Hej!
Efter många turer och prat med folk har jag kommit fram till att det bästa för att komma in i krypgrunden är utifrån. Jag fotograferade in från ventilationahålen och såg att grunden endast är ca 20-30cm under marknivån. Jag har grävt på kortsidan av huset ca 1,8cm från kanten och kan bekräfta detta och grundmuren är 25cm tjock. Bjälklaget är erge bjälklag som är något sorts betongelement som ligger på I-balkar som i sin tur ligger i samma riktning som kortsidan. Hur påverkar det konstruktionen om jag gräcer mig under säg 60 cm brett? Anledningen att jag gräver på 1,8m från kanten är att jag tror jag hamnar i skarven mellan två betongelement och på så sätt kanske inverkar minst på bjälklaget?
Bifogar bild på grunden med grävt ner till under grundmuren
Samt där man ser hur betongelementen ligger
Efter många turer och prat med folk har jag kommit fram till att det bästa för att komma in i krypgrunden är utifrån. Jag fotograferade in från ventilationahålen och såg att grunden endast är ca 20-30cm under marknivån. Jag har grävt på kortsidan av huset ca 1,8cm från kanten och kan bekräfta detta och grundmuren är 25cm tjock. Bjälklaget är erge bjälklag som är något sorts betongelement som ligger på I-balkar som i sin tur ligger i samma riktning som kortsidan. Hur påverkar det konstruktionen om jag gräcer mig under säg 60 cm brett? Anledningen att jag gräver på 1,8m från kanten är att jag tror jag hamnar i skarven mellan två betongelement och på så sätt kanske inverkar minst på bjälklaget?
Bifogar bild på grunden med grävt ner till under grundmuren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samt där man ser hur betongelementen ligger
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag vill ner dels för att inspektera och dels för att avloppen ligger i krypgrunden.
Jag tror inte det står på plintar eller liknande, dock håller jag med att det ser klent ut med fyllningen och detta är ganska genomgående på de tre sidor jag sett ( två kortsidor och en långsida) men långsidorna är inte så farligt mycket.
Jag vill ner dels för att inspektera och dels för att avloppen ligger i krypgrunden.
Jag tror inte det står på plintar eller liknande, dock håller jag med att det ser klent ut med fyllningen och detta är ganska genomgående på de tre sidor jag sett ( två kortsidor och en långsida) men långsidorna är inte så farligt mycket.
Om man tittar noga på foto 2 så ligger det inget bärlager under balken , den är då
självbärande på en sträcka mellan ( troligtvis ) plintar eller annat eftersom det klart
framgår nedförsbacke på massorna
Du kan nog utan att vara orolig gräva ur under den ett håll som går att krypa in i
Det är inte mycket plats där som synes . se bara till att du får tätt på något vis , så du
inte får hyresgäster möss/grävlingar under huset
självbärande på en sträcka mellan ( troligtvis ) plintar eller annat eftersom det klart
framgår nedförsbacke på massorna
Du kan nog utan att vara orolig gräva ur under den ett håll som går att krypa in i
Det är inte mycket plats där som synes . se bara till att du får tätt på något vis , så du
inte får hyresgäster möss/grävlingar under huset
Gjuta platta , se till att den lutar lite utåt så ev . vatten rinner bort från grunden då
Sidorna kan du ha i tunna lecablock och putsa om du vill ha lite snyggare
OBS dörr eller annat , inga springor där , tänker på hyresgäster
Sidorna kan du ha i tunna lecablock och putsa om du vill ha lite snyggare
OBS dörr eller annat , inga springor där , tänker på hyresgäster
Nära, Trelleborg.M msv86 skrev:
Det gick bra att komma ner, huset står ännu. Jag har in stor balk längsgående på huset som ligger i mitten på kortsidan så i mitt fall kunde jag inte gå ner mitt på huset.
/Tim
Jag får kolla kortsidan, kan ha fel ang. 2 delad balk. Men har du s.k. ERGE-bjälklag? Är det då plintar under skarvarna på husets längsgående sida? Så det rekommenderas att öppna på kortsidan?R rqx skrev: