Hej,

Detta är nog ett otroligt grundläggande ämne, men jag har aldrig gjort något slags markarbete tidigare. Ska fylla en grop som lämnades öppen i väntan på att fiber skulle dras in. Nu är allt klart och jag vill fylla gropen. Har lite frågor:

• Fyller jag bara hela hålet med makadam 16/32 eller ska man blanda olika storlekar?
  • Ska man ha något annat också? Sand? Markduk?
  • Hur stor markvibrator behöver jag hyra?
  • Fiberkopplingen ser lite exponerad ut? (se bild). Behöver den något skydd?
  • Behöver man tänka på något annat med avseende på rören som ligger där och går in till fasadmätarskåpet?
  • De rör som inte används till något (än). Tejpar man bara igen änden så det inte kommer in för mycket skit i röret?
Behöver cirka 1.5 kubikmeter. Har kollat på hemleverans men leveransen blir mycket dyrare än vad stenen kostar? Funderar annars på att hyra ett tippbart släp och åka 2-3 vändor till närmsta stenbolag.

Tack på förhand :)

ZncQ5Zs.jpg

C80hiVP.jpg

Vad är den gula utan något i, lika med den gröna, normalt fiber. ska någon av dom användas i framtiden, så skarvar du fram dom till väggen. Sen stoppar du plastpåsar i dom och tejpar runt, så det inte kommer grus/skit i dom. Inkommande svarta som ligger där , dra tillbaka den gula så dom träffar varandra, inte fel att lägga någon duk eller så över, sen bara skyffla igen med nästa vad som helst. Lite finare i botten närmast rören.

• Gilla
Wanchai och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ta hem en grusbil, som du nog redan märkt så kostar själva gruset bara nån hundring per m3 så jag skulle rekomendera att du tar fullt lass om du har plats..

Om du inte har några krav på återfyllnaden skulle jag föreslå 0/18 eller 8/16, de fraktionerna är billiga och rimligtvis kan det som blir över användas till annat på tomten när du väl har det hemma.

Att köra 1,5m3 med personbil och hyrt släp är för de flesta orimligt, man får åka för många ggr,det tar tid och kostar pengar både med bilen och det hyrda släpet

• Gilla
oddan
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad är den gula utan något i, lika med den gröna, normalt fiber. ska någon av dom användas i framtiden, så skarvar du fram dom till väggen. Sen stoppar du plastpåsar i dom och tejpar runt, så det inte kommer grus/skit i dom. Inkommande svarta som ligger där , dra tillbaka den gula så dom träffar varandra, inte fel att lägga någon duk eller så över, sen bara skyffla igen med nästa vad som helst. Lite finare i botten närmast rören.
Det finns ett gult och ett grönt rör som inte används. Det gröna var tänkt att använda till fiber men det blev aldrig så för de fick koppla på ett annat ställe än planerat i gatan. Kan tänkas användas till något annat i framtiden!

F fribygg skrev:
Jag skulle ta hem en grusbil, som du nog redan märkt så kostar själva gruset bara nån hundring per m3 så jag skulle rekomendera att du tar fullt lass om du har plats..

Om du inte har några krav på återfyllnaden skulle jag föreslå 0/18 eller 8/16, de fraktionerna är billiga och rimligtvis kan det som blir över användas till annat på tomten när du väl har det hemma.

Att köra 1,5m3 med personbil och hyrt släp är för de flesta orimligt, man får åka för många ggr,det tar tid och kostar pengar både med bilen och det hyrda släpet
Om jag har räknat rätt så borde jag behöva köra 3 vändor á 900 kg med ett hyrt släp, eller tänker jag fel?

Fördelen med ett eget släp är ju att jag kan backa upp och tippa rakt ner i gropen dessutom, mer eller mindre.

Den gula är för el-kabel.Oftas är det transporten som kostar så hyra ett släp är nog inte fel .Sedan får du kolla hur /vilket körkort som du kan anpassa släpet.1 kubik grus väger ca 1,5 ton

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Fast hur dyr kan transporten vara? En last kostar typ 1200=1300:- per timme så bor du inte jättelångt ifrån en grusgrop lär det inte kosta så mycket, i dom flesta fall brukar ett lass 0/18 kanske kosta runt 2500-3000 hemlevererat, då får du 15-17 ton.
Få grustgropar lastar släp numera och dom som gör det tar oftast ett enhetspris för ett släp på kanske 4-500:-, tror du får svårt att hitta någon som lastar ett släp för enbart tonkostnaden på gruset så ekvationen går inte riktigt ihop om du dessutom skall hyra ett släp och lägga några timmar på att köra fram och tillbaka.
Kan du komma åt med släp och tippa rakt ner kan säkert en lastbil göra samma sak.

J jonasz skrev:
Fast hur dyr kan transporten vara? En last kostar typ 1200=1300:- per timme så bor du inte jättelångt ifrån en grusgrop lär det inte kosta så mycket, i dom flesta fall brukar ett lass 0/18 kanske kosta runt 2500-3000 hemlevererat, då får du 15-17 ton.
Få grustgropar lastar släp numera och dom som gör det tar oftast ett enhetspris för ett släp på kanske 4-500:-, tror du får svårt att hitta någon som lastar ett släp för enbart tonkostnaden på gruset så ekvationen går inte riktigt ihop om du dessutom skall hyra ett släp och lägga några timmar på att köra fram och tillbaka.
Kan du komma åt med släp och tippa rakt ner kan säkert en lastbil göra samma sak.
Från stenbolaget skulle 2 ton makadam kosta cirka 1500 kr och frakten 3000 kr om man inte kan kasta av själv med gaffeltruck. Jag vill helst inte ha mer grus än jag behöver.

Stenbolaget ligger 15 minuter bort och man kan köpa per ton med eget släp enligt hemsidan!

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
prova att ring en krossanläggning istället, ncc, skanska, swerock har säkert en kross/ballastanläggning i närheten, och beställ vad du skall ha på tippbil, det lär spara dig både pengar och träningsvärk. Beställer du på lastbil från en kross kanske du betalar 150-175kronor för ett ton grus, sedan tillkommer frakt men bor du en kvart ifrån någon stenbolagetbutik så lär du hitta en kross som kan komma med ett lass grus på mindre än en timme

Redigerat:
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Varför inte bara skyffla tillbaka det som blivit uppgrävt?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonasz skrev:
prova att ring en krossanläggning istället, ncc, skanska, swerock har säkert en kross/ballastanläggning i närheten, och beställ vad du skall ha på tippbil, det lär spara dig både pengar och träningsvärk. Beställer du på lastbil från en kross kanske du betalar 150-175kronor för ett ton grus, sedan tillkommer frakt men bor du en kvart ifrån någon stenbolagetbutik så lär du hitta en kross som kan komma med ett lass grus på mindre än en timme
Tack, ska undersöka detta!

Claes Sörmland
Instruktion:

Köp kross 0-18 mm. (Kolla i grannskapet så att nån stackars granne inte har en hög de gärna vill bli av med). Häll i gropen, trampa ned det med stövlarna på. Gör så några skottkärror till och repetera. Fyll 15 cm över omgivande mark, det sätter sig en hel del.

Gå in och drick glögg och låt det sätta sig över vintern. Klart!

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Har själv varit i valet och kvalet om transport med hyrt släp eller lastbil. Men har varje gång hamnat på storsäck. Dyrt per kubik men vid mindre mängder så som 1-2 kubik och inget bra ställe att kunna tippa av från lastbil har detta varit en bra lösning då säckarna kunnat lyftas in långt i trädgården.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.