41 121 läst ·
352 svar
41k läst
352 svar
Återvinningsstationerna på väg bort
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Jag varken har källare eller vill ha sopor i min källare. Jag har eldningstunnor stående och fortsätter det som det gör nu så ställer jag dom på en plats långt ifrån huset och andra byggnader på min gård och eldar upp soporna där. Som det är nu så har de tagit bort 3 av fem återvinningsstationer i byn och dom är jämt överfulla så man tvingas slänga skiten på backen. Jag gör så för jag åker inte hem med det igen.Ludde Jakobsson skrev:
Jag har försökt läsa mig till hur dom har tänkt att det nya systemet med återvinning skall gå till men har inte hittat så mycket information i ämnet. Jag tror inte att bara för att man flyttar återvinningen till en ”källare” så kommer folk att återvinna mer. Vill man återvinna och tror på att det är viktigt för miljön kommer man att återvinna. Skiter man i miljön så återvinner man inte.
Hur är det tänkt i villaområden? Var skall man lämna sitt återvunna material?
Kul att veta hur ni andra resonerar.
Sopbilen kommer bara 2 gånger i månaden och det räcker ingenstans som vi vet. Även om det är lika dyrt som innan då de kom en gång i veckan.
Miljöstationen var stängd flera dagar nu på grund av Plandemin och ska vara stängd på helgerna. Släpet har stått lastat fullt med skräp. Man blir riktigt förbannad på eländet. Kanske de måste höja skatten för att få ordning på det ? Vi har ju redan bland världens högsta skatter.
Det verkar finnas lite för många politiker som bor i en lägenhet i Stockholm.. Tråkigt att höraMats: Gårdsägare skrev:
Jag varken har källare eller vill ha sopor i min källare. Jag har eldningstunnor stående och fortsätter det som det gör nu så ställer jag dom på en plats långt ifrån huset och andra byggnader på min gård och eldar upp soporna där. Som det är nu så har de tagit bort 3 av fem återvinningsstationer i byn och dom är jämt överfulla så man tvingas slänga skiten på backen. Jag gör så för jag åker inte hem med det igen.
Sopbilen kommer bara 2 gånger i månaden och det räcker ingenstans som vi vet. Även om det är lika dyrt som innan då de kom en gång i veckan.
Miljöstationen var stängd flera dagar nu på grund av Plandemin och ska vara stängd på helgerna. Släpet har stått lastat fullt med skräp. Man blir riktigt förbannad på eländet. Kanske de måste höja skatten för att få ordning på det ? Vi har ju redan bland världens högsta skatter.
Skatterna och sopavgifterna kommer ju inte direkt sjunka om alla börjar bete soig som stora svin och dumpa skit på marken och elda upp sopor som en hillbilly!Mats: Gårdsägare skrev:
Jag varken har källare eller vill ha sopor i min källare. Jag har eldningstunnor stående och fortsätter det som det gör nu så ställer jag dom på en plats långt ifrån huset och andra byggnader på min gård och eldar upp soporna där. Som det är nu så har de tagit bort 3 av fem återvinningsstationer i byn och dom är jämt överfulla så man tvingas slänga skiten på backen. Jag gör så för jag åker inte hem med det igen.
Sopbilen kommer bara 2 gånger i månaden och det räcker ingenstans som vi vet. Även om det är lika dyrt som innan då de kom en gång i veckan.
Miljöstationen var stängd flera dagar nu på grund av Plandemin och ska vara stängd på helgerna. Släpet har stått lastat fullt med skräp. Man blir riktigt förbannad på eländet. Kanske de måste höja skatten för att få ordning på det ? Vi har ju redan bland världens högsta skatter.
Inget av dessa finansieras med skatter.Mats: Gårdsägare skrev:
Jag varken har källare eller vill ha sopor i min källare. Jag har eldningstunnor stående och fortsätter det som det gör nu så ställer jag dom på en plats långt ifrån huset och andra byggnader på min gård och eldar upp soporna där. Som det är nu så har de tagit bort 3 av fem återvinningsstationer i byn och dom är jämt överfulla så man tvingas slänga skiten på backen. Jag gör så för jag åker inte hem med det igen.
Sopbilen kommer bara 2 gånger i månaden och det räcker ingenstans som vi vet. Även om det är lika dyrt som innan då de kom en gång i veckan.
