Jag har ett hus med en torpargrund från 1909 på ca 50m2 som kräver nån form av åtgärd, då den har alldeles för hög luftfuktighet och påbörjan av mikrobiell påväxt. Nu i vårdagarna har jag tänkt börja ge mig på arbetet.
Här kommer först lite bakgrund: Vi har ägt vårat hus i 2 år nu och jag har själv med hjälp av ett Klimatminne med trådlösa sensorer under ett år mätt den relativa luftfuktigheten samt temperaturen i grunden. Som värst har rf legat på 92%. Även Anticimex och en annan lokal firma har konstaterat att något måste göras. Anticimex lämnade en jätterolig offert på deras avfuktare, vilken jag inte kommer att välja. Valet just nu står mellan Trygghetsvakten och Acetec PD-250. Men det är en hel del arbete som krävs innan jag kan sätta in nån form av åtgärd. Grunden är idag okrypbar på de flesta ställen. Jag måste därför först rensa ur och gräva ur den så att den åtminstone blir ålbar mellan bjälkarna. Jag har via det här forumet fått tips om torrsugning. Jag har nu fått ett pris från första firman som jag kontaktat. 15-20000:- ex moms + deponikostnad. !!!!! Hur kan det vara så dyrt?

Det första jag måste göra nu är att ta mig in i grunden. Jag har tänkt ta upp ett hål utifrån i grundmuren, som består av stenar med puts utanpå. Är det någon som har gjort detta och har några tips om vad man bör tänka på? Man vill ju inte plocka bort stenar som gör att huset kan sätta sig eller nåt annat tar skada. Sedan är det bara att börja rensa ur byggspill och gräva sig inåt. Pulka och rep...

Jag har tänkt att göra samma sak nu i vår, hur har det gått för dig hittils? Jag har också delar som inte går att krypa i, och ingen ingång utifrån. Så jag tänkte slita upp ett golv inne och krypa ner i grunden därifrån.

Spännande! Jag har inte påbörjat arbetet ännu. :) Drar på det lite. Det är nog enklare att jobba om man kan riva upp golvet inifrån. Jag har precis renoverat invändigt och har ingen lust att bryta upp golvet.

Jag har legat under mitt sommarhus nu i två dagar och grävt. Hackade först hål i grunden (cementblock) utifrån. Spåra först med vinkelkap så får du en snygg öppning.

Det är extremt jobbigt att gräva sig fram. Lagen om alla tings jävlighet gäller här. Antingen är jorden/sanden stenhård eller full med stenar. Man får ingen hävarm på spaden och allting tar 10 ggr längre tid. Det är ett helvete att röra sig på så liten yta men det blir bra till slut.

Mitt hus är L-format och jag har bara grävt ut en cirka 60x40 cm stor gång på fem meter för att komma åt avloppsanslutningen. Den del jag har grävt i har fem skift med block och tre blocks höjd är minimihöjd för att kunna krypa hasa. Andra delen av huset har bara två block och där tänker jag inte göra om detta utan då river jag upp golvet och tar det det hållet istället.

Lycka till.

/John

Redigerat:
M
Jag vet inte.., men om nu kåken inte tagit mer skada under 100 år, mer än lite påbörjan av mikrobiell påväxt, vilket du troligen lär få i vilket fall som helst, i en så gammal torpargrund.
Kan det då inte vara dräneringen som ska åtgärdas, å inte torpargrunden? Det känns som nåt inte stämmer.., med en konstant fuktig grund, överlever inte kåken några 100 år.., om ens 10 år..

magentis

Jag tog upp luckor i ett par garderober så jag kom ner. Men det har varit ett projekt att rensa, och ja, att ligga och gräva på 30 cm i höjd är inte så kul. Avfuktare har bara hjälpt marginellt hittills, förmodligen är den murade stenuren inte världens tätaste och jag håller på och försöker avfukta hela nejden. Men nu ska det snart ligga plast över hela marken, och med isodrän utanför och i lösvikt över plasten inne i grunden så ska det väl bli torrt hoppas jag...

Apropos inte tagit skada under 100 år så var det någon som sa att klimatförändringarna gör fuktighetsproblemet i torpargrundarna värre nu än förr. Sant eller inte så mår i alla fall i regel inte astmatiker så bra i hus med hög fukthalt (och därmed glada jordbakterier och i värsta fall mögel) i grunden. Om man inte fixar undertryck där så stiger det upp i huset.

magentis skrev:
Jag vet inte.., men om nu kåken inte tagit mer skada under 100 år, mer än lite påbörjan av mikrobiell påväxt, vilket du troligen lär få i vilket fall som helst, i en så gammal torpargrund.
Kan det då inte vara dräneringen som ska åtgärdas, å inte torpargrunden? Det känns som nåt inte stämmer.., med en konstant fuktig grund, överlever inte kåken några 100 år.., om ens 10 år..

magentis
Måste hoppa in och hålla med här. Nåt är lurt.
Vad har ändrats de senaste åren? För om det har fungerat i säg 95 år så måste ju nåt ha hänt om det har slutat fungera nu. Frågan är vad.

