Att ha vägföreningen som fiende

76k läst  330 svar

Status:
Stängd
Nästa tråd i Juridik
  1. A
    Anonym
    Hej! Jag är alldeles ny här och har en fråga om en vägförening. Vi bor i en liten by på landet. Vi har en enskild väg med statsbidrag = öppen för allmänheten, som går mitt igenom vår villatomt, ca 50 meter, och har en kurva precis i slutet av vår tomt och fortsätter på vår tomt ytterligare ca 70 meter. Kurvan har blivit bredare och bredare innan vi köpte fastigheten och vi har satt upp gräns för hur mycket som ska vara väg. Vägen går i en slinga så det är mycket folk och fordon som passerar precis utanför vår trapp till bostaden. Hästar, folk som rastar hundar osv. Vi vill att det ska vara skyltat förbjuden genomfart men istället så har vägföreningen bestämt att de inte ska underhålla vägen förbi oss och ca 400 m åt ena hållet och ca 250 m åt andra så vägen plogades inte alls på hela vintern, tvärtom plogades det upp höga snövallar på vägen så vi inte kunde ta oss ut härifrån. Vi försökte ta hjälp av kommunen, räddningstjänsten, kronofogden, polisen, länsstyrelsen, mark- och miljödomstolen m fl men ingen kunde hjälpa oss, tvärtom tycker de att felet är vårt när vi inte tillåter trafik inne på halva tomten. T o m Trafikverket har krävt av oss att upplåta tomten till biltrafik, de enda som inte gett vägföreningen rätt är Tingsrätten trots att föreningen tog hjälp av REV:s jurister och jag skötte vårt själv. Trafikverket skrev att vi inte fick ha parkerade bilar, avgränsningar mm på tomten för då kunde passerande göra sig illa på det! 20 meter in på tomten!! Igår pratade jag med Lantmäteriet igen om att vi har en bit tomt på andra sidan av kurvan men den biten använder andra grannar som väg. Fastigheten har inget servitut alls om väg men då sa tjänstemannen på Lantmäteriet att det är ju så liten bit så den har ingen betydelse, det är minst 20 kvm beroende på vart vägen egentligen går och den delen av tomten har vi ingen rätt till den heller. Avstyckning gjordes 1994 och normalt skulle vägen dragits om då eller så skulle tomten delats upp i 2 delar med vägen för sig men nu finns inga mått eller någon uppvisad dragning av vägen alls utan vår tomt ska vara en stor allmän väg.
    Finns det någon som har någon idé om hur vi ska göra? Vi har blivit dödshotade av föreningens styrelse, ordförande bara skriker åt oss, andra skriker Håll käften när vi vill yttra oss på föreningens årsmöte. Ett staket vi satte upp har 4 av grannarna "hjälpt oss" att ta bort. Nu sitter ett nytt staket uppe men hur länge....? Jag skickar med några foton på det jag beskrivit. Vår tomtbit med text om den.jpg Flygfoto 1994 (2).png Nuvarande samfälligheten är bildad 1994 och styrelsen påstår att kurvan är lika bred på båda flygfotona. De säger att kurvan ska vara samma bredd som 1994 men verkligheten var en helt annan när vi flyttade hit. kurva när vi köpte huset (5).png

2. T
    Självbyggare · Nivå 5
    Hur går fastighetsgränsen på fotot?

3. D
    Medlem · Nivå 15
    Det låter inte som att du är särskilt samarbetsvillig heller. Du tycks försöka överklaga till alla instanser du kommer på.

Till att börja med brukar begreppet tomt användas för hemfrisdzonen, inte hela fastigheten. Jag skulle nog gå till lantmäteriet flr att få tullen fastighetsreglering. Ett servitut med tydliga gränser för var vägen ska ligga. Vägföreningen kan ju inte kräva att hela gårdsplanen är väg. Tyvärr kostar det en del och är en del väntetid.

4. A
    Anonym
    Fastighetsgränsen går som man ser stolpen med röda toppen. Sen går den bakåt från där fotografen står.

5. T
    Självbyggare · Nivå 5
    Fast det finns väl gräns på alla sidor? Är alla byggnaderna era?

6. A
    Anonym
    Nu förstår jag inte, vad menar du att vi skulle ha gjort istället? Riva husen så det var fritt fram att använda resten av tomten också till väg? Eller menar du att vi inte skulle ha brytt oss om att det kör 3 bilar i timmen inne på vår tomt? Syns det inte på de 2 flygfotona vart bostadshuset ligger? Det är 3-4 meter från vägen fram till trappan, är inte det vår Mäklarens bild ute nära.jpg hemfridszon menar du? ängst till vänster syns det staket som det andra fotot är taget bredvid, ganska nära huset va???

