P
Har precis lagt på en solid bänkskiva i ek. Den har varit stående ett år och har tyvärr blivit lite kupad. Det går nog att pressa ner den då den flexar lite när jag trycker med lite vikt, men är det risker med det? Den kanske rätar ut dig om den får acklimatisera sig några dagar?

Skivan är 102x210x4cm och kupningen är på mitten tvärs fibrerna. Ca 3-4 mm höjdskillnad.

Kupad ek-bänkskiva med vattenpass som visar ojämnheter tvärs fibrerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att olja ovansidan kan funka. Trätt sväller av oljan och skivan blir rak igen.
 
P
Tack!

Det satt en vaxad masonitskiva mot ovansidan och hela rasket inplastat. Det är väl kanske mer fukt som kommit in genom undersidan tänker jag. Den låg på långsidan med ovansidan mot yttervägg.
 
P
Enligt instruktionerna ska man slipa lätt och olja in minst två gånger.
 
Tror det är stor chans att det löser sig med lite olja, bygga in spänningar är aldrig bra.
 
P
Jag testar! Den ska ju ändå oljas in. Återkommer med resultat :)
 
P
Vilket sandpaper är lämpligt? Jag har 240 och 120 papper hemma.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.