej, jag behöver lite mer frihet. Men det har sina fördelar att jobba på kommun, en trygg arbetsgivare.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På min senaste arbetsplats löstes detta på ett smidigt sätt.
I stället för övertidsersättning fick man en veckas extra betald semester,
dvs sex veckor i stället för fem.
Men detta gällde endast kvalificerad personal i chefsposition.

Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Förtroendearbetstid kallas det och är ganska vanligt för chefsbefattningar.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Förtroendearbetstid

useless useless skrev:

[länk]
Förtroendetid, oreglerad arbetstid, målstyrd arbetstid - kärt barn har många namn. Dom kan dock skilja sig lite mellan olika avtalsområden, så det är inte helt och hållet samma saker, men grundläggande principen är hyfsat lika.

Tack för alla svar, man blev ju lite klokare i alla fall ;)

I konsultbranschen är det kutym att övertid som kan faktureras ut till slutkund är ersättningsgrundande för konsulten, d v s tjänar företaget på det ska konsulten tjäna på det också. Oavsett om arbetsgivaren beordrat eller inte. Kunden kan ha efterfrågat en viss tidsram som gör att övertid måste till helt enkelt.

Är det tid konsulten lägger utanför ordinarie arbetstid för at jobba ifatt, eller kunna vara ledig längre fram mm ska övertidsersättning inte betalas ut. Om arbetsgivaren säger till om, beordrar övertid, ska övertidsersättning betalas ut oavsett om tiden kan faktureras ut eller inte.

Så har det varit för mig under mer än 20 år som konsult i olika befattningar, med och utan kollektivavtal.

• Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:

[länk]
För alla tjänstemän hos oss.
Extremt vanligt nuförtiden skulle jag säga.

Bara kollektivarna (arbetarna/LO) som man kan säga generellt har reglerad arbetstid.
Och såklart de som jobbar kommunalt och statligt.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
Jag har jobbat som tjänstemän i privat sektor i snart 20 år (varav ca 10 som konsult) och min erfarenhet är att tjänstemän alltid har obetald övertid.
- Idag tjänsteman hos en av Sveriges största arbetsgivare - obetald övertid för SAMTLIGA tjänstemän. För egen del, ett ok upplägg sett till arbetsbelastning vs. lön.
- Tidigare konsult bl.a på ett av Sveriges största och väldigt attraktiva konsultbolag. Obetald övertid med MÅÅÅÅNGA övertidstimmar. Ingen bra affär för stunden som anställd givetvis. Å andra sidan en eftertraktad merit i CVtt, som öppnar karriärmöjligheter efter några hundår så att säga.
Summa summarum, obetald övertid är väldigt vanligt. Som anställd ska du räkna på timlönen när övertiden är bortförhandlad. Ibland kan en högre grundlön och fler semesterdagar kompensera obetald övertid, ibland inte. Och vill du bli chef har du inget annat val än obetald övertid.

Det är ju skillnad på att ha avtalat bort övertidsersättningen och att inte få någon ersättning för att chefen tycker att man jobbar på helgen av fri vilja. Under de 25 år jag har jobbat som konsult, tjänsteman och statstjänsteman har jag alltid haft övertidsersättning förutom en kortare period då jag hade en chefspost och förtroendearbetstid.

Som jag tolkar TS så har personen rätt till övertidsersättning i sitt anställningsavtal, men får det inte på det specifika uppdraget på grund av att man inte anser att övertiden är beordrad, bara 'önskad'?

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som jag tolkar TS så har personen rätt till övertidsersättning i sitt anställningsavtal, men får det inte på det specifika uppdraget på grund av att man inte anser att övertiden är beordrad, bara 'önskad'?
Så tolkar jag det också, och för det fallet så tycker jag att TS vän helt enkelt ska skita i att jobba övertid. Är den inte beordrad och det inte finns något speciellt avtal för det så finns det ingen skyldighet att göra det. Vad uppdragsgivaren "önskar" skulle jag skita högaktningsfullt i om det inte avtalas på något sätt som kan gynna mig. Släpper man på sådant där så kan man kallt räkna med att man aldrig kommer få en betald övertidstimma någonsin igen på det uppdraget, tyvärr.
Hos en tidigare uppdragsgivare så var det hög belastning men ledningen hade dragit åt svångremmarna rejält och tillät inte övertid för konsulter. Då snackade min gruppchef på uppdraget med mig och vi kom överens om att jag kunde jobba övertid men helt enkelt fakturera de timmarna dubbelt. Inte optimalt, men det var ett sätt att komma runt deras egna dumheter och för mig som ändå hellre tar ut det i tid än pengar så funkade det bra den gången.

A atomlab skrev:
Jösses. Helt uppenbart att vissa människor inte skall vara chefer och bestämma över saker man inte förstår sig på.
Vad/vilka människor är det du syftar på med ditt oprecisa uttalande?

Jag tycker det stämmer in på ganska många chefer (...och chefer är också människor).

• Wow
ToRy
  • Laddar…
useless useless skrev:
(...och chefer är också människor).
Källa på det??? :rofl:

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.