Byggahus.se
Hej, känner mig lite vilsen och behöver några råd angående min källare. Källaren är gjuten i vattentät betong med ingjutna reglar i väggarna. Mellan reglarna i ligger glasull, och därefter plast och sedan gipsskivor. På golvet ligger parketten direkt på plattan. Jag tänker ta bort gipsskivorna, plasten och isoleringen från väggarna och parketten från golvet. Under det nya golvet tänkte jag sedan ha en luftspalt och sedan ny parkett, och på väggarna först en luftspalt sedan frigolit och gipsskiva. Vad jag har förstått ska jag lämna en luftspalt mellan golv och tak och sedan förbinda luftspalten i golvet med den i väggen, så att luften kan cirkulera mellan golv och vägg och sedan släppas ut vid tak- och golvlist. Är det så man bör göra? Och var ska jag börja, bygga upp golvet eller väggarna? Hur ska jag få till luftspalterna, i golv och vägg och den sammanbundna luftspalten?

/too
 
Har läst på lite mer om EW-grund, vilket jag antar att jag har. Är det någon skillnad på hur man bör gå tillväga i isoleringsarbetet om grunden är gjuten i vattentät betong eller inte?

/too
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.