Miljöstationen var stängd flera dagar nu på grund av Plandemin och ska vara stängd på helgerna. Släpet har stått lastat fullt med skräp. Man blir riktigt förbannad på eländet. Kanske de måste höja skatten för att få ordning på det ? Vi har ju redan bland världens högsta skatter.
I vår kommun kan man som villaägare frivilligt och för en liten extra avgift välja fyrfackstunnor istället för restavfall+matavfall. För ett år sedan tröttnade vi på högarna med förpackningar som väntar på att vi ska ta en tur till FTI-stationen och beställde fyrfackstunnor. Det är fantastiskt bekvämt och bara dumsnålt att vi inte skaffade det tidigare.
Jag ser framför mig att om de nya reglerna klubbas igenom så får samtliga villor och radhus i kommunen sådana tunnor (förhoppningsvis finansierat av FTI, dvs producenterna eftersom det är dom som ska betala för förpackningsinsamlingen). De kommuner som ännu inte infört någon möjlighet till fastighetsnära insamling får helt enkelt skärpa sig.
Hur det ska gå till för flerfamiljshus är en bra fråga, det får väl respektive fastighetsägare börja utreda nu på en gång.
Jag ser framför mig att om de nya reglerna klubbas igenom så får samtliga villor och radhus i kommunen sådana tunnor (förhoppningsvis finansierat av FTI, dvs producenterna eftersom det är dom som ska betala för förpackningsinsamlingen). De kommuner som ännu inte infört någon möjlighet till fastighetsnära insamling får helt enkelt skärpa sig.
Hur det ska gå till för flerfamiljshus är en bra fråga, det får väl respektive fastighetsägare börja utreda nu på en gång.
Jag har funderat på det också, men av någon anledning producerar vå såna enorma mängder papper och plast, så vi skulle nog behöva tömning varje vecka... Jag tycker inte jag gör annat än åker till FTI-centralen i byn, men i soptunnan blir det ibland bara två påsar restavfall under en tvåveckorsperiod.mrsnhp skrev:
I kommunen där vi har fritidshuset har två fyrfacks ca 25-40% lägre pris villa/fritidshus och beroende av storlek än dyraste "allt i en", sedan finns lite mellanalternativ i pris.mrsnhp skrev:
I vår kommun kan man som villaägare frivilligt och för en liten extra avgift välja fyrfackstunnor istället för restavfall+matavfall. För ett år sedan tröttnade vi på högarna med förpackningar som väntar på att vi ska ta en tur till FTI-stationen och beställde fyrfackstunnor. Det är fantastiskt bekvämt och bara dumsnålt att vi inte skaffade det tidigare.
Jag ser framför mig att om de nya reglerna klubbas igenom så får samtliga villor och radhus i kommunen sådana tunnor (förhoppningsvis finansierat av FTI, dvs producenterna eftersom det är dom som ska betala för förpackningsinsamlingen). De kommuner som ännu inte infört någon möjlighet till fastighetsnära insamling får helt enkelt skärpa sig.
Hur det ska gå till för flerfamiljshus är en bra fråga, det får väl respektive fastighetsägare börja utreda nu på en gång.
Man vill med det få alla att sortera vid fastigheten.
Det är alla paketbeställningarna vid internetköpuseless skrev:
Jag har funderat på det också, men av någon anledning producerar vå såna enorma mängder papper och plast, så vi skulle nog behöva tömning varje vecka... Jag tycker inte jag gör annat än åker till FTI-centralen i byn, men i soptunnan blir det ibland bara två påsar restavfall under en tvåveckorsperiod.
Samtidigt skiljer det mycket mellan olika hushåll och livsstil.
Vid fritidshuset gräver jag ned en del matavfall i en komposthörna i skogen, sedan sköter grävlingen omgrävning i komposten
Kanske inte just slänga i skogen, men människan är ju av naturen lat av sig. Skogen är då för långt bort.C cpalm skrev:Det där är en vanlig kritik mot differentiering av taxan mot vikt, kärlvolym eller hämtningsintervall. Men i praktiken brukar den rörliga delen av taxan inte vara så stor att det blir alltför lockande att slänga skräpet i skogen.
Men är vikttaxa verkligen aktuellt för källsorterade förpackningar?
