Byggahus.se
Hej,
Jag har ett hus med EW-element där tryckimpregnerade reglar (vägg) är ingjutna i betongplattan. Hur åtgärdar man lättast/bäst denna riskkonstruktion? Brukar reglarna även vara ingjutna i väggelementen?

Tacksam för alla möjliga tips!
 
Tyresö
Vad är EW-element? Låter helt vansinnigt - om det är en standardteknik att gjuta in organiskt material i en inomhuskonstruktion. Tryckimpregnerat virke är trots allt gjort i trä.
 
Det var en väldigt vanlig byggteknik på 70 talet. Från början gjöt man in vanliga reglar, när problemen hopade sig så gick man över till tryckt virke. vet inte hur många år man höll på med eländet.

Det är väl nästan lite imponerande att man lyckades trycka ned reglarna på någorlunda rätt ställe i betongen samtidigt som man gjöt.
 
EW-element är betongelement på ca 5 meter (på mitt hus) och sitter som källaryttervägg på souterrängplanet. På insidan av dessa sitter sedan tryckimpregnerade reglar cc 60 som går ned i betongplattan. Mellan innerväggen och yttervägg sitter isolering. Med dagens kunskap om betong/fukt/organiska material så kan man konstatera att det inte är en speciellt lyckad konstruktion.
 
  • Gilla
Kahn-d
  • Laddar…
Tyresö
Det är dessutom inte lämpligt att använda tryckvirke inomhus pga giftet. Vet inte hur giftigt dagens tryckvirke är. Jag skulle i alla fall aldrig testa att slicka på en tryckad regel, oavsett alla studier om hur miljövänligt allt byggmaterial är nu för tiden.

Som jag ser det så är det väl bara att ta fram bilmaskinen och stämjärnet om du vill bli av med det ingjutna virket och sen får du gjuta igen hålen från reglarna - Fy f-n vilket intetsägande slavjobb du har framför dej.

Betongindustri startade sin första betongfabrik på 30-talet och då tycker man det är konstigt att man inte visste om mögelrisken med ingjutet trä, på 70-talet!!!
På 40 år borde man väl ha lärt sej. Man byggde ju med betong långt innan 30-talet och det gör att man får ännu mindre förståelse för okunskapen på 70-talet.

Då vet du vad du ska göra varje helg hela vintern......
 
Mina föräldrar hade tidigare ett hus med EW-grund och de åtgärdade grunden genom att bila upp runt reglarna som var fastgjutna i plattan. Reglarna sågades sedan av någon cm över platttan och den biten av regeln ersattes med två galvade stålplåtar (spikbleck) som sedan så göts fast i plattan. Kapa inte för många reglar i taget utan se till att du har ordentlig bärighet/stöd från återstående reglar när du kapar en regel.
Någon gång i slutet av 70-talet eller i början av 80-talet förbjöd man ingjutandet av träreglar i betonplattor.
 
Basseman>Vet du om reglarna var ingjutna i väggelementen också?
 
jag har för mig att de var ingjutna
 
G
Basseman: Hur gjorde dina föräldrar med den invändiga isoleringen när de hade åtgärdat ingjutningen mot plattan? Hade väggreglarna klarat sig bra från fukten då enbart ändträt "bytts". Fanns det någon invändig ångspärr i det fallet?

Självklar får ju andra också svara hur det varit i era fall.
 
Reglarna var i bra skick. Den invändiga isoleringen byttes ut mot ny och den kortades samtidigt så att den bara täckte den övre delen av väggen. Samtidigt som väggen åtgärdades på insidan så dränerades huset om och isolerades med pordrän/isodrän.
Jag är osäker på om det fanns någon ångspärr men jag antar att det fanns en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.