• Laddar…
  7. A
    Anonym
    Och det var plogningen jag
    Du skulle läst det jag skrev innan du svarade. Det var att föreningen inte plogade på hela vintern som jag försökte få hjälp med av myndigheter, inte det som syns på fotona.

• Laddar…
  8. A
    Anonym
    Ja det finns gränser som ingen bryr sig om och ja alla byggnaderna är våra.

9. T
    Självbyggare · Nivå 5
    Vägföreningen är ju guld att va kompis med men det verkar ju inte så lätt i ert fall.
    finns det plats att dra om vägen bakom husen för stt få ännu bättre kurva? det kanske skulle gillas av föreningen?
    Sen tänker jag att om de inte behöver underhålla och ploga så kanske en fastighetsreglering kan visa att vägen inte behövs alls.
    Annars kanske ni kan skaffa får och sätta färister/grindar vid fastighetsgräns för att minska hastigheten och behov av genande men det kommer säkert reta gallfeber vägföreningen.
    Om du rrullar ut gräs där de inte ska köra så markerar du ytan utan att det är skadligt. Sen får du väl sitta och fota de som förstör å anmäla dom.
    Men bäst är väl ändå att försöka få till samtal med den mest vettiga i föreningen å fråga vaf de anser rimligt.

10. D
    Medlem · Nivå 15
    Ena stunden är det problem att folk kör där, nästa stund ska du kräva att de plogar.

• Laddar…
  11. harry73
    Allvetare · Nivå 20
    För det första tycker jag att ni sitter i en besvärlig sits. Inte kul med väg på gårdsplanen. Framföralkt när den har lite flytande gränser.

Hur länge bor ni där och när blev det jobbigt för er?

12. A
    Anonym
    IMG_1731.JPG IMG_1736.JPG
    Ursäkta att jag frågar men ser detta OK ut att en vägförening gör?

13. A
    Medlem · Nivå 16
    Missade du någon bild? Jag ser bara ett flygfoto med och utan redigering. Jag tror att det är ett villkor för att få statsbidrag att vägen hålls öppen för allmänheten. Så det är nog inte möjligt att både få vägen plogad och underhållen av vägföreningen och få den avstängd för genomfart. Men det kanske går att komma överens om farthinder och eventuellt en något ändrad sträckning.

• Laddar…
  14. D
    Medlem · Nivå 15
    Det finns inget generellt krav på att sammfällighetsvägar plogas. Vissa stängs av på vintern. Bidraget medför vissa krav, men vilka de är kan ju variera.

• Laddar…
  15. A
    Anonym
    Vi skrev en motion till årsmötet 2017 om att dra om vägen på andra sidan av vår tomt och ordförande sa direkt att motionen skulle avslås. Då försökte jag få säga något men då skrek de som var där att jag skulle hålla käften och då gick vi därifrån. Styrelsen säger att det kostar för mycket men Vägverket har sagt till ordförande flera gånger att Vägverket betalar den nya vägen men ordförande vägrar att det ska bli en omdragning av vägen. Just nu är det värre ändå. När vi rastar hunden skriker folk att de ska skjuta oss och döda både oss och vår hund.
    Det du skriver stämmer, vägen behövs inte alls utan det räcker att den går fram till vår fastighet på ena sidan där även skogsägarna behöver komma fram bredvid tomten upp till sin skog. Lantmäteriet fick ett uppdrag om att göra en ny fastighetsreglering, men bara om vägens dragning, förra sommaren. När det utsetts en handläggare kommer vi att ge den personen alla foton och handlingar innan ett beslut tas och sen är det bara att hålla tummarna att de är neutrala och struntar i alla lögner som sprids om oss. Vi satte ut en löjligt litet farthinder för 2 år sedan som grannarna förstörde direkt. Första staketet slog närmsta grannen ner med yxa nattten mellan 20161230 och 20161231. Det fanns snö så det fanns stövelavtryck och jag såg deras ficklampor när de kom. När vi gjorde en ränna för snösmältningen blev vi polisanmälda och polisutredning är på gång. Men gräsmatta var en bra idé, den är ingen avstängning men är ändå en tydlig markering för att området inte är en väg, tack för tipset! Närmsta grannen åt på andra sidan passerar aldrig här och henne kan vi prata med men hon har inte heller något att säga till om och vågar inte stöta sig med styrelsen men det är en liten inkörsport iaf.

• Laddar…
Status:
Stängd

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: