VI har dränerat om vårt hus och byggt ett garage och då rök allt vad staket hette i samma veva. Nu med en 2,5åring och en 2 månaders så tänkte vi att det börjar bli dags att sätta upp ett nytt. Det plus att det blir ju lite snyggare med staket.
Staketet avgränsar vår gräsmatta från en trottoar och en infartsled till samhället fär hastigheten är 50 ( you wish ). Snarare så är medelhastigheten 70-75 enligt mätningar så vi vill ju gärna göra det hyffsat rymmningssäkert för våra barn.
Det staket vi har tänkt oss är samma som på vår uteplats. Stolpar 90x90 med liggande 45x45 med 45 emellan. På uteplatsen har vi ingen överliggare men det får det nog bli här för att hålla barnen på rätt sida. Då måste dom iaf. klättra lite innåt och då ramlar dom förhoppningsvis ner igen.
Gjuta plintar är jag inte så himla sugen på så jag är inne på att knacka ner metallankare som jag skruvar stolparna i. Problematiken jag ser är ju att gäset kommer ju att växa under staketet med följden att jag får trimma både insida och utsida . Jag var först inne på att gjuta en betongbalk ca 20cm bred mellan asfalt och gräs. Kan det vara en bra idé?