Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Källargolv med ingjutna träreglar

1. davvik
    Medlem · 5 inlägg

davvik

Medlem
    Hejsan alla!

Har ett hus byggt -74 med hel källare där väggarna var fuktiga vid köpet. Har dränerat om med pordrän och rivit ut allt på väggarna och det är tydligt att fukt bara kommit in via vägg där utkastet från stuprören varit direkt vid husgrunden, dvs ingen dagvattenledning finns i området att koppla in sig på. Även det löser jag nu genom att gräva ner egna dagvattenrör till intilliggande diken då huset ligger en smula upphöjt så fall går att ordna.

Det har varit gillestuga i ett av rummen i källaren där man gjutit fast träreglar med lättbetong ovanpå den grovgjutna plattan, isolerat mellan facken och sedan lagt ett spontat trägolv direkt ovanpå. Då jag har problem med lukt i huset så ville jag få bort all isolering som blivit fuktig då jag är rätt säker på att det är den som är den största bidragande orsaken. Alltså rev jag upp golvet och tog bort isoleringen, men både isolering och reglar var kruttorra. Jag vet att det "rätta" vore att ta bort reglarna och lägga nivellgolv eller gjuta, men tycker att det blir lite dyrt (30m2 och ca 1 dm i höjd dvs 3 kubik betong skulle behövas).

Frågan: Eftersom att reglarna är snustorra efter 40 år som ingjutna och min dränering är fräsch, kan jag inte bara slå på trägolvet igen men utan isolering. Kostnad: 0 kr.

Åsikter?

Tack på förhand!

Redigerat 27 maj 2020 10:33
  2. davvik
    Medlem · 5 inlägg

davvik

Medlem
    Note: det är inte tryckta reglar, vanligt trä.

3. davvik
    Medlem · 5 inlägg

davvik

Medlem
    Update: Har fukttestat reglarna och provborrat dem dessutom. Skräptorrt, mätinstrumentet visar som mest 30 och allt under 50 räknas som torrt trä, och de har inte varit i dagen mer än några dagar. Betongen i hela källaren ligger runt 50 vilket mätverktyget betecknar som "risk" men inte blött.

4. O
    Medlem · 740 inlägg

Jag har gjort ett liknande jobb med liknande förutsättningar. Jag tog upp gamla golvkonstruktionen helt. Bort med den gamla isoleringen. Sedan tug jag upp de ingjutna spikreglarna. Allt var torrt. Sedan reglade jag upp med nya träreglar på plastkilar så jag inte skulle få något trä i kontakt med betongen. Jag la 45mm isolering mellan reglarna så jag fick ca 30-50mm luftspalt under isoleringen. Som ett ventilerat golv ungefär, fast utan aktiv ventilering. Sedan la jag ett diffusionsöppet massivt plankgolv högst upp. Jag valde waxad yta som bedöms vara väldigt diffusionsöppen. Årtiondena för väl utvisa hur det här går.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.