Har man tätat något? Tilläggsisolerat? Gjort om tomten? satt igen ventiler?

Kanske slutat elda i kaminen?

niblom skrev:
Kanske slutat elda i kaminen?
Jag gissar på att du gissat rätt :)

M
Klimatförändring eller inte... Men håll med om att nåt konstigt verkar ha drabbat gamla kåkar med torpargrund.., då det plösligt finns massvis med grunder med fukt i. Grunder som stått sig perfekt i både 100 å 200 år utan att haft minsta lilla röt/fuktskada i golv eller bjälklag...

Själv har jag en misstanke om vad som skett, å sker runt om i Sverige med dom här kåkarna..., jag har inga som helst belägg, men jag kan inte låta bli å spekulera..

Mina misstankar är, att kåkarna har sålts till folk som oftast tänkt sig ett sommartorp, att kunna dra sig undan till.
Man har röjt å planerat på tomten, kanske t.o.m grävt, flyttat omkring å fyllt på med jordmassor, för att fixa till en bra grönyta att ha trevligt å odla lite på.
Troligen har man i många fall då förstört de gamla stensatta dräneringsdiken, som så gott som alltid finns runt i kring hela tomten.
Så dagvattnet som förr klurigt leddes bort, har nu inte längre några naturliga avrinningsvägar.
Men vatten, som de flesta av oss vet, det är helt omöjligt att stoppa..., det bara ska fram.., å fram kommer det förr eller senare.
Å då nästan till 100%, i dess sedan urminnes tider ursprunglig väg, vilket i många fall kan ligga precis under kåken.
Så när dom gamla dräneringarna förstörts.., ja då letar sig vattnet med tiden tillbaka, från det ställe som de ursprungliga byggherrarna slitit med, att leda om i stensatta dräneringsdiken.

Jag har själv på min fastighet, ett flertal såna stensatta dräneringdiken, som jag vårdar ömt.., inget grävande i närheten av dom här inte.
Men jag har sett konsekvenserna av det, när ett dike blev skadat hos mig.
Det hände när dom skulle gräva ner luftledningen för elen, å hann gräva lite innan jag såg vad som var på gång.
Det lilla dom hann göra, räckte för att täppa till dräneringen, nåt som slutade med att hela ytan framför min ingång på huset hamnade under vatten, när höstregnen drog igång.
Tur i oturen så var stensättningen inte förstörd, så efter några timmars slit å bökande med sten å jord, så släppte "jordproppen", å det började flyta på som vanligt igen...

Å jag tror, att förstörda dräneringsdiken, kan vara orsaken till den fullkomliga epedemi av fuktskade eller fuktiga torpargrundar, som nu tycks härja fritt i vårt land.
Låt vara att klimatet kan ha del i problemet, men det känns som det inte kan vara enda orsaken..
För är det enbart en klimathistoria.., ja då lär vi få se en massa andra rötproblem, vi aldrig haft förr i våra kåkar.
För jag kan aldrig täka mig, att en klimatförändring enbart skulle ge sig på gamla torpargrunder...

magentis.

Redigerat:
M
Fredrik&Karl skrev:
Jag gissar på att du gissat rätt :)
Kan absolut vara en stor del av orsaken til fukten..

magentis

oftast är det inköp av en fuktmätare som "orsakar" fuktproblem :)
gaia

Helt klart är att ändrade levnadsförhållanden de senaste 100 åren ligger bakom en stor del av fuktskadorna. Det är ju inte så att kvinnan är hemma och eldar i spisen hela dagarna längre...
Här är två bra beskrivningar på hur en torpargrund var menad att fungera:
Torpargrund
Torpargrund & Krypgrund

I slutet av 60-talet täcktes alla golv i vårat hus med otäcka plastmattor, vilket har gjort att golvet inte släpper genom lika mycket luft och värme ner till grunden som tidigare.
Teorin om klimatförändringarna har jag inte hört tidigare, men det spelar säkert in också.

Redigerat:
I vårt hus löstes problemet av misstag när förra ägarna drog in fjärrvärme 1995. Värmeväxlaren placerades där den fick plats och var minst i vägen, i den högsta delen av grunden. Spillvärmen från denna samt andra lite halvtaskigt isolerade rör genererar en rätt så behaglig temperatur i grunden. Kanske inte så ekonomiskt, men man sparar ju lite ved och behöver inte vara hemma hela dagarna. :)

GzO skrev:
I vårt hus löstes problemet av misstag när förra ägarna drog in fjärrvärme 1995. Värmeväxlaren placerades där den fick plats och var minst i vägen, i den högsta delen av grunden. Spillvärmen från denna samt andra lite halvtaskigt isolerade rör genererar en rätt så behaglig temperatur i grunden. Kanske inte så ekonomiskt, men man sparar ju lite ved och behöver inte vara hemma hela dagarna. :)
:) Låter ju verkligen ekonomiskt tycker jag! Du fick liksom grundproblemet åtgärdat på köpet. Tyvärr har inte vi möjlighet att få fjärrvärme där vi bor.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.