Tanken är ju att det redan skall vara betalt i tillverkarledet...
Tänker snarare att det blir att man trycker ner glasflaskor, metall och annat i en vanlig soppåse och slänger den på närmsta möjliga ställe som åtminstone liknar en soptunna (om det nu är publik soptunna på gatan, grovsoprum i källaren eller om man nu råkar ha kvar en tunna för osorterat avfall).
Lite samma fenomen som gör att folk när de kommer till en FTI-station och det är fullt i kärlen bara dumpar sitt skräp på marken bredvid istället för att ta med det hem igen.
Kostnadsmässigt sätter jag det som liknande de som kör en lång omväg för att spara några ören på bensinpriset när de skall tanka. Folk är inte alltid rationella.
För att vi skall få upp återvinningsgraden måste det vara lätt att göra rätt. Helst lättare att göra rätt än att göra fel.
Du skulle ju i alla fall spara in resor till FTI-stationen motsvarande det som ryms i två soptunnor. Brukar väl röra sig om runt 150 liter plast, 150 liter kartong, 35 liter metall, 35+35 liter glas (färgat/ofärgat), 50 liter papper. Lite beroende på utformning osv. Men det är inte några dåliga mängder.useless skrev:
Jag har funderat på det också, men av någon anledning producerar vå såna enorma mängder papper och plast, så vi skulle nog behöva tömning varje vecka... Jag tycker inte jag gör annat än åker till FTI-centralen i byn, men i soptunnan blir det ibland bara två påsar restavfall under en tvåveckorsperiod.
Just det beteende kan jag åtminstone förstå. Städer jag undan skräpet och kör det till en insamlingsplats, gör jag det för att jag inte har utrymme hemma. Om då FTI inte tar sitt ansvar och ser till att det finns plats att lämna det där, borde det kosta dom. Det ska alltså finnas ett incitament för FTI att se till att de tömmer i tid.tensiden skrev:
Behöver de då städa insamlingsplatsen, för att folk inte kan lämna det i en container, då finns det ett incitament.
Problemet är såklart att det ofta innebär att plast och papper blåser bort och förorenar området
Skogen bildligt menat såklart. Men det är klart att om det blir billigare att lägga skräpet i osorterat är det stor risk att det inte blir så mycket källsortering. Så normalt är ju taxorna utformade för att på olika sätt undvika den effekten.tensiden skrev:
Men det är väl det som är min kritik till rådande läge med t.ex. fastighetsnära sortering i flerbostadshus i Stockholm. Den är i praktiken både frivillig och dyr. Man hade önskat att nyttan också hade avspeglat sig i (den boendes) ekonomi.
M MagHam skrev:Ni tittar i mobilen och den öppnar sig med "face recognition", robotar med mösnterigenkänning övervakar ofta kvalitén av produkter på ett löpande band o s v...
Jag har sagt det innan men tjatar gärna vidare
Framtiden är att slänga det mesta i samma binge och låta en maskin göra jobbet på en regional sorteringsanläggning.
Snart är vi välkomna till 2030-talet när man ser tillbaka på FNI som en parentes i tillvaron.
Detta har de på många ställen i USA, bla. i New York sist jag hörde. Där använder de "biologiska robotar" med avancerad mönsterigenkänning. Alltså vanliga knegare. Alla blandade sopor åker längs ett band som soparbetarna sorterar för hand.
Spontant känns det som att det skulle kunna fungera bra, men kanske en viss källsortering i kombination med detta hade varit en bra kombination för maximal effektivitet.
I övrigt förstår jag inte hur folk hanterar de där fyrfacktunnorna. Vi har kvar det gamla systemet med brännbart/matavfall och så dumpar vi resten när vi är och handlar. Vi kan byta till 4-fack, men alltså facken där är jättesmå och töms mer sällan dessutom. Vi får liksom ihop 2-3 stora pappkassar fyllda med återvinningssaker på en vecka, även om man trampar ihop pizzakartonger osv.
Nu är väl inte USA ett föregångsland, varesig vad gäller avfallshantering eller effiktivitet och defintivt inte på arbetsmiljö.
Faktum är att det inte är särskilt mycket de är bra på, mer än skryta.
Faktum är att det inte är särskilt mycket de är bra på, mer än skryta.
